www.wimjongman.nl

(homepagina)

Hier komt de zoon, zijn licht schijnend op de tempel en het dierbaar bezit van Maleachi 3-4

Jeff - 22 juni 2020

De zon heeft de kracht om te genezen en het leven in stand te houden, maar kan ook de huid verbranden en kanker veroorzaken. Evenzo zal de komende Dag des HEREN genezing en vernieuwing brengen voor sommigen, maar brandende pijn en kwelling voor anderen. Bovendien onthult de Bijbel dat onze God een "verslindend vuur" is (Deut. 4:24; Heb. 12:29) en dat niemand Hem kan zien, omdat Hij in een "ongenaakbaar licht" woont (Joh. 1:18; 1 Tim. 6:16). En gezien het feit dat onze levens kwetsbaar zijn en zo vluchtig als stof in de wind, hóe kunnen we er dan voor zorgen dat we in Gods warme omhelzing worden gewikkeld en niet tot as worden gereduceerd op die grote en vreselijke dag?

Nou, het hangt allemaal af van onze relatie met het alles verterende Vuur. Afhankelijk van onze positie bij de HEER, zullen we ofwel gezuiverd ofwel versteend worden.

Wanneer de Zon der Gerechtigheid komt - wat zal Hij voor jou zijn? Een genezend licht of een vurige oven? Sommigen die vandaag de dag Zijn naam opeisen reciteren geloofsovertuigingen over Zijn terugkeer; maar deze zelfde mensen, die vasthouden aan een vorm van religie terwijl ze Gods kracht ontkennen, realiseren zich niet wat ze zeggen (2 Tim. 3:5). Zelfs als in naam christenen (of aanhangers van het Jodendom) God om gerechtigheid vragen, begrijpen zij dan werkelijk de implicaties van Zijn antwoord aan hen:

 Wee hun die verlangend uitzien naar de dag van de HEER! Wat zal voor u die dag van de HEERE zijn? Duisternis zal hij zijn en geen licht! Het is zoals iemand die vlucht voor een leeuw, en een beer tegenkomt, of die, als hij thuiskomt en met zijn hand tegen de muur leunt, door een slang wordt gebeten. Zal de Dag van de HEER niet duisternis zijn, en geen licht; donkerte – zonder lichtglans erover? (Amos 5:18-20, HSV).

Net als in de dagen van Amos, werd ditzelfde misplaatste verlangen naar God om "zichzelf te laten zien" ook geuit in de harten van de mensen in Maleachi. De HEER herstelde Zijn volk genadig in het Land na de Babylonische gevangenschap, maar zelfs met de herbouw van de tempel en het herstel van de Levitische offers werd het overblijfsel van Israël weer koud en bitter voor God.

Door het hele boek Maleachi heen geeft Israël een verdediging voor hun onverschilligheid door vragen te stellen aan de HEER; en dan antwoordt de HEER - soms met een herinnering aan Zijn verbondsloyaliteit jegens hen en andere keren - met een harde berisping. In het hart van het boek, nadat de HEER Israël het verraderlijke en ontrouwe handelen jegens hun vrouwen heeft genoemd (Mal. 2:10-16), ontdekken we dat Gods volk de goede strijd opgeeft omdat het de boosdoeners ziet bloeien en wegkomen met hun slechte daden:

 U vermoeit de HEERE met uw woorden, toch zegt u: Waarmee vermoeien wij Hem? Doordat u zegt: Iedereen die kwaad doet, is in de ogen van de HEERE goed, Híj is hun genegen. Of: Waar is de God van het oordeel? (Mal. 2:17, HSV).

En iets verderop wordt ditzelfde twistpunt herhaald:

 Uw woorden tegen Mij waren te hard, zegt de HEERE. Maar u zegt: Wat hebben wij onder elkaar tegen U gesproken? U zegt: God dienen is nutteloos! Wat voor nut heeft het dat wij onze taak ten behoeve van Hem vervullen en dat wij in het zwart gaan voor het aangezicht van de HEERE van de legermachten? Welnu, wij prijzen de hoogmoedigen gelukkig: niet alleen worden zij die goddeloosheid doen, opgebouwd, zelfs als zij God beproeven, ontkomen zij. (Mal. 3:13-15, HSV.)

