www.wimjongman.nl

(homepagina)

De hoer en het beest: Twee rijstroken, één weg

Door Gary - 6 september 2019

Er is slechts één middel van vergeving en slechts één weg naar de hemel. De weg is beschikbaar zowel voor dieven en prostituees als voor mensen met extreme religieuze ijver. De weg is eenvoudig en de kennis van dit pad is beschikbaar voor iedereen - of men nu verstandig of onwijs, oud of jong is. Toch is de weg uiterst smal.

 Ga binnen door de nauwe poort, want wijd is de poort en breed is de weg die naar het verderf leidt, en velen zijn er die daardoor naar binnen gaan; maar de poort is nauw en de weg is smal die naar het leven leidt, en weinigen zijn er die hem vinden.

- Matteüs 7:13-14

Dus wat is die ene, eenzame, exclusieve weg naar de hemel? Hoe kunnen kinderen van de toorn, bestemd voor de vernietiging, redding en eeuwig leven verkrijgen? Antwoord: Door Jezus, door middel van wat Hij alleen heeft bereikt.

 Ik ben de Deur; als iemand door Mij naar binnen gaat, zal hij behouden worden; en hij zal ingaan en uitgaan en weide vinden.

- Johannes 10:9

Jezus is de poort. Jezus is de deur. Niet rechtvaardig leven, of positief karma, of abstracte noties van liefde, of zelfs de Torah. Geen enkele prestatie, hoe groot ook, geen enkele religie hoe bewonderenswaardig ook, en geen enkele morele prestatie, hoe deugdzaam ook, zal ooit de kloof van de zonde tussen u en een schitterende heilige God overbruggen. Jezus is de (enige) weg.

 En waar Ik heen ga, weet u, en de weg weet u.

Thomas zei tegen Hem: Heere, wij weten niet waar U heen gaat, en hoe kunnen wij de weg weten?

Jezus zei tegen hem: Ik ben de Weg, de Waarheid en het Leven. Niemand komt tot de Vader dan door Mij.

- Johannes 14:4-6

Het is niet genoeg om te zeggen dat het christendom de enige weg is onder de religies. Dat geloof is niet smal genoeg. Nee. Jezus is de enige weg binnen de religie waar we al deel van uitmaken. Religie, religieuze labels, noch religieuze verenigingen zullen je redden. Alleen Jezus kan je redden. En Hij kan en zal degenen redden - allen die in Hem geloven en in wat Hij voor hen heeft bereikt.

De wereld kan u kortstondig plezier bieden en de religieuzen kunnen u een vals gevoel van saamhorigheid en reinheid bieden, maar geen van beiden kan u dit bieden: verzoening met God en het eeuwige leven. Als je de gift wilt hebben die echt telt, dan moet je je trots opofferen en tot God komen op Zijn eigen voorwaarden:

- - -

Het Evangelie

In overeenstemming met de Schrift werd Christus de Messias, de Zoon van de Levende God, tot mens, geïncarneerd in de persoon van Jezus van Nazareth, levend een moreel volmaakt en zondeloos leven, stierf voor onze zonden aan het kruis als een plaatsvervangend offer, werd begraven in een graf en werd op de derde dag lichamelijk opgewekt uit de dood. Iedereen die deze boodschap van verlossing hoort en accepteert en in zijn hart gelooft dat God de Christus uit de doden heeft opgewekt, zal vergeven worden van al zijn zonden, en krijgt de gave van de Heilige Geest, en zal eeuwig leven hebben in een eeuwige vereniging met God.

Laten we dit in nog eenvoudigere bewoordingen uiteenzetten...

1. Christus stierf voor uw zonden.

2. Werd begraven in een graf.

3. Is opnieuw tot leven gekomen.

Het is zo eenvoudig en pijnlijk duidelijk, maar de eenvoud van deze boodschap (die het voor jong en oud even duidelijk gemaakt) lijkt voor de meesten bijna te eenvoudig. En dat is een groot deel van de reden waarom ze het afwijzen. Ze geloven niet in de eenvoud ervan. Het lijkt gewoon te mooi om waar te zijn.

