www.wimjongman.nl

(homepagina)


Is het voorgestelde zevenjarenplan van de VN profetisch belangrijk?

Door Jonathan Brentner 28 juni 2023

()

De VN kondigde onlangs aan dat ze "7 jaar versnelde, transformatieve actie nodig hebben om de SDG's te bereiken". De SDG's zijn de zeventien "Duurzame Ontwikkelingsdoelen" die de VN acht jaar geleden hebben opgesteld en waarmee ze een één-wereldregering willen oprichten.

Hieronder staat een citaat van de website van de VN met betrekking tot de komende top waarvan ze hopen dat de leiders van de wereld zich zullen inzetten voor een zevenjarig initiatief om al hun SDG's te bereiken:

De SDG-top, in september 2023, moet een echt keerpunt betekenen. Het moet de politieke inzet en doorbraken mobiliseren die onze wereld wanhopig nodig heeft. Het moet een reddingsplan opleveren voor mens en planeet.

In het middelpunt van dit reddingsplan moeten staatshoofden en regeringsleiders zich vastleggen op zeven jaar versnelde, aanhoudende en transformerende actie, zowel nationaal als internationaal, om de belofte van de SDG's waar te maken. Leiders kunnen hun vastberadenheid tonen door tijdens de SDG-top een ambitieuze en toekomstgerichte politieke verklaring aan te nemen en mondiale en nationale toezeggingen voor de SDG-transformatie te presenteren.

Is het feit dat de globalisten van vandaag denken in termen van "zeven jaar" profetisch significant?

Degenen die geloven dat de zeventig weken van Daniël 9:24-27 relevant blijven voor onze tijd zouden "ja" antwoorden. Zij leren dat de laatste week van zeven jaar, zoals de profeet beschrijft in 9:27, wacht op een toekomstige vervulling.

Degenen die het herstel van een koninkrijk voor Israël ontkennen, zullen geen profetische betekenis toekennen aan het zevenjarenplan van de VN. Dat komt omdat zij beweren dat Daniëls profetie van zeventig weken niet langer relevant is omdat de kerk nu Gods koninkrijk op aarde is en er dus geen zevenjarige Verdrukking is gevolgd door Jezus' duizendjarige heerschappij die in Openbaring 20:1-10 wordt beschreven.

Welk standpunt komt overeen met de woorden van de Schrift? Laten we het bewijs onderzoeken.

ZIJN AL GODS DOELEN VOOR DE ZEVENTIG WEKEN VAN DANIËL 9:24-27 VERVULD?

In Daniël 9:24 openbaarde de Heer alles wat Hij van plan was te bereiken door middel van Zijn "volk", de Israëlieten, en Zijn "heilige stad" Jeruzalem, gedurende de zeventig weken:

Daniël 9:24 KJV - "Zeventig weken zijn vastgesteld over Uw volk en over Uw heilige stad, om de overtreding te voleindigen, en om een einde te maken aan de zonden, en om verzoening te doen voor de ongerechtigheid, en om eeuwige gerechtigheid in te voeren, en om het visioen en de profetie te verzegelen, en om het allerheiligste te zalven."/p>

Heeft God al Zijn doelen voor Zijn volk en stad bereikt gedurende deze lange tijd? Nee, dat heeft Hij niet.

De Heer heeft nog geen "eeuwige gerechtigheid" in de wereld gebracht. Ja, Jezus heeft aan het kruis verzoening voor onze zonden gedaan en "verzoening voor ongerechtigheid" tot stand gebracht. Maar Zijn doelen voor de zeventig weken blijven onvolledig. God heeft al deze dingen niet door Israël en meer specifiek door Jezus, Zijn Zoon, volbracht.

Omdat sommigen zouden beweren dat de Heer "eeuwige gerechtigheid" aan de wereld heeft gebracht in geestelijke zin door de kerk, moeten we doorgaan met het onderzoeken van de woorden van Daniëls profetie.

WAT ZEGT DANIËL DAT ER MET DE TEMPEL ZAL GEBEUREN TIJDENS DE ZEVENTIGSTE WEEK?

