www.wimjongman.nl

(homepagina)


Als de Bijbel geen profetie had... zou er geen einde in zicht zijn

Door Steve Miller - 10 april 2024

()

Stel je de Bijbel eens voor zonder profetieën erin. Stel je voor dat God had besloten ons niets te vertellen over de wederkomst, de uiteindelijke overwinning op het kwaad en ons toekomstige thuis in de hemel en de eeuwigheid. Als God profetieën uit Zijn Woord had weggelaten, dan zouden we geen idee hebben van wat de toekomst in petto heeft. In plaats daarvan zouden we alleen weten dat de wereld waarin we leven steeds dieper afdaalt in duisternis, kwaad en hopeloosheid.

Zonder kennis van wat komen gaat, zou het leven somber zijn. We zouden niets hebben om naar uit te kijken. We zouden van dag tot dag gaan vol angst en onzekerheid.

Maar omdat God ervoor koos om ons een glimp te laten zien van de glorieuze toekomst die ons te wachten staat, kunnen we met hoop leven. Dat is de belangrijkste reden waarom God de Bijbel heeft gevuld met zoveel profetieën over wat komen gaat: om ons hoop te geven.

Wat we weten over de toekomst helpt om onze gedachten en daden in het heden te beïnvloeden. Omdat we de uiteindelijke uitkomst kennen van de strijd die nu op aarde wordt gevoerd, kunnen we leven met verwachting in plaats van angst. Bijbelprofetie helpt ons om ons op de eeuwigheid te richten - het herinnert ons eraan dat, hoe slecht de dingen ook worden, het goede en gerechtigheid zullen overwinnen. De overwinning is zeker.

Daarom schreef Paulus in 1 Tessalonicenzen 4 uitgebreid over de beloofde Opname die ons uit deze wereld zal verlossen en naar de hemel zal brengen. Hij sloot af met de vermaning dat we "elkaar met deze woorden moeten bemoedigen" (1 Thess. 4:18). Hoe meer we elkaar herinneren aan Gods profetische beloften, hoe meer we elkaar hoop geven.

Een eeuwige focus

Omdat we in een gevallen wereld leven, is het leven gevuld met strijd. Romeinen 5:12 zegt dat "zoals door één mens de zonde in de wereld is gekomen en door de zonde de dood, en zo is de dood tot alle mensen doorgedrongen, omdat allen gezondigd hebben". Niemand kan de zonde en haar verwoestende gevolgen vermijden. Zelfs "de schepping [is] onderhevig aan vergeefsheid" - de hele natuur is in "slavernij en verderf." Ze zucht in afwachting van de dag waarop we bevrijd worden van onze aftakelende sterfelijke lichamen en nieuwe, onsterfelijke lichamen krijgen (Romeinen 8:19-23).

Zonde is de reden dat het leven gevuld is met pijn en beproevingen. En nadat we verlossing in Christus hebben ontvangen, gaan we een nieuw soort strijd aan. Omdat we ons van de zonde hebben afgekeerd om in het licht te wandelen, staan we nu op gespannen voet met de duisternis om ons heen. Jezus waarschuwde de discipelen - en ons dus ook - dat "jullie in de wereld verdrukking zullen hebben" (Johannes 16:33).

Maar let op de volgende woorden van Jezus: "Heb moed, ik heb de wereld overwonnen." In tijden van lijden kunnen we hoop vinden in de beloften van de Heer over toekomstige verlossing en overwinning. Zelfs als het leven zo ondraaglijk wordt dat we niet meer weten hoe we verder moeten, worden we eraan herinnerd dat "het lijden van deze tijd niet te vergelijken is met de heerlijkheid die ons geopenbaard zal worden."

Gods beloften over de toekomst zijn bedoeld om ons te helpen verder te kijken dan het heden en een eeuwige focus te ontwikkelen. Als we leren wat het betekent om te leven met onze gedachten en harten gericht op de eeuwigheid, zijn we beter in staat om te volharden in de moeilijkheden waar we nu mee te maken hebben. Elke profetie over de toekomst is bedoeld om ons omhoog en vooruit te laten kijken naar de heerlijkheid die ons te wachten staat.

Ons motiveren tot reinheid

Een van de meest verbazingwekkende waarheden in de Schrift is dat we op een dag volledig zullen worden veranderd in de gelijkenis van Christus.

Omdat we in onvolmaakte lichamen in een gevallen wereld wonen, kunnen we niet volledig bevatten wat we zullen worden. Zoals de apostel Paulus schreef: "nu zien we in een zwakke spiegel" (1 Korintiërs 13:12). Er komt een dag waarop we duidelijk zullen zien - wanneer "het vergankelijke het onvergankelijke aantrekt en het sterfelijke de onsterfelijkheid" (1 Korintiërs 15:54). Eindelijk zullen we gelijkvormig worden aan het beeld van Gods Zoon (Romeinen 8:29).

