www.wimjongman.nl

(homepagina)


HET IS VEEL BETER DAN JE JE KUNT VOORSTELLEN

17 juli 2023 door Jonathan Brentner

( )

Afbeelding van Hany Sadek via Pixabay

Eerder deze week bezochten Ruth en ik de begraafplaats waar de stoffelijke resten van mijn ouders, grootouders en verschillende van mijn ooms en tantes begraven liggen. Het was een beetje ontnuchterend om na te denken over hun voorbije levens die nu in brons en marmer zijn geëtst. Ik weet dat mijn ouders (en een zusje dat op 3-jarige leeftijd stierf, voordat ik werd geboren) bij Jezus in de Hemel zijn en ik kijk er erg naar uit om hen te zien.

Wat ons betreft, als vermoeide heiligen die door deze boze en wetteloze wereld blijven trekken, is er geen grotere vreugde te midden van onze strijd en verdriet dan uit te kijken naar de verbazingwekkende vreugde van de Hemel. Het zal een paradijs zijn dat zelfs onze fantasie ver te boven gaat.

In 1 Korintiërs 15:47-54, Filippenzen 3:20-21 en 1 Tessalonicenzen 4:13-18 beschrijft de apostel Paulus de gebeurtenis die wij tegenwoordig de "Opname" noemen. Het is de tijd dat we onze verheerlijkte lichamen ontvangen, Jezus in de lucht ontmoeten en met Hem terugkeren naar de heerlijkheid, of de hemel (zie Kolossenzen 3:4). Zelfs als je jong, sterk, atletisch en in uitstekende gezondheid bent, zal het verheerlijkte lichaam dat Jezus je op die dag geeft nog steeds een enorme verbetering zijn. Als je ouder bent zoals ik ... laten we zeggen dat ik uitkijk naar mijn onvergankelijke lichaam en dat er geen dag voorbij gaat waarop het mijn hart niet vult met vreugdevolle verwachting van de toekomst.

Ik schrijf vaak over de tekenen van de snel naderende zevenjarige Verdrukking, die samenkomen als op geen ander moment in de geschiedenis. We leven zeker in Bijbelse tijden. Ik kan mijn verbeelding niet ver genoeg uitstrekken om een scenario te bedenken dat de loop van deze wereld zou veranderen en de snel naderende Dag des Heren zou uitstellen.

Mijn doel hier is echter niet om verder in te gaan op de vele redenen waarom we in het seizoen van Jezus' verschijning leven, maar eerder om uit te leggen waarom het een reden voor grote jubel is, ongeacht onze omstandigheden.

JEZUS KOMT SPOEDIG

In het verleden geloofden sommigen dat ze de exacte timing van de Opname kenden, waardoor ze de zaak van Christus te schande maakten en veel christenen afkeerden van de studie van toekomstige dingen.

Vandaag de dag maken veel mensen een even ernstige fout; ze gaan ervan uit dat de Opname niet tijdens hun leven zal plaatsvinden en geloven dus dat niets de toekomstige loop van hun leven zal veranderen of hun vele ambities zal onderbreken, zowel dichtbij als ver weg. Ik zeg niet dat we geen plannen moeten maken of doelen moeten hebben, maar als de tekenen van de terugkeer van de Heer zich vermenigvuldigen, moeten we ze losjes in onze handen houden (zie ook Jakobus 4:13-17).

Gods Woord vertelt ons dat er een generatie gelovigen in leven zal zijn op het moment dat Jezus verschijnt om ons naar de heerlijkheid te brengen (1 Korintiërs 15:51; 1 Tessalonicenzen 4:17). De ontelbare tekenen die wijzen op de nabijheid van de zevenjarige Verdrukking geven aan dat wij degenen kunnen zijn die Jezus in de lucht zullen ontmoeten voordat we sterven. Ik durf te zeggen dat het voor velen van ons waarschijnlijk is; het is het enige item op mijn bucketlist.

Hoe kunnen we ons niet verheugen over zo'n mogelijkheid?

Jezus komt heel snel! Omdat we de dag en het uur niet kennen, kijken we uit naar Zijn verschijning alsof die elk moment kan plaatsvinden, precies zoals Hij ons heeft opgedragen.