Daniël 9:27 vertelt ons dat halverwege de laatste week een toekomstige prins een Joodse tempel zal ontheiligen.

Daniël 9:27 KJV - "En hij zal het verbond met velen bevestigen gedurende één week; en in het midden van de week zal hij het offer en de offerande doen ophouden, en om de overtreding der gruwelen zal hij haar verlaten maken, tot aan de voleinding, en dat vastgestelde zal op de verlatene worden uitgegoten."

Is deze verontreiniging al gebeurd, of wacht het op een toekomstige vervulling? Sommigen zeggen dat een Griekse heerser genaamd Antiochus Epifanes deze profetie vervulde op 6 september 171 voor Christus toen hij een varken offerde op het altaar van de Joodse tempel. Maar was dit een voorloper van Daniël 9:27 of de vervulling ervan?

Degenen die de tijd van de eerste negenenzestig weken van Daniëls profetie hebben berekend, ontdekken dat deze periode eindigde op precies dezelfde dag dat Jezus triomfantelijk Jeruzalem binnenreed, één week voordat Hij werd "afgesneden", waarmee de woorden van Daniël 9:26 werden vervuld. Het is onlogisch om te zeggen dat de zeventigste week plaatsvond vóór de negenenzestig voorafgaande; dat is vergelijkbaar met zeggen dat het getal twaalf vóór het getal vijf komt.

Ten tweede, en dat is het belangrijkste, zei de Heer zelf dat Daniëls zeventigste week onvervuld bleef in Zijn tijd, tweehonderd jaar nadat Antiochus de Joodse tempel had verontreinigd.

JEZUS VERWEES NAAR DE TEMPELONTHEILIGING TOEN HIJ OVER HET EINDE VAN HET TIJDPERK SPRAK

Jezus verwees in Matteüs 24:15 naar de vervulling van Daniël 9:27 als een toekomstige gebeurtenis:

>Mattheüs 24:15 - "Wanneer gij dan de gruwel der verwoesting, waarvan de profeet Daniël gesproken heeft, op de heilige plaats zult zien staan, (wie leest, die verstaat)."

Toen Jezus werd gevraagd naar het einde van het tijdperk en Zijn terugkeer naar de aarde, noemde Hij Daniëls profetie van de ontheiliging van de tempel als een teken van deze dingen.

In 70 na Christus verwoestte de Romeinse generaal Titus de tweede Joodse tempel en een groot deel van Jeruzalem. Dit zette een vervolging van de Joodse bevolking in gang die resulteerde in de dood van velen. Veel voorgangers en christelijke leraren/schrijvers beweren tegenwoordig dat Titus de zeventigste week van Daniël en de woorden van Jezus in Matteüs 24:15-20 in deze periode vervulde.

Maar is het geloofwaardig om te zeggen dat Titus de profetie van Daniël over de zeventigste week vervulde? Nee, dat is het niet. Het is onmogelijk dat Titus de tempelverwoester zou zijn geweest tijdens de zeventigste week van Daniël vanwege wat de apostel Paulus over hem heeft gezegd.

PAULUS PROFETEERDE DAT JEZUS DE TEMPELVERWOESTER ZAL VERNIETIGEN BIJ ZIJN TWEEDE KOMST

In 2 Tessalonicenzen 2:3-4 identificeert Paulus degene die de tempel zal ontheiligen als de "mens der wetteloosheid", degene die we vandaag de dag de "antichrist" noemen.

2 Tessalonicenzen 2:3-4 KJV - "Laat niemand u op enigerlei wijze misleiden; want die dag zal niet komen, tenzij er eerst een val komt en die mens der zonde geopenbaard wordt, de zoon des verderfs; die zich verzet tegen en verheft boven al wat God genoemd of aanbeden wordt, zodat hij als God in de tempel Gods zit en zich voordoet als God.