We kijken reikhalzend uit naar die dag, nietwaar? We worden moe van het toegeven aan verleidingen en het struikelen in zonde. We raken steeds meer gefrustreerd als we steeds weer dezelfde geestelijke strijd voeren. Met Paulus zeggen we: "Ik heb het verlangen om te doen wat goed is, maar niet het vermogen om het uit te voeren... ik doe niet het goede dat ik wil" (Romeinen 7:18-19).

Als we worstelen met zonde, is de profetische belofte dat we op een dag een verheerlijkt lichaam zullen hebben en op Christus zullen lijken, opbeurend. Deze hoop houdt ons niet alleen op de been, maar motiveert ons ook tot persoonlijke reinheid. Zoals 1 Johannes 3:3 zegt: "Een ieder die op Hem hoopt, reinigt zichzelf zoals Hij rein is."

Als we onze hoop vestigen op de vooronderstelling dat we in de toekomst zullen worden getransformeerd tot Christusgelijkenis, is het resultaat dat we in het heden meer op Hem willen lijken. Op deze manier heeft Bijbelprofetie een krachtig en heiligend effect op onze levens.

Ons aansporen om het evangelie te delen

De tijd dringt. Elke dag die we dichter bij de wederkomst van Christus komen, komen we dichter bij het moment dat het te laat zal zijn voor ongelovigen om Jezus als hun Verlosser te ontvangen. Wanneer de Koning der koningen en Heer der heren uit de hemel neerdaalt om de aarde te heroveren, zal Hij "een scherp zwaard hanteren om de volken mee neer te slaan" (Openbaring 19:15). Op die dag zal het eeuwige lot van elke ongelovige op aarde worden bezegeld.

Het is waar dat nadat Christus alle gelovigen naar de hemel heeft opgenomen, de zeven jaar durende Verdrukking ongelovigen meer tijd zal bieden om tot verlossing te komen. We zouden kunnen denken: "Als mijn geliefde of vriend geen christen wordt voor de Opname, dan heeft hij of zij nog steeds kansen tijdens de Verdrukking.

Maar denk eens aan de trieste overlevingskansen van degenen die tijdens de Verdrukking uiteindelijk op aarde zijn. In Openbaring 6:7-8 wordt ons verteld dat een kwart van de wereldbevolking zal sterven tijdens het Vierde Zegel Oordeel. Vervolgens lezen we in Openbaring 9:15-18 over vier engelen die "een derde van de mensheid zullen doden." Tussen deze twee gebeurtenissen zal de helft van de mensen op aarde sterven. Ook zullen veel mensen zo hardvochtig zijn dat ze, zelfs als ze God erkennen als de bron van de oordelen in de Verdrukking, liever de rotsen en de bergen op zich zullen laten vallen dan zich van hun zonde af te keren (Openbaring 6:15-17).

Als het aankomt op het delen van het Evangelie, is vroeger beter dan later. Het feit dat we de tijd van de komst van Christus niet kennen, zou ons met een gevoel van urgentie moeten vervullen. Het is Gods verlangen dat Bijbelprofetieën ons aansporen om de boodschap van verlossing te verkondigen voordat het te laat is.

Rusten in Gods soevereiniteit

Alleen God is in staat om "het einde van het begin" te verklaren. En Hij kent niet alleen de toekomst, Hij plant die ook. Hij durft te zeggen: "Ik zal al mijn bedoelingen volbrengen... Ik zal het volbrengen; Ik heb het voorgenomen en Ik zal het doen" (Jesaja 46:10-11).

Dat zijn geen loze woorden. Tot nu toe is elke verklaring van God over de toekomst in de vorm van Bijbelprofetieën precies uitgekomen. Dit helpt ons te beseffen dat profetieën niet slechts gissingen of voorspellingen zijn; ze onthullen precies wat God zal doen. Profetie is geschiedenis die van tevoren geschreven is.

De overvloed aan vervulde profetieën dient als een krachtige bevestiging dat God werkelijk God is. Zijn soevereiniteit is totaal; niets kan veranderen wat Hij zegt dat er zal gebeuren. Hij die het universum heeft geschapen en in stand houdt, leidt de loop van de menselijke geschiedenis en onze individuele levens. Terwijl de chaos hier op aarde uit de hand lijkt te lopen, is alles rustig in Gods troonzaal. Net zo zeker als Jezus de storm en de golven tot zwijgen bracht, heeft God alle gebeurtenissen in de wereld in Zijn handen.

Omdat elke profetie over de Eerste Komst van Christus letterlijk met 100 procent nauwkeurigheid werd vervuld, kunnen we gerust zijn en erop vertrouwen dat hetzelfde zal gelden voor elke profetie over de Tweede Komst van Christus. Er komt een dag waarop elk onrecht in deze wereld zal worden rechtgezet - voor eeuwig. Niets kan dat tegenhouden, want God is God. Omdat Zijn soevereiniteit totaal is, is onze hemelse toekomst veilig.

Steve Miller is auteur, hoofdredacteur van Harvest House Publishers en medewerker van Christ In Prophecy.

Bron: If The Bible Had No Prophecy… There Would Be No End In Sight - Harbingers Daily