www.wimjongman.nl

(homepagina)


In een wereld vol geweld is profetie de stabilisator van ons geloof

Door Dean Dwyer 13 april 2024

( )

illustratief (Photo: CommonSpace Images)

Als we het dagelijkse nieuws openslaan, is er één actie die gegarandeerd wordt gemeld: geweld. In welk land je ook woont, geweld is een feit in het dagelijks leven en wordt alleen maar erger. Ik weet zeker dat ik niet de enige ben die zegt dat ik de meeste dagen mijn ogen ten hemel sla en vraag: "Hoe lang nog, o Heer, hoe lang nog?"

Wat Israël betreft: hoewel het oorlogsgeweld in heel hun land weerklinkt (en zal voortduren in de Verdrukkingsperiode), is het prachtig om de belofte van Jesaja 60:18 over het Duizendjarig Rijk te lezen: "Geweld zal niet meer gehoord worden in uw land, verspilling noch vernietiging binnen uw grenzen; maar u zult uw muren Verlossing noemen, en uw poorten Lof."

Hoe lang zal het nog duren voordat deze prachtige belofte in vervulling gaat? Voor veel mensen over de hele wereld, vooral voor hen die voortdurend met geweld worden bedreigd, klinkt een soortgelijke kreet - hoe lang zullen dit geweld en deze goddeloosheid nog voortduren? Hoe lang zullen de goddelozen nog in kracht en aantal toenemen?

Habakkuk was ook bezorgd over goddeloosheid, vooral toen hem werd verteld dat God de meer goddeloze Babyloniërs zou gebruiken om de minder goddeloze Judeeërs te straffen. Habakkuk 1:13: "U hebt zuiverder ogen dan die van het kwaad en u kunt goddeloosheid niet aanzien. Waarom kijkt U naar hen die verraderlijk handelen, en houdt U Uw tong in als de goddeloze iemand verslindt die rechtvaardiger is dan hij?"

En dan, in vers 17, zegt hij: "Zullen zij dan hun net ledigen en volken blijven doden zonder medelijden?" Met andere woorden, hoe kon een rechtvaardige God toestaan dat Babylon de naties genadeloos afslachtte, laat staan dat zij tegen Gods volk in Juda zegevierden? Waarom staat God dit toe? Waarom behoort kracht toe aan de goddelozen en vernedering aan de rechtvaardigen?

Habakkuk besluit dat het tijd is voor antwoorden. Hij was duidelijk verontrust over hoe gemakkelijk de goddelozen het leken te hebben en als de goddelozen toen handelden zoals ze nu handelen, dan bespotten en beschimpten ze hem waarschijnlijk ook.

Dus vertelt Habakkuk 2:1 ons wat hij vervolgens doet: "Ik zal mijn wacht houden en mij op de wal zetten, en toezien wat Hij tot mij zal zeggen, en wat ik zal antwoorden als ik gecorrigeerd word."

Beklom Habakkuk nu een letterlijke wachttoren? Misschien wel, misschien niet. Het is mogelijk dat de taal figuurlijk is en dat hij zijn diepste innerlijke houding uitdrukt door het gebruik van symboliek. Met andere woorden, net als iemand die vastberaden op een wachttoren staat en zijn ogen spitst om te zien of degenen die oprukken vriend of vijand zijn, is hij gespannen om elk visioen van Gods waarheid vast te grijpen dat hem kan helpen de last op zijn hart te verlichten. Spreuken 18:10: "De naam van de HEER is een sterke toren; de rechtvaardigen vluchten erheen en zijn veilig." Psalm 61:3: "Want U bent voor mij een schuilplaats geweest, een sterke toren tegen de vijand."

Zie je, dit is precies wat we moeten doen als we in de war zijn over dingen die om ons heen gebeuren. We moeten ergens heen gaan waar het stil is, onze volledige aandacht op de Heer vestigen en Hem vragen om ons te helpen de dingen te verwerken die verwarrend of verontrustend voor ons kunnen zijn. En dan wacht hij. Wachten! Dat is moeilijk, nietwaar? Maar hoe moeilijk het soms ook is, dat is precies wat de Schrift ons opdraagt.

    Psalm 27:14 - Wacht op de Heer, wees vol goede moed en Hij zal uw hart versterken; wacht, zeg ik, op de HEER!

    Psalm 33:20 - Onze ziel wacht op de HEER; Hij is onze hulp en ons schild.

    Psalm 37:7 - Rust in de HEERE, en wacht geduldig op Hem; maak u niet ongerust over hem die voorspoedig is op zijn weg, over de man die boze plannen verwezenlijkt.

    Psalm 39:7 - "En nu, Heer, waarop wacht ik? Mijn hoop is op U.

    Psalm 40:1 - Ik wachtte geduldig op de HEERE, en Hij neigde tot mij en hoorde mijn geroep.

    Psalm 62:1 - Waarlijk, mijn ziel wacht stil op God; van Hem komt mijn heil.

    Psalm 62:5 - Mijn ziel, wacht in stilte op God alleen, want mijn verwachting is van Hem.

    Romeinen 8:25 - Maar als we hopen op wat we niet zien, dan wachten we er vol verwachting op met volharding.