Al eeuwenlang vragen mensen zich af of er een God is. Ze hebben zich afgevraagd waarom er dood en lijden is. En ze hebben zich afgevraagd hoe een goede God zo'n kwaad kan toestaan. "Waar is God en waarom toont Hij Zichzelf niet? Waarom legt Hij geen verantwoording af voor het verbijsterende, ellendige raadsel dat het leven is?

Ik heb dit ontelbare keren van atheïsten gehoord, die eisten dat God gewoon zou verschijnen en dan zouden ze geloven. Maar de geschiedenis en de verdorvenheid van het menselijk hart schetsen een ander beeld:

God ís verschenen, zichtbaar. Hij kwam met engelen uit de hemel, die zongen (Luc 2,13). Hij kwam de zieken genezen, herstelde het zicht voor de blinden, liep over het water, controleerde het weer, voedde duizenden met slechts een paar broden. En Hij kwam vergezeld met talrijke zichtbare tekenen. Toch verwierp Zijn eigen volk Hem - zelfs velen in Zijn eigen biologische familie. Hij kwam precies doen wat atheïsten vandaag de dag van Hem eisen om "bewijs" te leveren.

En Hij werd ervoor gedood. Hij werd opgehangen aan een hout om te sterven. En nog meer tekenen volgden: duisternis in de middag, aardbevingen en het in tweeën gescheurde gordijn van de Tempel, van boven naar beneden. En deze werden gevolgd door het grootste wonder van allemaal toen God de Zoon, dood in het graf, weer begon te ademen en uit zijn graf liep.

 Want het woord van het kruis is voor hen die verloren gaan wel dwaasheid, maar voor ons die behouden worden, is het een kracht van God.

Want er staat geschreven: Ik zal de wijsheid van de wijzen verloren doen gaan en het verstand van de verstandigen zal Ik tenietdoen.

- 1 Korintiërs 1:18-19

Ongelovigen denken dat het kruis dwaasheid is. Sommigen vinden het te mooi om waar te zijn en verwerpen het als "gemakkelijk-geloof" (zoals velen in de Hebreeuwse Roots-beweging dit doen). Anderen denken dat het gewoon een sprookje is dat door de evangelisten wordt verteld. Maar trots, wat de zonde is, ligt aan de basis van de afwijzing van Christus door de wereld - het erkennen dat men hulpeloos is en volledig afhankelijk van God is voor hun verlossing is een belijdenis die weinigen bereid zijn te doen.

  Waar is de wijze? Waar de schriftgeleerde? Waar de redetwister van deze wereld? Heeft God niet de wijsheid van deze wereld dwaas gemaakt? Want omdat, in de wijsheid van God, de wereld door haar wijsheid God niet heeft leren kennen, heeft het God behaagd door de dwaasheid van de prediking zalig te maken hen die geloven. Immers, de Joden vragen om een teken en de Grieken zoeken wijsheid; wij echter prediken Christus, de Gekruisigde, voor de Joden een struikelblok en voor de Grieken een dwaasheid. Maar voor hen die geroepen zijn, zowel Joden als Grieken, prediken wij Christus, de kracht van God en de wijsheid van God.

- 1 Korintiërs 1:20-24

Joden en heidenen. Wie waren deze mensen in de eerste eeuw?

De heidenen (de "naties") waren heidense volkeren die van alles aanbaden. Hun samenlevingen werden geregeerd door kunstmatige godenverering van temperamentvolle goden. Ze waren beide bijgelovig en verachtelijk. En vooral de Griekse heidenen uit die tijd hadden de kennis en de voor-wetenschappelijke filosofieën tot het niveau van de godsdienstige overtuiging verheven (zoals de huidige secularisten). Kortom, de heidenen geloofden alles wat ze wilden, waar met die geloofsovertuigingen ze hun eigen wellustige genoegens konden rechtvaardigen. Het waren heidense overspelers, prostituees, afgodendienaren en moordenaars.

