www.wimjongman.nl

(homepagina)


De kerken slapen: Wanneer werden de 'wakkere' preken de norm?

Door David Bowen 15 april 2024

( )

Afbeelding Unsplash

In 2 Tessalonicenzen 2:3 heeft Paulus ook geprofeteerd en gewaarschuwd: "Laat niemand u op enigerlei wijze misleiden, want die dag zal niet komen, tenzij er eerst een val komt, en die mens der zonde geopenbaard wordt, de zoon des verderfs; die zich verzet en verheft boven al wat God genoemd of aanbeden wordt; zodat hij als God in de tempel Gods zit, zichzelven vertonende dat hij God is. Gedenkt gij niet, dat ik u deze dingen gezegd heb, toen ik nog bij u was?"

Deze afvalligheid of opstandigheid is wanneer mensen zich van hun geloof afkeren.

Slapende kerken

Vroeger vroeg ik me af hoe dit ooit zou gebeuren. Hoe zou dit eruit zien? Ik heb al jaren een passie voor Bijbelprofetie. Het is echter totaal anders om Bijbelprofetie te lezen en te bestuderen en het voor je ogen te zien gebeuren. Het is enorm opwindend om in een tijd te leven waarin zoveel profetische gebeurtenissen samenkomen, maar als ik met mijn collega's spreek, zie ik dat veel voorgangers en kerken slapen en zich geen zorgen maken over de gebeurtenissen die zich vlak voor ons voltrekken.

Er komen regelmatig mensen naar mijn kerk die zeggen dat ze op zoek waren naar een kerk die de waarheid verkondigt over de dag waarin we leven. Ze zeggen dat ze op zoek zijn naar een pastor die spreekt over wat er in de wereld gebeurt. Mensen vertellen me regelmatig dat de enige voorgangers die ze kunnen vinden die diep ingaan op Gods woord en uitleggen hoe het van toepassing is op wat er vandaag de dag in onze wereld gebeurt, online zijn. Ze kunnen geen fysieke kerk vinden waar ze deel kunnen uitmaken van een echte gelijkgestemde gemeenschap van gelovigen die begrijpen in welke tijd we leven.

Het is mijn fout dat ik deze stemmen heb gehoord, maar ik ben traag geweest om te erkennen hoe juist ze zijn. Ik wilde niet volledig erkennen dat onze christelijke preekstoelen stil zijn geworden in een tijd waarin we de loftrompet het hardst moeten blazen.

Een Christelijk Wereldbeeld

Ik vraag mezelf af: wanneer heeft dit afglijden van profetie en profetische gebeurtenissen plaatsgevonden? Uit een onderzoek van Barna Research uit 2004 bleek dat slechts 9% van alle wedergeboren volwassenen een Christelijk wereldbeeld heeft. Erger nog, hetzelfde rapport zegt dat slechts de helft van de evangelische protestantse voorgangers, 51%, een bijbels wereldbeeld heeft. 9% van de volwassenen en 51% van de voorgangers! Dat is triest en moeilijk te bevatten.

Om een wereldbeeld te definiëren: geloven dat er een absolute morele waarheid bestaat en dat die gebaseerd is op de Bijbel. Om een christelijk wereldbeeld te hebben, somt het onderzoek van Barna zes kernovertuigingen op:

  • de nauwkeurigheid van de Bijbelse leer,

  • de zondeloze aard van Jezus,

  • het letterlijke bestaan van Satan,

  • de almacht en alwetendheid van God,

  • redding door genade alleen,

  • de persoonlijke verantwoordelijkheid om te evangeliseren.

Dat was in 2004. In 2022 deed het Cultural Research Center van de Arizona Christian University nog een onderzoek naar dit onderwerp. Zij ontdekten dat iets meer dan een derde (37%) van de evangelische voorgangers een bijbels wereldbeeld heeft en dat de meerderheid, 62%, een hybride wereldbeeld heeft dat bekend staat als syncretisme. Syncretisme is het samengaan van verschillende geloofssystemen. Het is de vermenging van meerdere en verschillende geloofssystemen. In 18 jaar tijd is het percentage christelijke evangelische voorgangers met een christelijk wereldbeeld gedaald van de helft naar een derde.