Helaas zullen de wijzen en de kritische mensen een soortgelijk patroon van frustratie en verachting zien ontstaan in onze eigen tijd. De naties van de wereld zijn rusteloos en brullen van alles, en de dubbelhartige harten van velen roepen om gerechtigheid. Begrijpen deze mensen echter wel wat ze vragen als God opstaat om hun bezwaren te beantwoorden?

De waarheid is dat ze gerechtigheid van God zullen krijgen. Maar ze zullen niet blij zijn als ze aan de ontvangende kant staan van Zijn rechtvaardige straf.

In Maleachi - het laatste boek van de Profeten - is het antwoord van de HEER op de geloofsloze bezwaren van Israël in zowel 2:17 als 3:13-15 hetzelfde: Vragen als "Waar is de God van de gerechtigheid?" en "Hoe lang zullen de goddelozen nog mogen bloeien en ermee wegkomen?" zullen worden beantwoord door middel van het laatste oordeel, ook wel de Dag van de HEER genoemd.

En als deze Dag komt, zal God niet met rozen en een welkomstkaart naar de wereld komen, maar met het meest intense en onverbiddelijke oordeel dat deze wereld ooit heeft gezien.

Maar voordat het vuur van Zijn oordeel op de aarde neerstort, tot groot verdriet van Israël, zal de HEER eerst komen om Zijn volk te redden, ja, wacht maar af... Zijn andere volk - een volk dat Hem in het verleden niet kende, maar sindsdien de zegeningen van het nieuwe verbond heeft ontvangen door in Zijn Zoon te geloven en één te worden met Hem als Zijn eigen geestelijk Lichaam.

Ja, op dat moment zal Israël herinnerd worden aan de laatste woorden van Gods dienaar Mozes (Mal. 4:4) en hun ogen zullen geopend worden om te beseffen dat een dwaze en onwetende natie van de aarde is weggenomen, verlost als Gods eigen bezit:

 Zíj hebben Mij tot na-ijver gebracht met wat geen God is; zij hebben Mij tot toorn verwekt door hun nietige afgoden. Ík zal hen daarom jaloers maken door wat geen volk is, door een dwaas volk zal Ik hen tot toorn verwekken. (Deut. 32:21, HSV).

Op 3 juni 2020, dezelfde dag dat Gary een artikel publiceerde ("Morgenster-rijst-op") dat verwees naar Maleachi 4:2-3, werden mijn ogen verder geopend om de zoveelste ontwikkeling van deze cruciale profetie in het laatste boek van de Torah te waarderen. Zo zijn het laatste boek van de Torah en het laatste boek van de Profeten in overeenstemming met de afzonderlijke rollen van de Gemeente en Israël in de laatste dagen.

In dit artikel zullen we ons richten op Maleachi's ontwikkeling van Mozes' profetie in Deuteronomium 32:21. Zoals hierboven vermeld, wordt het antwoord van de HEER op de ongelovige kreten van Israël om gerechtigheid geopenbaard in twee delen van Maleachi, die beide de komende Verdrukking of de Dag van YHWH beschrijven. Ten eerste zullen we de bekende messianische tekst van 3:1-6 onderzoeken, en ten tweede zullen we de parallelle passage van 3:16-4:1-3 bekijken. Mijn hoop is om licht te laten schijnen op de subtiele hints van Christus en Zijn Lichaam in deze eschatologische teksten.

YHWH's boodschapper en de (nieuwe) Verbondstempel

Onmiddellijk na de laatste vraag van Israël in Maleachi 2:17, "Waar is de God van de gerechtigheid?", antwoordt de HEER:

 Zie, Ik zend Mijn engel, die voor Mij de weg bereiden zal. Plotseling zal naar Zijn tempel komen die Heere Die u aan het zoeken bent, de Engel van het verbond, in Wie u uw vreugde vindt. Zie, Hij komt, zegt de HEERE van de legermachten. (Mal. 3:1, HSV).

Als je dit vers zorgvuldig bestudeert, zul je ontdekken dat er twee boodschappers (of "engelen") worden beschreven. De eerste boodschapper bereidt de weg voor de komst van YHWH: "Zie, Ik zend mijn boodschapper, en hij zal de weg voor Mij bereiden...". Vandaar dat dit het vers is waaruit de naam van het boek is afgeleid: Maleachi ("Mijn boodschapper/engel").

