www.wimjongman.nl

(homepagina)


De Kerk als de volheid van Christus

Jeff Maandag, 12 Februari 2024

Het volgende bericht is opgedragen aan broeder Dan Matson, die zijn wiskundige en numerieke bekwaamheid gebruikte voor de glorie van God. We zullen hem spoedig zien in de lucht!

()

Veteranen in het geloof horen en spreken vaak over de Gemeente als de Bruid, het Lichaam of de Tempel, wat allemaal legitieme, bijbelse beschrijvingen zijn van wedergeboren gelovigen in dit huidige tijdperk. Maar wanneer heb je de Gemeente voor het laatst "de Volheid" horen noemen?

Deze minder bekende verwijzing naar de Kerk als "de Volheid" (van Christus of God) is bedacht door de apostel Paulus:

En Hij [de Vader] heeft alle dingen onder zijn voeten gelegd en Hem [Jezus] gegeven tot hoofd over alle dingen voor de kerk, die zijn lichaam is, "de volheid" van de Ene die alles in allen vervult (Efeziërs 1:22-23, BLB, haakjes van mij).

In de Griekse tekst worden de termen vlak na elkaar opgesomd: De Kerk. Zijn Lichaam. De Volheid. Paulus schrijft met een bloemrijke, poëtische stijl in de oorspronkelijke taal van de Schrift:

Ef. 1:22-23 (Grieks): te ekklesia hetis estin to soma autou to pleroma tou ta panta en pasin pleroumenou

Naast de handige alliteratie van alle "p"-klanken (pleroma, panta, pasin, pleroumenou), rijmt de apostel to soma (het Lichaam) met to pleroma (de Volheid). Soma en Pleroma. Het Lichaam en de Volheid.

Op het moment van dit schrijven is God nog steeds bezig met het "vullen" van het Lichaam. Het volledige aantal gelovigen staat echter op het punt de capaciteit te bereiken. Paulus bevestigt deze waarheid later in Efeziërs, waarbij hij opnieuw de termen "het Lichaam" en "de Volheid" gebruikt:

En Hij heeft sommigen gegeven om apostelen te zijn, en sommigen profeten, en sommigen evangelisten, en sommigen herders en leraars, tot vervolmaking van de heiligen voor het werk van de bediening, tot opbouw van het lichaam van Christus, totdat wij allen komen tot de eenheid van het geloof en van de kennis van de Zoon van God, tot een volkomen mens, tot de maat van de gestalte van de volheid van Christus (4:11-13, BLB).

In zijn andere brieven versterkt Paulus de hechte verbinding tussen de termen "Christus" en "Lichaam":

Want gelijk het lichaam één is en vele leden heeft, en al de leden van het ene lichaam, die vele zijn, één lichaam vormen, zo ook [is] de Christus (1 Korintiërs 12:12, LSV).

Het Lichaam maakt deel uit van de complete mens, "de Volheid" van Christus. Daarom, wat God samengevoegd heeft, laat niemand het scheiden!

Waar geen Griek en Jood is, besnijdenis en onbesnedenheid, barbaar, scyth, slaaf en vrije, maar Christus is alles en in allen (Kolossenzen 3:11, BLB).

Waar Christus is, daar is het Lichaam. En wanneer Christus naar de hemel vertrekt ten tijde van de Opstanding en Opname vóór de Verdrukking, gaat het Lichaam met Hem mee:

En zij bracht een mannelijke zoon voort, die over alle volken zal heersen met een ijzeren staf, en haar kind werd opgenomen tot God en tot Zijn troon (Openbaring 12:5, LSV).

"De volheid" door de getallen

Een leerzame passage van de apostel Paulus spreekt over de afbakening en timing van het einde van het kerkelijk tijdperk en het begin van Israëls Verdrukkingsperiode (die uiteindelijk zal resulteren in de volledige verlossing van een uitverkoren overblijfsel uit de 12 stammen van Jakob):

Opdat gij niet wijs zijt in uw eigen ogen, wil ik niet, broeders, dat gij dit geheimenis niet zoudt ontgaan: over Israël is een gedeeltelijke verharding gekomen, totdat de volheid der heidenen is ingegaan (Romeinen 11:25, ESV).