De apostel vertelt ons dat de toekomstige verwoester de Heer zal lasteren, in de "tempel van God" zal zitten en "zich als God zal voordoen". Dit moet de man zijn waar de profeet over sprak in Daniël 9:27 en waar Jezus naar verwees in Matteüs 24:15. Wie kan het anders zijn?

Paulus voegt vervolgens een detail toe over degene die Daniëls "gruwel der verwoesting" zal begaan halverwege de zeventigste week:

2 Thessalonicenzen 2:8 KJV - "En dan zal die goddeloze geopenbaard worden, die de Heer zal verteren met de geest van Zijn mond, en vernietigen met de glans van Zijn komst:"

Jezus Zelf zal de toekomstige vorst doden die bij Zijn wederkomst de tempel ontheiligt.

Tenzij men bereid is om te beargumenteren dat Jezus in 70 na Christus naar de aarde terugkeerde en de Romeinse generaal op dat moment doodde, kan men niet zeggen dat Titus de profetie van Daniël vervulde.

Als de woorden van de Schrift er toe doen, dan kunnen de gebeurtenissen van Daniël 9:27 pas in vervulling gaan in de tijd vlak voor de wederkomst, omdat de Bijbel ons vertelt dat Jezus de tempelverwoester zal doden bij Zijn terugkeer naar de aarde.

DE APOSTEL JOHN WAS GETUIGE VAN DE TOEKOMSTIGE VERNIETIGING VAN DE VERWOESTER

Schrijvend in ongeveer 95 na Christus vertelt Johannes ons dat het komende beest, dat we identificeren als de antichrist, "zijn mond zal openen om godslasteringen tegen God uit te spreken, zijn naam en zijn woning lasterend" (Openbaring 13:6). Dit is de man uit de profetie van Daniël (9:27) en ook degene naar wie Jezus verwees in Matteüs 24:15. Hij is ook de "man van het kwaad". Hij is ook de "mens der wetteloosheid" uit 2 Tessalonicenzen 2. Wie zou het anders kunnen zijn?

In Openbaring 19:19-20 geeft Johannes een ooggetuige van de toekomstige vernietiging van dit toekomstige beest, dezelfde die de Joodse tempel zal ontheiligen halverwege de zeventigste week van Daniël:

Openbaring 19:19-20 KJV - "En ik zag het beest, en de koningen der aarde, en hun legers, verzameld om oorlog te voeren tegen Hem, die op het paard zat, en tegen zijn leger. En het beest werd gegrepen, en met hem de valse profeet, die wonderen deed voor zijn aangezicht, waarmee hij hen misleidde, die het merkteken van het beest ontvangen hadden, en hen, die zijn beeld aanbaden. Deze beiden werden levend geworpen in een poel van vuur, brandend van zwavel."

Net zoals de Apostel Paulus profeteerde in 2 Tessalonicenzen 2:8, zal Jezus de "verwoester" van Daniël 9:27 bij Zijn Tweede Komst vernietigen.

De zeventigste week kan niet worden vervuld totdat er weer een tempel in Jeruzalem is, de antichrist deze verontreinigt en Jezus de verwoester bij Zijn Wederkomst doodt.

IRENAEUS (AD 130-202) BESCHOUWDE DE ONTHEILIGING VAN DE TEMPEL ALS EEN TOEKOMSTIGE GEBEURTENIS

Irenaeus, een vroege kerkleider, bisschop in Lyon, Frankrijk, en prominent theoloog, schreef Tegen Ketterijen in 180 na Christus om de verspreiding van het gnosticisme tegen te gaan. Hij werd geboren in Smyrna en kreeg zijn opleiding in het geloof van Polycarpus, die door de apostel Johannes zelf werd gedisciplineerd.

In Tegen de ketterijen, boek 5, hoofdstuk 30, paragraaf 4, schreef Irenaeus deze woorden:

"Maar wanneer de antichrist alles in deze wereld verwoest zal hebben, zal hij drie jaar en zes maanden regeren en in de tempel in Jeruzalem zitten; en dan zal de Heer uit de hemel komen in de wolken, in de heerlijkheid van de Vader, en deze mens en degenen die hem volgen in de poel van vuur zenden; maar de rechtvaardige tijden van het koninkrijk binnenbrengen ... ."

