www.wimjongman.nl

(homepagina)


HIJ ZIET, HIJ ZWIJGT NIET EN HIJ KOMT SPOEDIG

20 november 2023 door Jonathan Brentner

()

De vragen die Habakkuk lang geleden in het oude Juda stelde, weerklinken opnieuw in de wereld van vandaag:

O Heer, hoe lang zal ik om hulp roepen,

en U niet horen?

Of tot U roepen "Geweld!"

en u zult niet redden?

Waarom laat U mij ongerechtigheid zien?

en waarom kijkt U naar onrecht?

Vernietiging en geweld zijn voor mij;

strijd en twist ontstaan. (Habakkuk 1:2-3)

De Heer antwoordde de nieuwsgierige profeet door hem te vertellen dat Zijn oordeel al onderweg was (Habakkuk 1:5-11). Zijn toorn kwam in de vorm van Nebukadnessar en de Babyloniërs die zowel Jeruzalem als de tempel verwoestten. God zag inderdaad de goddeloosheid en het geweld en Hij waarschuwde het volk van Juda van tevoren door Jesaja, Jeremia en Habakkuk.

Terug naar vandaag. Ondanks een wereld die overspoeld wordt door geweld, bedrog, onrecht, wetteloosheid en goddeloosheid, zijn er maar weinig kerkleiders die vragen stellen die vergelijkbaar zijn met die van Habakkuk. Ze leggen geen verband tussen wat ze zien en bijbelse profetie.

Toen ik me afvroeg hoe ik opnieuw moest reageren op de normaliteitsvooringenomenheid die zo duidelijk aanwezig is onder gelovigen vandaag de dag, dacht ik aan de titel van een boek van Francis A. Schaeffer dat ik op de universiteit las: He Is There and He is Not Silent. Voor vandaag stel ik voor dat we die aanpassen naar: "Hij Ziet, Hij Zwijgt Niet en Hij Komt Spoedig."

JEZUS ZIET

Jezus ziet de gevaarlijke tijden waarin we leven.

Hij ziet de rouwende familieleden die rouwen om het verlies van de vele mensen die vermoord zijn door de COVID-injecties, het bedrog en het onrecht dat welig tiert in onze regeringen (vooral in de VS), de angst van kinderen die verstrikt zitten in het web van de sekshandel, de gruwel van kinderen die meedogenloos worden afgeslacht in de baarmoeder, en het geweld dat een ravage aanricht in de straten van onze steden.

Hij zag alles wat er op 7 oktober 2023 in Israël gebeurde en Hij rouwt mee met hen die onder deze grote tragedie lijden.

Gebaseerd op wat de Heer vandaag ziet, hoe zou Hij dan antwoorden als iemand Hem dezelfde vragen zou stellen die Habakkuk zo lang geleden stelde? Ik weet zeker dat Zijn antwoord de woorden van Psalm 75:6-8 zou bevatten:

Want niet uit het oosten of uit het westen

en niet uit de woestijn komt verhoging,

maar het is God die het oordeel voltrekt,

die de een neerhaalt en de ander verhoogt.

Want in de hand van de Heer is een beker

met schuimende wijn, goed gemengd,

en hij schenkt die uit,

en alle goddelozen op aarde

zullen hem leegdrinken tot op de bodem.

Terwijl we wachten op de verschijning van de Heer, kunnen we er zeker van zijn dat Hij ziet wat er in deze wereld gebeurt en dat Zijn antwoord al onderweg is. Misschien is het dichterbij dan de meeste mensen zich kunnen voorstellen.

Eén ding is zeker, Hij zwijgt niet. Tenzij de daders van het kwaad om ons heen zich tot de Heiland wenden, zullen ze de volle kracht van Gods "beker" van toorn voelen, zowel in dit leven als in de eeuwigheid.

JEZUS ZWIJGT NIET

Jezus is vandaag allesbehalve stil over de gruwelen van onze tijd, maar zo weinigen schenken er aandacht aan. Er zijn meer voorlopers van toekomstige gebeurtenissen in de Verdrukking dan ik kan bijhouden. Ik begrijp niet alles wat John Traczyk schrijft over de komende poolverschuiving en zonnestormen, maar ik weet dat al deze dingen in deze boodschap doorklinken: Mijn oordelen zullen spoedig over de wereld komen.

Jezus zwijgt vandaag zeker niet. Wat verklaart dan de stilte in zoveel kerken? Waarom zijn de meeste herders doof voor de alarmsignalen die Jezus laat horen om de wereld te waarschuwen voor de naderende Verdrukking?