Let op de tijdmarkering "totdat", die aangeeft dat er een tijd komt waarin God Zijn aandacht op beslissende wijze zal verleggen van de Gemeente terug naar Israël. Met andere woorden, uit deze tekst kunnen we afleiden dat het einde van het tijdperk van de Kerk wordt aangeduid door "de volheid" van niet-Joden [gelovigen] die in Gods huis worden gebracht (specifiek, ze worden opgenomen in het Lichaam van Christus; Romeinen 12:5).

Paulus is niet de enige die wijst op "de volheid" van niet-Joodse gelovigen tijdens het Kerkelijk Tijdperk. De apostel Johannes bevestigt op zijn eigen manier hetzelfde aan het einde van zijn Evangelie:

Simon Petrus ging aan boord en haalde het net aan land, vol met grote vissen, 153 stuks. En hoewel het er zoveel waren, scheurde het net niet (Johannes 21:11, ESV).

Deze gedenkwaardige gebeurtenis aan het einde van Johannes' Evangelie symboliseert, voorspelt en vertegenwoordigt precies wat Paulus uitlegt in Romeinen 11:25; namelijk dat Jezus' uitverkoren apostelen zullen worden uitgezonden als "vissers van mensen" om een groot aantal niet-Joden binnen te halen in dit huidige tijdperk. En let op: ook al zitten er zoveel in het net, er gaat niet één vis verloren, want "het net is niet gescheurd". Dit punt is een echo van Jezus' woorden in Johannes 6:39: "Dit is de wil van Hem die Mij gezonden heeft: dat Ik niemand verloren laat gaan van hen die Hij Mij gegeven heeft, maar dat Ik hen zal opwekken op de jongste dag" en Johannes 10:28: "Ik geef hun eeuwig leven, en zij zullen nooit verloren gaan, en niemand zal hen uit mijn hand roven."

Kortom, Paulus' "volheid van de heidenen" (d.w.z. het volledige aantal heidenen in het Lichaam van Christus) wordt in Johannes weergegeven als een eigenaardig getal: 153. Voor de gemiddelde lezer is dit getal 153.

Voor de gemiddelde lezer is dit getal een beetje vreemd, maar het betekent uiteindelijk niets in het grote geheel. Ik weet zeker dat sommige commentaren alleen maar zullen zeggen dat dit het specifieke aantal vissen in het net was en dat vissers hun vissen tellen, niets meer en niets minder. Yada, yada. JA, JUIST!

Natuurlijk betekent het iets! Dit is diepzinnig!

Johannes' oorspronkelijke publiek, voornamelijk niet-Joden, waren bekend met de wiskunde van Griekse legendes zoals Archimedes, Euclides en Pythagoras. Probeer maar eens online te zoeken naar "Archimedes Measurement of a Circle" en je zult al snel een bekend architectonisch ontwerp ontdekken dat je in veel oude kerken aantreft: de vesica piscis (letterlijk: "de blaas van een vis"). Het wordt als volgt afgebeeld:

()

Archimedes (rond de 3e eeuw voor Christus) bedacht deze vergelijking voor het meten van een cirkel, die later werd geassocieerd met vissen (go figure!). Hier is het Wiki-item voor "153 (getal)":

Het getal 153 wordt geassocieerd met de geometrische vorm die bekend staat als de Vesica piscis of Mandorla. Archimedes, in zijn Meting van een Cirkel, verwees naar deze verhouding (153/265), als zijnde de 'maat van de vis'...

Als je verder leest in het Wiki-artikel, zie je dat 153 door wiskundigen ook wel een "driehoeksgetal" wordt genoemd. Met andere woorden, het is een getal dat ontstaat als de eerste 17 gehele getallen worden opgeteld: 1 + 2 + 3 + 4 + 5 + 6 + 7 + 8 + 9 + 10 + 11 + 12 + 13 + 14 + 15 + 16 + 17 = 153.

Met andere woorden, "de volheid" van de niet-Joden die wordt aangeduid door de vangst van "153 vissen" kan picturaal worden voorgesteld als een gelijkzijdige driehoek zoals deze:

()

De visuele voorstellingen van de vesica piscis en de gelijkzijdige driehoek zijn beide zeer suggestief voor het werk van onze DRIEene God (Vader, Zoon, Heilige Geest: DRIE in ÉÉN) - ook bekend als de Drie-eenheid. Zijn vingerafdrukken staan OVERAL in de natuurlijke schepping met haar ontelbare geometrische ontwerpen EN de tekst van de Schrift (zoals Johannes 21:11).