Volgens de openbaring van het Nieuwe Testament wordt deze profetie van de eerste boodschapper gedeeltelijk vervuld door Johannes de Doper (zie Matt. 11:10; Marcus 1:2-4; Luc. 1:76; 7:27; vgl. Jes. 40:3). Dezelfde Johannes die Jezus in de Jordaan doopte, vervult gedeeltelijk ook Maleachi 4:5-6. Jezus bevestigt dat Johannes "de komende Elia" kon zijn (Matt. 11:14; Marcus 9:11-13) en Lucas zien Johannes zoals die in Maleachi 4:5-6 is afgebeeld (zie Luc. 1:16-17). Maar toen hem gevraagd werd of hij Elia was, gaf Johannes zelf een stevig "nee" naar de ondervragers van de tempel in Jeruzalem (Joh. 1:21).

Daarom geeft het antwoord van Johannes aan dat we nog steeds wachten op de uiteindelijke, toekomstige vervulling van deze eindtijdgedeelten in Maleachi die de "eerste boodschapper" beschrijven die de weg bereidt voor JHWH (zie ook Matt. 17:11, waar Jezus bevestigt dat er nog steeds een "Elia zal komen", zelfs na Johannes de Doper).

De tweede boodschapper van Maleachi 3:1 is niemand minder dan YHWH zelf. De zinsnede "Boodschapper van het verbond" is uniek in de hele Hebreeuwse Bijbel (Torah, Profeten en Schriften); maar door de parallelle structuur van de tekst te onderzoeken, zoals die letterlijk in het Hebreeuws geschreven is, zijn we in staat om te zien hoe de machthebbers Zijn identiteit benadrukken als YHWH, de Heer (Hebr. Adon), Degene die na de eerste boodschapper komt:

Plotseling zal hij komen...
de Heer die je zoekt
de Boodschapper van het verbond
van wie je geniet
zie, Hij komt eraan

Hoe kan het dan dat God (YHWH) de Heer (Adon) en de boodschapper die gezonden is, kan zenden en ook zijn? Het antwoord ontgaat de menselijke rede, en dus is de verlichting van de Geest nodig om het mysterie van de Drie-eenheid in Maleachi 3:1 en verwante passages te begrijpen, zoals Psalm 110:1, een tekst waar Jezus zelf naar verwijst om zijn beschuldigers te verwarren en het zwijgen op te leggen (vgl. Matt. 22:41-46).

Er kan veel gezegd worden over hoe Jezus voldoet aan de beschrijving van de tweede boodschapper (beschouw ook de pre-incarnatie van Christus als "de engel van de HEER" in passages als Gen. 22:15-16; Ex. 3:2-4; Rich. 2:1-5; Zach. 3:1-2). Bij zijn eerste komst vervulde Jezus deze profetie gedeeltelijk door naar de Tweede Tempel te komen om deze te zuiveren en te reinigen (vgl. Matt. 21,12-13; Marcus 11,15-18; Joh. 2,13-16). Er wacht echter nog steeds een toekomstige vervulling van Mal. 3:1, omdat de resultaten van de laatste reiniging van de Messias nog gezien moeten worden (zie de resterende context van Mal. 3:2-6).

Van wat we tot nu toe hebben waargenomen, is Maleachi 3:1 een zeer messiaanse tekst die veel theologisch rijke termen bevat. Bijvoorbeeld:

1. YHWH (de goddelijke naam)
2. Boodschapper/Engel (x2)
3. De Heer
4. Verbond
5. Tempel

Laten we nu onze aandacht richten op de relatie van de tweede boodschapper met "het verbond" en "zijn tempel". De Hebreeuwse tekst leest: "...plotseling zal hij naar zijn tempel komen, de Heer die u zoekt, de boodschapper van het verbond..." Het eerste woord 'plotseling' bevestigt de eschatologische implicaties van deze profetie en is parallel aan Maleachi 3:5, 'Ik zal tot u komen in het oordeel...'. (vgl. Jes. 47:11; Jer. 4:20; Opb. 22:12, 20).