De Joden waren in de eerste eeuw een ultrareligieus volk dat geregeerd werd door verschillende sekten die er verschillende opvattingen op na hielden over de naleving en toepassing van de Torah (Wet van Mozes). Zij hadden een ballingschap en daaropvolgende gewelddadige aanvallen op hun land en religie doorstaan en waren vastbesloten deze te beschermen tegen de heidenen. De overspeligen, prostituees en afgodendienaren onder hen werden geïsoleerd en vaak gedood. Maar uiterlijke reinheid maskeerde allerlei kwaad binnenin - vooral de trots, wat een van de ernstigste zonden is, want het is de zonde die iemand ervan kan weerhouden om naar God te gaan voor hulp.

De Joden en de heidenen stonden aan twee zeer verschillende kanten van het politieke en religieuze spectrum, maar toen de boodschap van het evangelie eenmaal gepredikt begon te worden, merkte de apostel Paulus op dat het goede nieuws voor hen beiden, in hun wederzijdse trots, dwaasheid was. De eenvoud van het evangelie beledigde de "wetenschappelijke" en complexe filosofische gevoeligheden van de Grieken, maar de eenvoud ervan was ook een struikelblok voor de naar buiten gerichte religie van de legalistische joodse sekten.

Nu komen we tot de kern van de zaak: sinds het begin der tijden heeft God geleidelijk zijn plan onthuld om zijn kinderen te redden door middel van een verzoenend offer, het beloofde zaad. Degenen die er waren voor Christus, keken er hoopvol naar uit. Degenen onder ons die na Christus zijn gekomen, kijken terug op zijn kruis en opstanding. Wij allen, in de hoop, erkennen onze zondigheid en aanvaarden Gods verzoening. Zo eenvoudig is het. En door ons geloof in Hem alleen al op basis van de profetie, dat God: 1. onze zonden vergeeft, 2. onze geesten vervolmaakt, 3. ons opneemt in Zijn gezin, 4. ons het eeuwige leven schenkt en 5. bestemde ons om te ontsnappen aan de komende Dag van Zijn toorn. Degenen met geloof in Gods Gezalfde zijn het gezamenlijke aspect van het zaad van de vrouw - het beloofde zaad van Abraham. Dit zijn degenen die zich op de smalle weg bevinden.

Maar er zijn er velen op de brede weg, die leidt tot vernietiging. Dit is het zaad van de slang. De slang en zijn zaad zijn in voortdurende vijandschap met Christus en Zijn zaad. Ik geloof dat de Geest mij inzicht heeft gegeven in wat voor soort mensen er op de brede weg lopen, en met deze gave van onderscheiding heb ik het een kenmerk van deze bediening gemaakt om uit te leggen hoe valse leraren (en leringen) op een van de twee banen van de brede weg kunnen vallen. Het Christendom heeft lange tijd geleden, omdat het heeft nagelaten om de frequente waarschuwingen van de tweeledige aanval van Satan in het Nieuwe Testament serieus te nemen.

- - -

Twee rijstroken, één weg

 En in de geest bracht hij mij weg naar een woestijn. En ik zag een vrouw zitten op een scharlakenrood beest, dat vol van godslasterlijke namen was, met zeven koppen en tien hoorns.

En de vrouw was bekleed met purper en scharlaken, en getooid met goud, edelgesteente en parels, en zij had een gouden drinkbeker in haar hand, vol van gruwelen en van onreinheid van haar hoererij. En op haar voorhoofd stond een naam geschreven: Geheimenis,

het grote Babylon,

de moeder van de hoeren

en van de gruwelen van de aarde.

