www.wimjongman.nl

(homepagina)


De opstanding: Zo weten we het!

7 april 2023 - door Jonathan Brentner

Ik wilde vluchten!

Ik wilde ver weglopen van mijn geloof, de kerk en vooral van andere gelovigen.

Terwijl ik bij de kerk zat die ik ooit als voorganger had geleid, voelde ik me eenzamer dan ooit tevoren in mijn leven. En ik geloofde dat God me had teleurgesteld.

Maar temidden van mijn frustratie wist ik ook dat ik niet kon weglopen van mijn Heiland.

Ik wist dat Jezus uit zijn graf was gelopen, en ik begreep wat dat betekende. Zijn beweringen over Zichzelf waren waar. Ik kon rekenen op Zijn belofte van eeuwig leven. Ik wist dat Hij zou terugkomen.

Een preek die ik hoorde over Johannes 6 tijdens mijn tijd van wanhoop bracht me een nieuw besef waarom ik mijn vertrouwen in Jezus niet kon opgeven. In dit hoofdstuk zien we dat velen die de Heer waren gaan volgen na het voeden van de vijfduizend, zich van Hem afkeerden vanwege Zijn prediking. Toen Hij dit zag, stelde Christus aan Zijn twaalf discipelen deze vraag, zoals opgetekend in Johannes 6:67: "Willen jullie ook weggaan?"

Petrus' antwoord in het volgende vers vat samen wat de opstanding betekent voor ons die Jezus kennen als onze Verlosser,

"Heer, naar wie zullen wij gaan? U hebt de woorden van eeuwig leven, en wij hebben geloofd en zijn te weten gekomen dat u de Heilige van God bent."

Jezus' opstanding bevestigde de waarheid van Petrus' bewering. Zo weten we dat ons geloof op een zeker en onwankelbaar fundament rust.

Zo weten we dat...

JEZUS IS GOD

Jezus claimde gelijkheid met God de Vader. In Johannes 10:30 zei Jezus: "Ik en de Vader zijn één." De Joden raapten onmiddellijk stenen op om Hem te stenigen, omdat zij erkenden dat Hij gelijkheid met de Vader claimde, wat zij als godslastering beschouwden.

In Johannes 14:8 zei Filippus tegen Jezus: "Heer, toon ons de Vader en het is ons genoeg." Als antwoord zei Jezus hem dat hij de Vader al had gezien: "Ben ik al zo lang bij je en ken je me nog steeds niet, Filippus? Wie mij gezien heeft, heeft de Vader gezien" (v. 9).

Jezus beweerde God in het vlees te zijn. Zijn opstanding bevestigt zijn stoutmoedige en zelfverzekerde bewering.

JEZUS IS DE ENIGE WEG NAAR HET EEUWIGE LEVEN

Jezus deed deze verrassende bewering in Johannes 14:6: "Ik ben de weg, de waarheid en het leven. Niemand komt tot de Vader dan door Mij". De opstanding verifieert niet alleen Zijn gelijkheid met God de Vader, maar ook de geldigheid van de woorden van dit vers. Hij is de enige weg tot redding voor de hele mensheid, geen uitzonderingen.

Misschien wel het meest herkenbare vers in het hele Nieuwe Testament, Johannes 3:16, echoot deze zelfde exclusiviteit: "Want God had de wereld zo lief, dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft." Alleen zij die in Hem geloven ontsnappen aan Gods toorn en beërven het eeuwige leven. Zij die het aanbod van vergeving van zonde door de Heer afwijzen, zullen verloren gaan.

De wreedheid van Jezus' dood verifieert ook Zijn exclusiviteit als de enige weg naar de Vader. Als wij onszelf konden redden door de Wet te houden, moreel te zijn, oprecht te blijven in ons geloof, of door "goed" te zijn, denk je dan dat de Vader zijn Zoon zo'n extreme en wrede lijdensweg zou hebben laten ondergaan tijdens de geseling en kruisiging? Natuurlijk niet!

Jezus leed en stierf aan het kruis omdat er voor de Vader geen andere manier was om ons eeuwig leven te geven dan Jezus' offerdood in onze plaats. Uit Zijn grote liefde voor ons zond de Vader Zijn Zoon om te sterven, zodat wij voor eeuwig zouden leven (Johannes 3:16).

WE KUNNEN DE BIJBEL VERTROUWEN

Tijdens Zijn bediening bevestigde Jezus herhaaldelijk de Schriften van het Oude Testament als het Woord van God. Hij noemde Noach, Lot, Mozes, Jona en andere bijbelse personages in Zijn onderwijs. Hij bevestigde het scheppingsverslag en tot grote ontsteltenis van de wakkere menigte vandaag de dag, specificeerde Hij dat God twee geslachten schiep, "mannelijk en vrouwelijk" (Matteüs 19:4).

In de Bovenzaal bereidde Hij de discipelen voor op het schrijven van wat wij vandaag de dag het Nieuwe Testament noemen. Hij beloofde dat de Heilige Geest hen in staat zou stellen zich te herinneren wat Hij hun had geleerd (Johannes 14:26); een belofte die leidde tot het schrijven van de Evangeliën.

