www.wimjongman.nl

(homepagina)


75 woorden voor 75 jaar Israël - Yirah/Ontzag

"Ik dacht," zei Avraham, "zeker is er geen vrees voor Hasjem in deze plaats, en ze zullen mij doden vanwege mijn vrouw.
Genesis 20: (DE ISRAËL BIJBEL)

Akiva Gersh

()

Ter ere van de 75ste verjaardag van Israël is Israel365 verheugd om een nieuwe serie essays te lanceren die de geheimen van de Hebreeuwse Bijbel zullen ontsluieren!

Uittreksels uit Rabbi Akiva Gersh's boek 75 Hebreeuwse woorden die je nodig hebt om de Bijbel te begrijpen (nu verkrijgbaar!). Deze essays belichten het verband tussen verwante Hebreeuwse woorden en onthullen Bijbelse geheimen die alleen toegankelijk zijn via het Hebreeuws.

Geniet van de serie - en een gelukkige 75e verjaardag van de Staat Israël!

יִרְאָה

YIRAH

YEER-AH

ONTZAG

"Abraham zei: 'Ik dacht: er is zeker geen ontzag voor God in deze plaats, en ze zullen mij doden vanwege mijn vrouw.'" (Genesis 20:11)

ויאמר אברהם כי אמרתי רק אין יראת אלהים במקום הזה והרגוני על דבר אשתי.

"Het begin van wijsheid is ontzag voor God; allen die het beoefenen krijgen gezond verstand. Hem loven is eeuwig." (Psalmen 111:10)

ראשית חכמה יראת יהוה שכל טוב לכל עשיהם תהלתו עמדת לעד.

Yirah, Hebreeuws voor "ontzag," wordt het meest gebruikt in de synonieme zinnen yirat Hashem en yirat shamayim, wat "ontzag voor God" betekent. Ontzag is de basis van het dienen van God en duidt op een krachtig gevoel van Gods aanwezigheid in iemands leven.

Het woord yirah is verbonden met het Hebreeuwse woord lirot, "zien". Als we onze ogen openen en naar de wereld om ons heen kijken, getuigen we van Gods majesteit in de natuur en Zijn betrokkenheid bij alle grote gebeurtenissen en alledaagse aspecten van onze wereld. Als we onze ogen openen om echt te zien, worden we geïnspireerd door ontzag en uiteindelijk liefde voor God.

Ontzag voor God is essentieel om een goed mens te zijn en vormt ook de basis voor het opbouwen van een goede samenleving. Daarom voegt de Bijbel na veel geboden vaak de zin "en gij zult ontzag hebben voor uw God" toe, want het is het ontzag dat iemand ertoe brengt Gods rechtvaardige wegen te volgen. Dit verklaart ook waarom Abraham tegen Abimelech loog over het feit dat Sarah zijn zus was, want hij zei: "Er is hier zeker geen ontzag voor God en ze zullen me doden vanwege mijn vrouw" (Genesis 20:11).

De wijzen leren dat men zonder ontzag geen wijsheid kan verwerven. In de woorden van Koning David: "Het begin van wijsheid is ontzag voor God" (Psalmen 111:10). Wijsheid zonder ontzag voor God is zielloze kennis. Alleen wanneer iemands begrip geworteld is in ontzag voor God, krijgt kennis een hoger doel en leidt het iemand naar een heiliger leven.

Bron: 75 words for 75 years of Israel - Yirah/Awe - Israel365 News