www.wimjongman.nl

(homepagina)


Devotionals

4 maart 2024

()

God heeft alles onder controle. Dat weten we. De Bijbel zegt: "Hij maakt volken groot en vernietigt ze; Hij vergroot volken en leidt ze." Maar "God is de rechter", staat er in Psalm 75. "Hij legt de ene neer en verheft de ander" Dus toen de 46e president het Witte Huis binnenliep - toen hij, denk ik, een paar minuten wist dat hij de president was - denk je dat God verrast was? Denk je echt dat dit het is? Dat God compleet geschokt is? "Ik vorm het licht en schep duisternis. Ik maak vrede en schep rampspoed. Ik, de Heer, doe al deze dingen." God kijkt naar de toestand van een natie. Ik weet dat sommigen van jullie zullen zeggen: "Ho, hier hebben we niet voor gestemd. Dat hebben we niet." Ja, maar weet je hoeveel mensen dat wel hebben gedaan? Miljoenen.

Daarom staat er in Jeremia 25: "Zo zegt de Heer der heerscharen: 'Omdat jullie Mijn woorden niet gehoord hebben, zie, Ik zal zenden en alle families uit het noorden meenemen,' zegt de Heer, 'en Nebukadnezar, de koning van Babel, Mijn dienaar, en Ik zal hen tegen dit land brengen, tegen zijn inwoners en tegen deze volken rondom. En Ik zal hen volkomen vernietigen en hen tot een verbazing, een sissende en een eeuwigdurende verwoesting maken. Bovendien zal Ik van hen wegnemen de stem van vrolijkheid en de stem van blijdschap, de stem van de bruidegom en de stem van de bruid, het geluid van de molensteen en het licht van de lamp. En deze gehele landen zullen een verwoesting en een verbijstering zijn, en deze volken zullen de koning van Babel 70 jaar dienen. Dan zal het geschieden, wanneer de 70 jaren voleindigd zijn, dat Ik de koning van Babel zal straffen."" Dus God zegt, kijk, de kinderen van Israël moesten gestraft worden. Ik zal toestaan dat de koning van Babel komt en dat land woest maakt. Maar na 70 jaar, als ik klaar ben, zal ik de koning van Babel straffen voor wat hij gedaan heeft. Wacht even, waar heb je het over, Willis? Hij staat toe dat hij hen vernietigt en dan wordt hij daarvoor gestraft? Ja! God heeft de haat voor Israël niet in Nebukadnessars hart gelegd. Hij gebruikte het wel, maar [Nebukadnessar] moest boeten voor die haat en voor wat hij deed.

We leven in een tijd waarin velen in onze wereld geloven dat liefde betekent dat je iedereen accepteert "zoals hij is" en alles goedkeurt wat ze doen. Voor velen is een God die mensen zou beoordelen, corrigeren of niet accepteren "zoals ze zijn" geen God die ze zullen accepteren. Het interessante aan deze groep is dat ze ook een beschuldigende toon tegen God aanslaan als er iets slechts gebeurt en een verklaring eisen waarom Hij dit of dat zou toestaan als Hij inderdaad een God van liefde is. Aan de ene kant willen ze dat God alles accepteert wat iemand denkt, zegt of voelt. Maar toch trekken ze een grens als er iets gebeurt wat ze niet leuk vinden. Dit is de spreekwoordelijke "have your cake and eat it too" denkwijze. De waarheid is dat rechtvaardigheid en liefde volledig consistente eigenschappen zijn en er is geen groter voorbeeld hiervan dan Gods relatie met de Israëlische natie.

Deuteronomium 7:6-10
"Want u bent een heilig volk voor de HEER, uw God; de HEER, uw God, heeft u uitverkoren om een volk voor Zichzelf te zijn, een bijzondere schat boven alle volken op het aardoppervlak. De HEERE heeft zijn liefde niet op u gevestigd en u niet uitgekozen omdat u talrijker was dan enig ander volk, want u was de minste van alle volken; maar omdat de HEERE u liefheeft en omdat Hij de eed die Hij uw vaderen gezworen heeft, gestand zou doen, heeft de HEERE u met machtige hand uitgeleid en u verlost uit het huis van slavernij, uit de hand van Farao, de koning van Egypte. Weet dan, dat de HEERE, uw God, God is, de getrouwe God, die zijn verbond houdt en barmhartigheid betoont aan duizend geslachten, die Hem liefhebben en Zijn geboden onderhouden; en die Hem haten, zal Hij vergelden in hun aangezicht, om hen te verderven. Hij zal niet laks zijn met wie Hem haten; Hij zal het hem in zijn gezicht vergelden."

God heeft Zijn liefde op de Israëlische natie gevestigd en in die liefde vinden we Zijn rechtvaardigheid in het omgaan met hun ongehoorzaamheid. Ze verloochenden 490 jaar lang Zijn geboden sabbatsjaar en gingen vervolgens 70 jaar lang in Babylonische gevangenschap om het land te laten rusten zoals hen was opgedragen. God houdt van hen, maar Hij zag hun ongehoorzaamheid niet door de vingers.

Jeremia 25:8-12
"Daarom zegt de HEER der heerscharen: 'Omdat u Mijn woorden niet gehoord hebt, zie, Ik zal zenden en alle geslachten uit het noorden meenemen,' zegt de HEERE, 'en Nebukadnezar, de koning van Babel, Mijn knecht, en Ik zal hen brengen tegen dit land, tegen zijn inwoners en tegen deze volken rondom, en Ik zal hen volkomen vernietigen en hen maken tot een verbijstering, een sissende en eeuwigdurende verwoestingen. Bovendien zal Ik van hen wegnemen de stem der vrolijkheid en de stem der blijdschap, de stem des bruidegoms en de stem der bruid, het geluid der molenstenen en het licht der lamp. En dit gehele land zal een verwoesting en een verbijstering zijn, en deze volken zullen de koning van Babel zeventig jaar dienen. Dan zal het geschieden, als zeventig jaren voleindigd zijn, dat Ik de koning van Babel en dat volk, het land van de Chaldeeën, zal straffen om hun ongerechtigheid,' zegt de HEERE, 'en Ik zal het tot een eeuwige verlatenheid maken.'"

Wat een ongelooflijk beeld van de liefde en rechtvaardigheid van God. God tuchtigt het volk dat Hij heeft uitverkoren omdat Hij van hen houdt, en dan oordeelt Hij over het volk dat het instrument was van Zijn gerechtigheid tegenover Zijn uitverkoren volk.

Het is belangrijk dat we onthouden dat alles wat we om ons heen zien gebeuren, al het onrecht, het verdraaien van de waarheid en het verdraaien van feiten, niet onopgemerkt is gebleven door God. Ja, Hij is liefde en Zijn liefde werd gedemonstreerd toen Zijn Zoon naar het kruis ging om onze zonden te dragen. Ja, Hij is rechtvaardig en met alle dingen die we in onze wereld zien gebeuren zal rechtvaardig worden afgerekend. Hoe weten we dat? Israël. Uitverkoren en geliefd door God, rechtvaardig gedisciplineerd door God, maar nooit verlaten door God.

Dus onthoud, wat we ook zien gebeuren in onze wereld, God is liefde en God is rechtvaardig. Hij is soeverein over de aarde en Zijn wil zal uiteindelijk gedaan worden.

Maar toch, kom snel Heer Jezus,

Bron: Amir's Bible Bites Devotionals