In Johannes 16:12-13 verwees Jezus naar aanvullend onderwijs dat de Heilige Geest hen zou ingeven:

"Ik heb u nog vele dingen te zeggen, maar u kunt ze nu niet verdragen. Wanneer de Geest der waarheid komt, zal hij u in alle waarheid leiden, want hij zal niet op eigen gezag spreken, maar wat hij hoort, zal hij spreken, en hij zal u de komende dingen verkondigen."

Deze belofte omvatte natuurlijk ook Paulus, de laatste die als apostel werd opgenomen. Jezus zette zijn openbaring aan ons voort nadat Hij uit de dood was opgestaan.

Omdat Jezus opstond uit de dood, kunnen we vertrouwen op wat Hij ons vertelde over onze Bijbels.

WE LEVEN IN DE LAATSTE DAGEN

Het is ook vanwege Jezus' opstanding dat we de woorden van de Schrift over de dag waarin we leven kunnen vertrouwen.

Jezus vervulde achtenveertig specifieke profetieën met zijn geboorte, leven, kruisdood en opstanding. Hij getuigde ook van de onfeilbaarheid van de Schriften van het Oude Testament (zie Matteüs 5:17-18).

Wat het Nieuwe Testament betreft, beloofde Jezus dat de Heilige Geest de apostelen zou leiden bij het schrijven van meer Schrift (Johannes 14:26, 16:12-15). Dit geldt ook voor Paulus, die de Heer tot apostel riep, te beginnen met zijn verschijning aan Saulus van Tarsus op de weg naar Damascus. De apostel Petrus stelde laat in zijn leven de geschriften van Paulus gelijk aan de Schrift (2 Petrus 3:15-16).

In 2 Timoteüs 3:16 lezen we deze woorden:

"Alle Schrift is door God uitgeademd en nuttig om te onderwijzen, te weerleggen, te verbeteren en op te voeden in de gerechtigheid".

Omdat wij geloven dat God de hele Schrift heeft geïnspireerd, erkennen wij ook de vele tekenen die de Bijbel ons geeft die wijzen op de naderende Verdrukking en dus op de nabijheid van de Opname.

Een veelheid van bijbelse tekenen van de laatste dagen komt samen als nooit tevoren in de geschiedenis. Ja, er zijn eerder in de geschiedenis gevaarlijke tijden geweest zoals Paulus beschrijft in 2 Timoteüs 3:1-5, maar nooit eerder met zo'n ernst en wijdverbreide misleiding op een moment dat Israël als natie bestaat met plannen om de derde tempel te bouwen.

De Bijbel heeft lang geleden precies voorspeld wat we vandaag zien, nu we de schaduw van de Verdrukking met de dag donkerder zien worden.

Ik voel een gevoel van urgentie om mensen te waarschuwen voor wat ons te wachten staat, en daarom schreef ik mijn recente artikel Nu is het de Tijd.

De Opname is aanstaande, maar we weten niet hoeveel we nog zullen lijden als de Luciferianen van vandaag werken aan de vestiging van hun Nieuwe Wereldorde. Veel gelovigen in de wereld lijden al onder de agenda van de globalisten.

Voedseltekorten en een uitbreiding van de oorlog in Oekraïne zouden het Amerikaanse volk later dit jaar veel leed kunnen bezorgen. Zoveel heiligen hier zijn zich niet bewust van de ernstige gevaren die hieraan verbonden zijn.

JESUS KOMT OM ONS MEE TE NEMEN NAAR HET HUIS VAN ZIJN VADER IN DE HEMEL

Voor mij bieden Jezus' woorden in Johannes 14:2-3 grote troost in deze gevaarlijke tijden: "In het huis van mijn Vader zijn vele kamers. Als het niet zo was, zou Ik u gezegd hebben dat Ik ga om voor u een plaats te bereiden? En als Ik ga en een plaats voor u bereid, kom Ik terug en zal u tot Mij nemen, opdat gij ook zijt waar Ik ben."

Er is blijde hoop voor ons, ondanks de donkere wolken aan de horizon.

Het is vanwege Jezus' opstanding dat we er absoluut vertrouwen in blijven houden dat Hij zijn belofte in Johannes 14:2-3 zal vervullen, die de apostelen later hebben uitgewerkt in 1 Thessalonicenzen 4:13-17, 1 Korintiërs 15:51-57 en Johannes 3:1-3. Jezus komt om ons thuis te brengen in de heerlijkheid (Kolossenzen 3:4). Wat een heerlijke dag zal dat zijn!

Onze hoop rust op de historische zekerheid van Jezus' lichamelijke opstanding. Zo weten we dat al Zijn beweringen waar zijn.

Zo weten we dat de hele Schrift door God is geschapen.

Zo weten we dat ons bij de Opname een vreugdevol feest wacht!

Jezus' opstanding. Zo weten we dat!

Als u uw vertrouwen nog niet in Jezus hebt gesteld (of als u dit leest na de Opname van de Kerk), zie dan mijn artikel Jezus is de enige weg naar het eeuwige leven. Daarin leg ik uit hoe u zeker kunt weten dat Jezus al uw zonden heeft vergeven en dat u eeuwig leven bezit.

Jezus is mijn verrezen Verlosser; Hij kan je heldere hoop voor morgen geven, ongeacht de bedreigingen die vanuit een gevallen wereld op ons pad komen. Zijn Woord, de Bijbel, is onze bron van waarheid in een wereld waar bedrog heerst.

Bron: The Resurrection: That's How We Know! — Jonathan Brentner