- Openbaring 17:3-5

Vanaf het allereerste begin zijn er altijd twee vijanden geweest. Het was niet alleen de slang, Satan. Het was ook het verlangen van de mens zelf (zie Gen.3:1-5; en Gen.3:6). Satan probeert ons te vernietigen, zwerft rond als een brullende leeuw (1Petr.5:8), maar onze verlangens zijn ook in oorlog met onze zielen (1Petr.2:11). Satan is de vader van de leugen (Joh.8:44), maar ons hart - de zetel van onze verlangens - is boven alles bedrieglijk (Joh.17:9). Het is niet juist om te zeggen: "Satan dwong mij dit te doen." Nee, Satan klopte op uw deur en uw bedrieglijke hart opende de deur voor hem.

Satan is niet tegen religie, hij is gewoon tegen religie als hij niet het voorwerp van aanbidding is. Paulus waarschuwde ons dat afgoden slechts een dekmantel zijn voor demonen (1Kor.10:20). Het lijkt erop dat demonen en gevallen engelen speciaal - Satan vooral - de verering van de mens willen. In Openbaring is het niet de hoer van Babel die door de ongelovige mensheid wordt aanbeden, het is Satan en zijn gezant, het beest. Satan is het hart van een nieuwe religie.

De mens daarentegen (afgezien van een enkele domoor in de woestijn), is niet geïnteresseerd om de centrale figuur in een religie te zijn. De mens is geïnteresseerd in het bevredigen van zijn vlees en het verbeteren van zijn status in de sociale pikorde. Satan manipuleert dit onverzadigbare verlangen van de mens om de bodemloze put te vullen die het menselijk hart is, voor zijn eigen doeleinden. Satan wil God verdringen in de kosmos, terwijl de mens het beste wil wat deze wereld te bieden heeft.

Satans frequente zonde is, net als het religieuze wetticisme, een beschuldiging. Hij beschuldigt en veroordeelt onophoudelijk zonder hoop of redding te bieden. En de veel voorkomende zonde van de mensen is begeerte: begeerte naar geld, begeerte naar seks, begeerte naar macht, en begeerte naar alle materiële dingen. Maar de zonde van beiden is trots. Dit is natuurlijk een overdreven vereenvoudiging, maar hopelijk begint u te zien waar ik heen ga: alle zonde is wetteloosheid, maar in de grote ironie van alle ironie is wetticisme ook wetteloosheid, omdat het alleen gaat over waarschuwingen in de wet en niet de redding. Het gaat altijd voorbij aan de belangrijkste delen van de wet: barmhartigheid, gerechtigheid, verlossing, vergeving, opoffering, boetedoening, enzovoorts.

De brede, wetteloze weg naar de vernietiging kan worden begrepen als twee rijstroken, of twee kanten van dezelfde medaille (legalisme en wetteloosheid). Als je niet bereid bent om het te zien, dan zul je het niet zien, maar als je dit niet erkent, kan het voor jou nutteloos zijn om alle waarschuwingen van de Bijbel over valse leraren, wolven en bedrog te zien. Soms is de beste manier om de waarheid te identificeren, om eerst te identificeren wat niet de waarheid is, en hiermee beginnen we te begrijpen waarom de Bijbel routinematig twee vijanden aanwijst in haar passages. Soms zijn deze twee vijanden zelfs in vijandschap met elkaar, ook al haten ze allebei de waarheid.

Overweeg enkele voorbeelden:

- - -

De slang en Eva's bedrieglijke hart

Satan lag op de loer in de Hof van Even in de vorm van een slang (Openb.12:9). Hij wilde Adam en Eva bedriegen over hun heerschappij over de aarde en hij was bereid om toe te slaan. Hij verleidde Eva om de verboden vrucht van de Boom van de Kennis van Goed en Kwaad te eten...

...Maar het was Eva's eigen hart, dat door het ongeloof was verduisterd, dat ervoor zorgde dat ze daadwerkelijk een hap ervan nam.

Twee vijanden.