Dit citaat is om de volgende redenen belangrijk:

1. Irenaeus, die 110 jaar na de verwoesting van de tweede tempel door Titus schreef, geloofde dat er een toekomstige tempel in Jeruzalem zou zijn die door de toekomstige antichrist zou worden verontreinigd.

2. Irenaeus zei dat de antichrist "in de tempel in Jeruzalem zou zitten", precies zoals Paulus in 2 Tessalonicenzen 2:4 zei.

3. Irenaeus voorspelde ook dat Jezus Zelf de antichrist zou vernietigen bij Zijn Tweede Komst, wederom precies zoals Paulus voorspelde.

Hoewel de woorden van Irenaeus niet in de Schrift staan, is het zeer veelzeggend dat een gerespecteerd theoloog uit de tweede eeuw na Christus geloofde dat er een derde tempel in Jeruzalem zou zijn waarin de nog toekomstige antichrist zou zitten en deze zou verontreinigen.

Wat het meest relevant is voor onze discussie is dat Irenaeus deze dingen schreef in een tijd waarin zowel Israël als een tempel in Jeruzalem nog niet eens bestonden.

ER MOET EEN TOEKOMSTIGE ZEVENTIGSTE WEEK VAN DANIËL ZIJN VOOR ISRAËL EN JERUZALEM

Laten we het bijbelse bewijs om de ontheiliging van de derde tempel in de toekomst te plaatsen eens op een rijtje zetten:

1. Daniël voorspelde dat een komende vorst halverwege de zeventigste week van zijn profetie een einde zou maken aan de tempeloffers en gruwelen in de tempel zou begaan (Daniël 9:26-27).

2. Jezus verwees naar Daniëls ontheiliging van de tempel en plaatste deze aan het einde van het tijdperk, als een teken van Zijn terugkeer naar de aarde (Matteüs 24:3, 15).

3. De apostel Paulus zei dat de Heer zelf de tempelontheiliger zal doden bij Zijn wederkomst (2 Tessalonicenzen 2:3-8).

4. De apostel Johannes schreef in 95 na Christus over een toekomstig "beest" dat God en Zijn woning, de tempel, zou lasteren (Openbaring 13:6).

5. Johannes was getuige van de vernietiging van dit beest, de antichrist, toen de Heer de apostel toestond om gebeurtenissen met betrekking tot Zijn Tweede Komst te zien (Openbaring 19:20).

6. Omdat een belangrijke gebeurtenis in Daniëls zeventigste jaarweek nog niet heeft plaatsgevonden, moet de hele week ook wachten op een toekomstige vervulling.

7. Omdat het waar is dat de hele zeventigste week van Daniël wacht op een toekomstige vervulling, moeten Gods doelen voor de natie Israël en Jeruzalem ook van kracht blijven.

Dus is het zevenjarig initiatief van de VN profetisch significant? Ja, dat is het zeker! We moeten niet over het hoofd zien dat de globalisten van onze tijd denken in termen van een zevenjarige toewijding aan hun doelen. Dit is niet alleen relevant omdat de zeventigste week van Daniëls profetie onvervuld blijft, maar ook vanwege de samenkomst van een groot aantal tekenen die wijzen op de nabijheid van de zevenjarige Verdrukking. Deze dingen zouden onze nieuwsgierigheid moeten verhogen.

Weet dat ik niet voorspel dat de Heer dit jaar voor ons zal terugkeren en dat de antichrist de VN-bijeenkomst in september zal gebruiken om het zevenjarig verbond van Daniël 9:27 in werking te stellen.

Ik realiseer me dat we misschien niet zo dicht bij de Opname zijn.

Maar wat als dat wel zo is? Wat als Jezus vandaag, deze week, deze zomer voor ons komt?

Ben jij er klaar voor?

Bron: Is the UN’s Proposed Seven-Year Plan Prophetically Significant? — Jonathan Brentner