En als het getal van 153 driehoeken nog niet genoeg is, dan is er nog een ander driehoeksgetal aan het einde van het boek Handelingen dat ook staat voor het complete of volledige aantal niet-Joden dat gered werd aan het einde van het kerkelijk tijdperk. Lucas schrijft in Handelingen 27:37:

In totaal waren er 276 van ons op het schip.

Niet één van hen was verloren gegaan volgens Handelingen 27:24, 34 en 44!

We zijn al in detail ingegaan op hoe deze passage het einde van het Kerkelijk Tijdperk voorspelt (zie " Inwijdingsombuigingspunt"); maar voor onze doeleinden hier, moeten we alleen opmerken dat dit specifieke getal dat in Handelingen wordt gegeven ook TRIANGULAIR is. Terwijl 153 het 17e driehoekige getal is (dat volledige overwinning of volheid betekent), is 276 het 23e driehoekige getal.

*Eervolle vermelding: Het 15e driehoekige getal en de som van de eerste acht driehoekige getallen, 120, betekent het volledige getal van de Gemeente bij haar ontstaan en verstevigt het Lichaam van Christus als Paulus' "Weerhouder" in 1 Thess. 2:7. Zie voor een diepgaande analyse het artikel in Unsealed: "Het getal 120 en een bijbelse theologie van de weerhouder."

En dat is nog niet alles mensen! Er is nog een ander driehoekig getal in de Bijbel dat de volheid van iets vertegenwoordigt... zij het iets meer sinister...

Dit vraagt om wijsheid: laat degene die verstand heeft het getal van het beest uitrekenen, want het is het getal van een mens, en zijn getal is 666 (Openbaring 13:18, ESV).

Ja, en daar is het. Het 36e driehoeksgetal is ook het getal van de antichrist en het getal van een mens (die tekortschiet in volmaaktheid: 777). Picturaal kan 666 worden voorgesteld als een andere gelijkzijdige driehoek:

()

"De Volheid" en de Eindtijd

Als je nog niet genoeg wiskunde kreeg in je dagelijkse bijbelregime, dan is hier nog een diepe duik voor je die de betekenis van onze kerkgerelateerde driehoeksgetallen 153 en 276 bevestigt. **Houd in gedachten dat het Griekse woord voor discipel mathetes is (ahhhh, wiskunde!)**

Deze volgende geometrische mind-explosie heeft betrekking op Methusaleh (wiens naam betekent: "zijn dood zal [de vloed] brengen"). Methusale leefde en stierf dus als een "eindtijd" teken:

Zo waren al de dagen van Methusalem 969 jaar, en hij stierf (Genesis 5:27, ESV).

Onthoud dat 153 het 17e driehoeksgetal is. Welnu, 969 is het 17e tetraëdervormig getal - het is de som van de eerste 17 driehoekige getallen!

Verbazingwekkend!

Dus het getal dat de volheid van de niet-Joden in het tijdperk van de Gemeente vertegenwoordigt (153) is ook verbonden met het Methusaleh getal 969. Beide getallen hebben in hun respectievelijke bijbelse context te maken met het einde of de afsluiting van een tijdperk:

153 = Einde van het Kerkelijk Tijdperk
969 = Einde van het tijdperk vóór de Zondvloed

We hebben dus verdere bevestiging dat de Kerk zal zijn als Methusaleh en Henoch (Genesis 5:24, 27), iemand die plotseling wordt weg genomen van het land van de levenden, en toch iemand die ook een levend Lichaam is dat wordt weggenomen en naar de hemel wordt weggerukt voordat de "vloed" van het oordeel begint. Denk: zowel de doden als de levenden in Christus worden weggenomen vóór de Verdrukking, zoals bevestigd door de apostel Paulus in 1 Thess. 4:16-17!

Halleluja! De soevereiniteit van God die in alle dingen aan het werk is, is prijzenswaardig!

Want van Hem en door Hem en tot Hem zijn alle dingen. Hem zij de heerlijkheid tot in eeuwigheid! Amen (Romeinen 11:36, BSB).

Bron: The Church as the Fullness of Christ - UNSEALED - World News | Christian News | Prophecy Updates