- - -

Farizeeën en Sadduceeën

De Farizeeën waren de nauwgezette, ultra-Torah-waarnemende Joden die in veel van dezelfde dingen geloofden als ook Christus (engelen, de opstanding van de doden, een toekomstig aardse koninkrijk van de Messias, etc.). Maar ondanks de overeenkomsten in geloof waren zij ook de grootste tegenstanders van Christus, omdat zij zich tegen Hem verzetten, daar waar dat het meest telt: dat Hij de aan Israël beloofde Messias was en dat Gods standaard van heiligheid niet "groot" of "zeer goed" was, maar de absolute perfectie van binnen en van buiten. We zien vandaag de dag deze dingen uit het farizeïsme terug in vele vormen: in wettische religies buiten het bereik van het christendom, zoals de Islam en het Hindoeïsme, maar ook door dwalende sekten binnen het christendom, zoals de rooms-katholieke kerk, de Hebreeuwse Roots beweging, en zelfs sommige protestantse uitlopers die te veel nadruk leggen op iemands werk in plaats van op wat Christus heeft bereikt.

Veel moderne Farizeeën dragen het Christelijke label, maar ze zijn ofwel niet op de hoogte van, of opzettelijk tegenstander van Gods gewijde methode van verlossing: genade alleen door geloof in Christus alleen. Zij mogen geloven dat Christus stierf en weer opstond, maar zij erkennen of geloven niet dat Zijn dood hun vergiffenis heeft volbracht.

Sadduceeërs waren tot op zekere hoogte Torah-volgend, maar hun geloofssysteem was duidelijk onbijbels. Zij waren de wet-religieuzen van de eerste eeuw: gehelleniseerd, werelds en ongelovig, maar toch verpakt in een mantel van religiositeit. Zij verwierpen onder meer het geloof in een toekomstige opstanding van de doden. Het was meer een levensfilosofie dan een echte religie.

Progressief christendom, Unitair universalisme en andere syncretische geloofssystemen (zoals de Bahá'í) zijn in dezelfde geest. Zij zijn de moderne Sadduceeërs. Hoewel ze aan de polaire tegenovergestelde kant van het politieke en religieuze spectrum staan van het legalisme, als legalisten, verwerpen ze ook het verzoenende aspect van het evangelie (de reden dat Christus stierf).

Christelijke wettischen erkennen misschien dat Christus de enige manier is, maar zij geloven niet in de middelen waardoor Hij de enige weg is - Zijn verzoenende dood en opstanding (b.v. het Evangelie) - in plaats daarvan denken ze dat ze Gods gunst kunnen verkrijgen door een goede discipel van Christus te zijn, door het produceren van duidelijke vruchten, het vermijden van x, y, of z in subjectieve mate, of, door het verkrijgen van een ander subjectief niveau van naleving van verschillende wetten, regels en geboden.

Moderne Sadduceeërs daarentegen vallen liever het geloof aan dat Christus de enige weg is. De meesten zijn tot op zekere hoogte universalisten, of ze nu het christelijke label dragen of niet. Door te geloven dat Christus niet de enige weg is, verwerpt men het evangelie, want als Christus niet de enige weg is, dan was Zijn dood niet nodig.

Echter, sommige Progressieve Christenen geven wel lippendienst aan het geloof dat Christus de enige weg is, maar niet in een kruis-centrische zin. Integendeel, zij geloven dat de dood van Christus slechts een moreel voorbeeld was en niet een inhoudelijk offerende/voorziening/verzoening. Zij geloven dat God uiteindelijk iedereen kan redden, ongeacht hun geloof. Op dezelfde manier geloven sommigen dat "zonde" slechts een religieus concept is en dat een verzoening niet nodig is (in de stijl van Brian McLaren).