Het overblijfsel

Er is een overblijfsel van gelovigen die wakker willen zijn en willen helpen de bazuin te laten schallen van de spoedige wederkomst van Christus en het komende oordeel over deze wereld. Er is een overblijfsel van gelovigen die in contact willen komen met gelijkgestemde gelovigen. Het probleem is dat deze groep overgebleven gelovigen vaak gescheiden is. Ze worden gemengd met de 91% van de volwassen kerkgangers die geen christelijk wereldbeeld aanhangen.

Het omslagpunt

Nogmaals, hoe zijn we hier gekomen? Was er een omslagpunt? Ja, dat was er. Het was Covid-19 - toen kerken besloten om te sluiten.

Veel kerkgangers hebben met mij gedeeld dat toen hun kerken weer open gingen, het wokisme de nieuwe religie was geworden. Preken over actuele gebeurtenissen waren nu boodschappen die onverenigbaar waren met het bijbelse christendom. De thema's veranderden naar sociale rechtvaardigheid en gelijkheid; de sleutelzin was dat we tolerant moesten zijn. Het motto werd: "Predik niets dat iemand kan beledigen.

Niet van de wereld

Jaren geleden compromitteerde de Seeker-Sensitive Movement bijbelse waarden en waarheden en verving ze door entertainment. De trend was om alles aan te bieden wat nodig was om mensen naar de kerk te krijgen. De focus lag niet langer op zout en licht zijn. De focus was om het luidruchtig te maken, kleurrijke verlichting toe te voegen en te focussen op motiveren in plaats van corrigeren. Er is nu genoeg tijd verstreken dat we weten dat die richting niet werkte.

Ik had ooit een professionele rock-'n-roll ster die zijn visie deelde over de kerk die was wat ze niet moest zijn. Hij ontving Jezus en begon naar de kerk te gaan. Hij was geschokt toen hij ontdekte dat kerkdiensten gebruik maken van mistmachines, stroboscooplichten en stadiongeluidssystemen. Hij vertelde me dat hij niet naar de kerk ging voor een concert; hij wilde over Jezus horen en onderwezen worden in de Bijbel. Hij zei dat hij tegen deze kerken wilde schreeuwen en ze wilde vertellen dat ze moesten ophouden met proberen te zijn zoals de wereld. Bovendien, zei hij, zijn kerken er toch slecht in. Dat gesprek was jaren geleden, maar zijn woorden klinken nog steeds na.

Universalisme

In deze wakkere cultuur moeten kerken stoppen met het prediken van een universalistische kijk op verlossing. Universalisme promoot het idee dat alle mensen gered zullen worden, ongeacht hun geloof. Ze moeten stoppen met het gebruik van het woord "verscheidenheid" de hele tijd. In plaats daarvan moeten we een letterlijke interpretatie van de Schrift onderwijzen. We moeten stoppen met afdwalen van de zuiverheid en waarheid van Gods Woord.

Israël in de preekstoelen

Sinds 7 oktober is Israël in het nieuws, maar niet in de preekstoelen. Onderzoek toont aan dat het amillennialisme een prominente opvatting is geworden. In de Schrift staat dat Christus zal terugkeren om Zijn Koninkrijk te vestigen, waarover Hij letterlijk duizend jaar zal regeren. Het amillennialisme ziet de duizend jaar als geestelijk en niet-letterlijk. Deze leer leidt rechtstreeks tot vervangingstheologie, die leert dat de Kerk Israël heeft vervangen. Dat is ketterij! Het lijkt erop dat sommigen het Koninkrijk willen zonder de Koning.

In 1 Timoteüs 4:1 zegt de Heilige Geest: "De Geest nu spreekt uitdrukkelijk, dat in de laatste tijden sommigen zullen afvallen van het geloof, door acht te geven op verleidende geesten en leringen van duivelen."

In 2 Timoteüs 4:3-4 profeteerde de apostel Paulus: "Want er komt een tijd dat zij de gezonde leer niet zullen verdragen, maar naar hun eigen begeerten leraars in zich zullen verzamelen, die jeukende oren hebben; en zij zullen hun oor van de waarheid afkeren en zich tot fabelen wenden."


David Bowen is onderwijzend evangelist voor Lamb & Lion Ministries, medepresentator van het televisieprogramma Christ In Prophecy en de stichter en senior pastor van Standing Stones Community Church.

Bron: The Churches Are Sleeping: When Did The ‘Woke’ Pulpits Become The Norm? - Harbingers Daily