    Jesaja 40:31 - Maar wie op de HEER wachten, zullen hun kracht vernieuwen; zij zullen opklimmen met vleugels als arenden, zij zullen lopen en niet vermoeid raken, zij zullen wandelen en niet verzwakken.

Het is waardevol om op de Heer te wachten. Sterker nog, vertrouwen op de Heer betekent wachten op de Heer. Maar toen ik hierover nadacht en het gebed van Habakkuk overpeinsde, viel het me op dat Habakkuk niet alleen zijn zorgen tot God richtte, maar dat hij ook wachtte tot God met een antwoord kwam. Nemen we in ons gebedsleven de gelegenheid te baat om op Gods antwoord te wachten? Of spuien we gewoon alles uit wat ons bezighoudt, zeggen we "amen" en racen we weg? Denk je dat het mogelijk is dat God soms wil dat we in stil gebed blijven zodat Hij de roep van ons hart kan beantwoorden?

Habakkuk was anders. Hij was vastbesloten om de toren op te gaan en op de toren te blijven (figuurlijk of letterlijk) totdat hij hoorde wat de Heer tegen hem ging zeggen. God spreekt zelden en wij kunnen het ook niet horen totdat we stil, stil en aandachtig zijn. "Wees stil en weet dat ik God ben", zei de psalmist. En hier moet ik glimlachen om wat God zegt. Want Hij geeft Habakkuk antwoord, maar het antwoord houdt meer wachten in! Habakkuk 2:3: "Want het visioen is nog voor een vastgestelde tijd; maar aan het einde zal het spreken, en het zal niet liegen. Al duurt het nog zo lang, wacht erop, want het zal zeker komen, het zal niet lang op zich laten wachten."

Hoe gefrustreerd we ook mogen zijn in het wachten op het oordeel over goddeloosheid, ik wil dat je opmerkt dat God er een doel mee heeft en vers 2 van Habakkuk hoofdstuk 2 bevestigt dat: "Toen antwoordde de HEER mij en zei: 'Schrijf het visioen op en maak het duidelijk op tafelen, opdat hij loopt die het leest.'" Het visioen moest opgeschreven worden zodat het duidelijk, ondubbelzinnig en zeker zou zijn en hoop zou voortbrengen - hoop dat Juda verlost zou worden en dat Juda's vijanden geoordeeld zouden worden.

Hoezeer we de drukpers en alle commentaren en boeken over de Bijbel ook waarderen, soms neemt de mens het ondubbelzinnige en maakt het dubbelzinnig. Hij neemt het zekere en maakt het onzeker. Hij neemt het nauwkeurige en maakt het onnauwkeurig. Hij neemt het hoopvolle en maakt het hopeloos.

Als we preken, artikelen en traktaten maken, is het zo belangrijk dat er waarheid in staat, omdat dit het medium kan worden waardoor anderen gewaarschuwd worden voor de toekomende toorn en voor het wonderbaarlijke geschenk van verlossing dat beschikbaar is. God heeft Zijn Woord niet gegeven zodat het simpelweg zou sterven in de handen van de geestelijk doden. Hij verwachtte, zoals Habakkuk laat zien, dat het gedeeld zou worden - in het bijzonder dat wat mensen waarschuwde voor de twee wegen die beschikbaar zijn - gerechtigheid of goddeloosheid.

Hoofdstuk 1 eindigde met Habakkuks ogen gericht op de goddeloosheid van de Chaldeeën. En daarom is de opening van hoofdstuk 2 zo'n bemoediging. Omdat het ons eraan herinnert waar vrede te vinden is. En mag ik zeggen dat hoeveel we ook van Bijbelprofetie houden, het niet gegeven is om onze nieuwsgierigheid te bevredigen, het is gegeven om ons geloof te stabiliseren in turbulente tijden.

Nu wil ik eindigen met iets heel interessants. Habakkuk 2:3b zegt: "Al duurt het nog zo lang, wacht er toch op, want het zal zeker komen, het zal niet duren." Habakkuk 2:4b zegt: "Maar de rechtvaardige zal door zijn geloof leven." Nu richten we onze aandacht op Hebreeën 10:37-38, waar staat: "Nog een korte tijd, en Hij die komt, zal komen en niet wachten. De rechtvaardige zal door zijn geloof leven..." Wat een geweldige waarheid!

Habakkuk zei: wacht erop - Hij zal zeker komen; Hij zal niet lang op zich laten wachten. En tegen de tijd dat we bij Hebreeën zijn, is de "het" een "Hij" geworden. Wie is "Hij"? Het is Jezus - Koning der koningen en Heer der heren! Beste lezer, Hij komt eraan. Hij komt om Zijn volk te redden. Hij komt om de goddelozen te vernietigen. Hij komt om Zijn koninkrijk te vestigen. Hij komt zodat de beloften van God vervuld worden.

HIJ KOMT! En dus wachten we. Hebreeën 9:28: "Zo is Christus eenmaal geofferd om de zonden van velen te dragen. Aan hen die reikhalzend op Hem wachten, zal Hij een tweede keer verschijnen, los van de zonde, tot redding."

Dean Dwyer is al meer dan 20 jaar pastor en president van Eiser Street Baptist Church in Queensland, Australië.

Bron: In A World Encased In Violence, Prophecy Is The Stabiliser Of Our Faith - Harbingers Daily