Ik weet dat de Bijbelse gebeurtenis die we de "Opname" noemen voor velen een beetje eng lijkt, maar begrijp alsjeblieft dat het de meest geweldige en vreugdevolle ervaring zal zijn die je je kunt voorstellen, en nog veel beter. Jezus heeft liefdevol rekening gehouden met elke bezorgdheid die we zouden kunnen hebben over deze plotselinge onderbreking van ons leven; we hebben geen reden om bang te zijn.

DE HEMEL ZAL ONZE HARTEN VULLEN MET GRENZELOZE VREUGDE

Is er een grotere bron van bemoediging in deze moeilijke tijden dan het spannende avontuur dat begint als we Jezus in de lucht ontmoeten? Ik geloof van niet.

Is het een wonder dat Paulus ons opdraagt om "elkaar met deze woorden te bemoedigen" nadat hij de gebeurtenissen heeft besproken die samenhangen met de Opname (1 Tessalonicenzen 4:18; ook 5:11)? De belofte van de ontmoeting met Jezus "in de lucht" moest een bron van troost en opbouw zijn voor de gelovigen in Thessaloniki. De stilte in zoveel kerken met betrekking tot de Opname vertelt me dat ze niet langer geloven dat de vermaningen van Paulus van toepassing zijn op de gelovigen van vandaag, maar ze hebben het mis.

De Opname zal het begin zijn van onze hemelse ervaring, die onze harten met grenzeloze vreugde zal vervullen.

Hieronder staan enkele redenen voor onze gelukzalige verwachting van de eeuwigheid:

  1. De verrassende heelheid die we zullen voelen wanneer we onze verbazingwekkende nieuwe lichamen ontvangen, zal nog lang daarna een bron van geluk en verwondering blijven. Jezus' belofte om ons glorieuze en onsterfelijke lichamen te geven zou van de kansels in het hele land geschreeuwd moeten worden! Waarom negeren de meeste voorgangers één van de meest wonderbaarlijke waarheden die ze met hun mensen zouden kunnen delen? Het is veel meer dan triest.

  2. Eenmaal in de hemel zal onze viering en lofprijzing zowel voor als tijdens het huwelijksmaal van het Lam elke sensatie die we ooit op aarde hebben gekend overtreffen. Onze donderende lof zal de hemel op zijn grondvesten doen schudden (Openbaring 19:6-10).

  3. Onze toekomstige heerschappij met Jezus in Zijn koninkrijk (Openbaring 20:1-10) zal veel wonderbaarlijker en bevredigender zijn dan alles wat we op aarde hebben meegemaakt. Jezus zal op de berg Sion heersen (Psalm 48:1-8); Hij zal letterlijk hoog en verheven zijn. Net zoals de engel Gabriël aan Maria beloofde, zal Jezus op de troon van David zitten (Lucas 1:31-33). En als erfgenamen van Zijn rijk zullen wij met Hem regeren. Stel je voor dat je tijd doorbrengt met de Heer in Zijn majestueuze woning hoog bovenop deze berg.

  4. We zullen voor altijd in de mooist denkbare stad wonen. De plaats die Jezus nu voor ons aan het voorbereiden is, zal onze thuisbasis zijn tijdens het millennium en daarna in de hele eeuwigheid. Met onze verheerlijkte lichamen zullen we met gemak heen en weer reizen tussen het Nieuwe Jeruzalem en de duizendjarige aarde om onze koninkrijksverantwoordelijkheden te vervullen.

Ik weet hoe gemakkelijk het is om verstrikt te raken in de dingen van dit leven en hoe moeilijk het voor velen van ons is om zich voor te stellen dat de hemel veel beter zal zijn dan de best mogelijke omstandigheden op aarde (diegenen onder ons in de V.S. worstelen hier misschien wel het meest mee). De wonderen die hierboven zijn opgesomd, zijn nog niet eens het topje van de ijselijke en opwindende vreugde in de hemel.

We zullen ons afvragen waarom we zoveel stress hadden over de dingen in dit leven.