Wat betreft de betekenis van 'zijn tempel' zou de derde tempel van de verdrukkingstijd een optie kunnen zijn; het is echter de Anti-Messias die tijdens het laatste oordeel naar deze tempel komt, niet Jezus de ware Messias (zie Dan. 9:27; Matt. 24:15; 2 Thess. 2:4). Is er een andere plaats in het Nieuwe Testament waar we de verwijzing naar "zijn tempel" kunnen vinden?

 Weet u niet dat u [meervoud] Gods tempel bent en dat de Geest van God in u woont? Als iemand de tempel van God te gronde richt, zal God hem te gronde richten, want de tempel van God is heilig, en deze tempel bent u (1 Korintiërs 3:16-17, HSV).

En zie ook:

 Zo bent u [meervoud] dan niet meer vreemdelingen en bijwoners, maar medeburgers van de heiligen en huisgenoten van God, gebouwd op het fundament van de apostelen en profeten, waarvan Jezus Christus Zelf de hoeksteen is, en op Wie het hele gebouw, goed samengevoegd, verrijst tot een heilige tempel in de Heere; op Wie ook u mede gebouwd wordt tot een woning van God, in de Geest (Efeziërs 2:19-22, HSV).

Let ten slotte op de context hiervan - de plotselinge terugkeer van de Heer om zowel te redden als te oordelen + de verbinding tussen kerk en tempel:

 Omdat u het woord van Mijn volharding hebt bewaard, zal Ik ook u bewaren voor het uur van de verzoeking, die over heel de wereld komen zal, om hen die op de aarde wonen te verzoeken. Zie, Ik kom spoedig [plotseling]. Houd vast wat u hebt, opdat niemand uw kroon zal wegnemen. Wie overwint, hem zal Ik tot een zuil in de tempel van Mijn God maken, en hij zal daaruit niet meer weggaan. En Ik zal de Naam van Mijn God op hem schrijven en de naam van de stad van Mijn God, het nieuwe Jeruzalem, dat neerdaalt uit de hemel, bij Mijn God vandaan, en Mijn nieuwe Naam (Openbaring 3:10-12, HSV).

Op basis van de openbaring uit het Nieuwe Testament ontdekken we dus dat de Gemeente, het Lichaam van Christus, ook wel de Tempel van God wordt genoemd en daarom in aanmerking komt als een solide kandidaat om de referent van de Maleachi 3:1 "tempel" te zijn. Bovendien sluit dit begrip van de plotselinge komst van de Heer naar "zijn tempel" goed aan bij een kader van de voor-opname, omdat Jezus zijn Lichaam bij de opstanding/overwinning eerst komt verzamelen voordat Hij Jakob door het vuur van zijn oordeel zuivert (Mal. 3,2-6; vgl. Zach. 13,7-9).

Het tweede theologisch geladen begrip, parallel aan "Zijn tempel" is "het verbond". Terwijl de historische context van Maleachi het verbond noemt dat YHWH met Israël heeft gesloten bij de Sinaï (Mal. 2:4-5), weten we uit zowel het Oude als het Nieuwe Testament dat God een "nieuw" verbond wenst ter vervanging van het oude (zie Jer. 31:31-34; Ezech. 36:24-27; 37:24-28; Matt. 26:28; Marcus 14:24; 1Kor. 11:25; Gal. 4:24; Hebr. 8:6-7, 13; 9:15).

Daarom consolideert het Nieuwe Testament en bevestigt het dat Jezus de Bemiddelaar van dit nieuwe verbond is. En dus, gebruik makend van de Maleachi 3:1 terminologie, kwalificeert alleen Jezus zich als de Boodschapper/Engel van het verbond die plotseling naar Zijn Tempel komt. Om het op een andere manier samen te vatten en te herformuleren: De Bemiddelaar zal tot hen komen die al een verbond met Hem hebben gesloten om Zijn eigen woning te zijn, en Hij komt eerst tot hen voordat Hij oordeelt en Israël reinigt.

De basislijn: De enigen die passen bij de beschrijving van "Zijn tempel" ten tijde van de plotselinge terugkeer van Jezus zijn de leden van Zijn Lichaam - de Gemeente!

Bron: Here Comes the Son: Shining a Light on The Temple and Treasured Possession of Malachi 3–4 - UNSEALED - World News | Christian News | Prophecy Updates