- - -

De hoer en het beest

"Mysterieus Babylon', de hoer van Openbaring 17-18, staat voor verschillende dingen. Het meest letterlijk, in mijn ogen, symboliseert zij het aardse Jeruzalem. Meer figuurlijk vertegenwoordigt zij de afvallige religieuze systemen van de wereld (vooral het rooms-katholicisme, in de ogen van de vroege protestantse hervormers) en de collectieve wetteloosheid van de mensheid (zoals Babel van weleer). In het bijbelse verhaal zoekt ze niet naar religieuze verering voor zichzelf, maar draagt ze haar wetteloze, wereldse zonden met zich mee. Ze doet alle dingen die wettischen [uiterlijk] haten: zonden van het vlees die gemakkelijk aan te wijzen zijn.

Ze rijdt op het beest, zich er niet van bewust dat hun wetteloze bondgenootschap op zijn best slechts lauw is. In werkelijkheid wil het beest haar dood.

Het beest vertegenwoordigt zowel Satans aardse heerschappij na zijn val uit de hemel, als de bijzondere personage van Satans eigen gezalfde in de vorm van de antichrist (ook wel de man van de wetteloosheid, de man van de zonde genoemd). Innerlijk veracht hij de hoer, net zoals hij de kerk veracht, maar hij draagt haar mee als middel om een doel te bereiken. Het einddoel voor hem is dat de hele wereld Satan zal aanbidden met uitsluiting van alle anderen, vooral JHWH. En tenslotte, nadat hij uit haar heeft gehaald wat hij wilde, verslindt hij de vrouw en verbrandt haar met vuur (Openb. 17:16).

De vrouw en het beest zullen hun definitieve vorm aannemen tijdens de komende Verdrukking, maar we zien zelfs nu al types en afschaduwingen. De Progressieve Linkerzijde bevindt zich in een ongemakkelijke alliantie met de Islam vanwege hun wederzijdse haat tegen het Christendom, hoewel de Islam uiteindelijk streeft naar religieuze suprematie en een harde theocratie.

- - -

Laatste gedachten

Satan en het menselijke hart dat hij bedriegt

De slang en zijn zaad

Farizeeën en Sadduceeën

De religieuze Joden en de heidenen

Het beest en de hoer die hij verslindt

Wettischen en de wettelozen

Totdat Christus terugkeert om gerechtigheid te vestigen, zullen we altijd van twee kanten aangevallen worden. En soms staan deze twee vijanden niet buiten ons, maar binnenin. Als u nu niet in het geloof bent, dan zullen deze twee concurrerende vijanden en paden u wegleiden van de eenvoud van het goede nieuws van het evangelie. En als je in het geloof bent en daarin geen onderscheiding leert, zul je gered worden, maar onproductief en nutteloos blijven voor het Koninkrijk.

Wetticisme is geloof zonder genade. Met andere woorden, alles geloven over God en Zijn woord, behalve wat het belangrijkst is: dat wij volledig gered worden door Gods genade door wat Christus al heeft bereikt.

Wetteloosheid is genade zonder geloof. In termen van wetteloze mensen die in God geloven, is dat geloven dat God liefde en acceptatie geeft aan allen - ook aan hen die Hem uiteindelijk afwijzen en Zijn evangelie verwerpen. De wettelozen mogen dan wel enige mate van religieuze lippendienst bewijzen, maar veel van de basisbeginselen van de Bijbel, waaronder de verzoening van Christus voor de zonde en de opstanding, verwerpen ze. In termen van het wetteloze buiten het Christendom, zijn dit degenen die religieuze waarheidsclaims volledig verwerpen - het denken dat het alleen maar om coëxistentie gaat.

Ik dring er bij u op aan en smeek u, met tranen en wanhopige smeekbeden: volg hun weg niet. Volg Gods weg. Ga naar God door middel van de middelen die Hij zelf heeft verschaft. Zijn weg is de eenvoudigste, duidelijkste en mooiste van allemaal. Jezus zelf is de weg, de poort, de deur en het licht van het leven. Hij is het brood en water dat je eet en drinkt en dan nooit meer honger of dorst krijgt.

Bron: The Whore And The Beast: Two Lanes, One Road - UNSEALED - World News | Christian News | Prophecy Updates