DE WAARSCHUWINGEN ZIJN OVERAL

We leven in het seizoen van Jezus' verschijning om Zijn gemeente mee naar huis te nemen, naar de heerlijkheid. Maak alsjeblieft niet de fout door aan te nemen dat de Opname niet vandaag, deze week, volgende maand, dit jaar of volgend jaar kan plaatsvinden. We leven in een tijd waarin het samenkomen van een groot aantal tekenen wijst op de spoedige komst van de Verdrukking en dus op onze ontmoeting met Jezus in de lucht voordat die begint.

Voorganger en profetiewoordvoerder David Jeremiah waarschuwde onlangs dat degenen die de realiteit van de op handen zijnde terugkeer van Christus negeren dit doen op "eigen risico". In zijn interview met The Christian Post zei hij ook het volgende over de Opname:

"Er is geen excuus voor ons, als we de Bijbel lezen, om verrast te zijn, want de Bijbel vertelt ons dat dit gaat gebeuren. Er is geen teken van de terugkeer van Christus en de vervoering, maar er is zeker een voorspelling van het soort seizoen dat het gaat worden ... . Ik geloof dat christenen echt bij de Schrift moeten blijven en niet te ver van de waarheid moeten afdwalen, want het is op dit moment behoorlijk precair."[i]

Ik kan alle waarschuwingen in onze tijd die wijzen op de snel naderende Verdrukking niet bijhouden. Ik zou niet weten hoe het mogelijk zou kunnen zijn dat de Heer ons meer waarschuwingen geeft over wat er staat te gebeuren dan wat Hij ons op dit moment geeft.

Toch blijven zoveel gelovigen slapen in een luchtbel van normaliteit, doof voor de alarmbellen die in hun oren rinkelen en blind voor de tekenen die hen door de Schrift heen worden gegeven. (Voor een diepere discussie hierover, zie mijn post, Hoe kun je niet zien?) Helaas worden veel christenen in een dergelijke slaperigheid gesust door "Bijbelgelovige" voorgangers die de valse sluier van normaliteit promoten door een boodschap van "vrede, vrede" te verkondigen (lees Jeremia 6:13-14).

Als ik kijk naar de goddeloosheid, het geweld, het welig tierende bedrog en de extreme wetteloosheid in Amerika, dan ben ik er zeker van dat we op geleende tijd leven. Gods oordeel over het land waar ik van hou is al lang, heel lang over tijd. Op een dag, misschien wel heel snel, zal de Heer "genoeg" zeggen en zal er een plotselinge vernietiging over Amerika en de wereld komen, maar alleen nadat Hij de gelovigen van de aarde heeft verwijderd.

Het zou allemaal kunnen beginnen op een dag als vandaag.

JEZUS IS DE ENIGE WEG NAAR DE HEMEL

Als je dit leest en je geloof nog niet in Jezus hebt gesteld, doe dat dan alsjeblieft voordat het te laat is. Vergis je niet, de Opname zal plaatsvinden en deze zal gevolgd worden door Gods felle oordeel over deze goddeloze wereld, die de Heer uitvoerig beschrijft in veel van de profeten in het Oude Testament en samenvat in Openbaring 6-18.

Je wilt niet op aarde zijn tijdens deze tijd van oordeel die op de bladzijden van de Schrift wordt geopenbaard. Noch wil je een eeuwigheid van ellende doorstaan zonder de aanwezigheid van de Heer, wat zal gebeuren als je Zijn genadige aanbod van vergeving en eeuwig leven negeert. Een monument op een begraafplaats betekent niets als je niet bij de Heiland hoort.

Zie mijn artikel, Jezus is de enige weg naar het eeuwige leven, voor een volledige uitleg over hoe je zeker kunt weten dat je zonden vergeven zijn en dat je de zoete, opwindende en vreugdevolle heerlijkheden van de hemel zult bezitten zodra dit leven eindigt.

Wacht alsjeblieft niet te lang; de urgentie is nog nooit zo groot geweest. Jezus komt zeer binnenkort voor Zijn Kerk en daarmee het begin van Gods oordeel, dat de aarde zal doen schudden.

Trap alsjeblieft niet in de leugen dat deze dingen niet vandaag al kunnen beginnen.


[i] David Jeremiah zoals geciteerd op de website van The Christian Post op: https://www.christianpost.com/news/david-jeremiah-shares-how-christians-should-prepare-for-end-times.html

Bron: It's Far Better Than You Can Imagine — Jonathan Brentner