Gebaseerd op mijn ervaring is dat omdat veel van degenen die de schapen van de Heer hoeden de volgende veronderstellingen hebben: (1) Jezus zal zich pas op de allerlaatste dag van de menselijke geschiedenis op dramatische wijze met de aangelegenheden van de mensheid bemoeien, (2) het herstel van een natie in Israël is slechts een toevalstreffer in de geschiedenis en (3) Jezus zal niet snel verschijnen.

Gods Woord is duidelijk: er zal een lange tijd van toorn over de aarde komen, die in passages als Jesaja 24:1-23 en Jeremia 30:5-7 wordt beschreven als de Dag des Heren. De apostel Johannes schreef over deze tijd in Openbaring hoofdstuk 6-18. In deze tijd zal de Heer niet alleen de goddeloosheid van de wereld oordelen, maar ook een overblijfsel van het Joodse geloof tot een reddend geloof in hun Messias brengen. Velen zullen zich in deze tijd tot de Heiland bekeren, maar de valse kerk en de antichrist zullen de meesten die dat doen doden.

Terwijl de tijd van de toorn van de Heer nadert, is Hij allesbehalve stil, maar heel weinig mensen luisteren.

JEZUS KOMT SPOEDIG

Jezus ziet en waarschuwt mensen niet alleen voor wat er komen gaat, maar Hij komt ook spoedig. Hij zal ingrijpen in onze wereld.

Het goede nieuws voor ons als nieuwtestamentische heiligen is dat de Heer via de apostel Paulus belooft dat we de toorn van de Dag des Heren of wat wij de zevenjarige Verdrukking noemen, niet zullen meemaken (1 Tessalonicenzen 5:9-10):

Want God heeft ons niet bestemd tot toorn, maar tot het verkrijgen van redding door onze Heer Jezus Christus, die voor ons gestorven is, opdat wij, of wij wakker zijn of slapen, met Hem zouden leven.

Jezus' dramatische ingrijpen in de aangelegenheden van de mensheid zal beginnen wanneer Hij voor Zijn gemeente komt. Dit zal op de hele aarde een ravage aanrichten. Als Zijn oordelen volgen, zullen zelfs de machtigste leiders van die tijd deze herkennen als "de toorn van het Lam" (Openbaring 6:12-17).

De op handen zijnde verschijning van Jezus was de opgewonden verwachting van de vroege kerk (Filippenzen 3:20-21). In mijn boek The Triumph of the Redeemed (De triomf van de verlosten) geef ik een grondige verdediging van de pre-Tribulation Rapture (Opname vóór de verdrukking). Dit is het geloof dat de vervulling van passages zoals 1 Tessalonicenzen 4:13-18, 1 Korintiërs 15:47-55 en 1 Johannes 3:2-3 plaatsvindt voordat Gods toorn op de mensheid valt tijdens wat wij de zevenjarige Verdrukking noemen. De Opname zal vóór de Verdrukking plaatsvinden.

Deze glorieuze verwachting van de ontmoeting met Jezus in de lucht is de "gezegende hoop" van het Evangelie (Titus 2:11-14). Ik ken geen betere bemoediging voor de dag waarin we leven.

We moeten misschien iets langer wachten dan we zouden willen, maar we kunnen er absoluut zeker van zijn dat onze Heer komt om ons naar de heerlijkheid te brengen, naar de plaats die Hij voor ons aan het voorbereiden is (Johannes 14:1-3; Kolossenzen 3:4).

Geloof de spotters niet; Jezus komt binnenkort voor ons. Het zou vandaag al kunnen gebeuren.

WE ZIJN RIJK GEZEGEND

De hele wereld zal binnenkort getuige zijn van Jezus' dramatische interventie in de loop van de menselijke gebeurtenissen op aarde en niets zal ooit nog hetzelfde zijn. Hij zal verschijnen om Zijn bruid weg te halen, in de loop van zeven jaar streng te oordelen over de goddeloosheid van de wereld die ons vandaag verdriet doet, en later Zijn rechtvaardige heerschappij over alle naties vestigen.

De snelle nadering van de Verdrukkingsperiode vertelt ons dat we in de nabije toekomst thuis zullen zijn bij Jezus in het paradijs.

In de vorige eeuw waarschuwde Francis A. Schaeffer mensen voor Gods aanwezigheid in onze wereld met het boek Hij is er en Hij zwijgt niet. Voor de gevaarlijke tijden van vandaag kan het misschien beter gezegd worden als Hij ziet, Hij zwijgt niet en Hij komt spoedig.

Voor degenen onder ons die uitkijken naar Zijn glorieuze verschijning kan het niet snel genoeg gebeuren. Weet ondertussen dat we rijk gezegend zijn om in Bijbelse tijden te leven met een geldige verwachting dat we nog leven als Jezus voor Zijn Kerk komt.

Maranatha! Kom snel, Heer Jezus!

Bron: He Sees, He Is Not Silent, and He Is Coming Soon — Jonathan Brentner