www.wimjongman.nl

(homepagina)


75 woorden voor 75 jaar Israël - Torah/Bijbel in het Hebreeuws

Toen Mosjé ons de Tora opdroeg Als het erfgoed van de gemeente Ja'akov.
Deuteronomium 33:4 (DE ISRAËL BIJBEL)

Akiva Gersh

()

Ter ere van de 75ste verjaardag van Israël is Israel365 verheugd om een nieuwe serie essays te lanceren die de geheimen van de Hebreeuwse Bijbel zullen ontsluieren!

Uittreksels uit Rabbi Akiva Gersh's boek 75 Hebreeuwse woorden die je nodig hebt om de Bijbel te begrijpen (nu verkrijgbaar!). Deze essays belichten het verband tussen verwante Hebreeuwse woorden en onthullen Bijbelse geheimen die alleen toegankelijk zijn via het Hebreeuws.

Geniet van de serie - en een gelukkige 75e verjaardag van de Staat Israël!

תּוֹרָה

TORAH

TOH-RAH

BIJBEL

"God zei tegen Mozes: "Kom tot Mij op de berg en wacht daar, en Ik zal je de stenen tafelen geven met de Torah en de geboden die Ik heb ingeschreven om hen te instrueren." (Exodus 24:12)

ויאמר יהוה אל משה עלה אלי ההרה והיה שם ואתנה לך את לחת האבן והתורה והמצוה אשר כתבתי להורתם.

"Mozes belastte ons met de Torah als het erfgoed van de gemeente van Jakob." (Deuteronomium 33:4)

תורה צוה לנו משה מורשה קהלת יעקב.

Torah, Hebreeuws voor 'instructie', verwijst over het algemeen naar de Hebreeuwse Bijbel of, meer specifiek, de vijf boeken van Mozes. Door zijn geboden en krachtige verhalen over de levens van onze voorvaderen en voormoeders, is de Torah Gods instructieboek over hoe een leven van heiligheid te leiden.

De numerieke waarde van het woord Torah is 611, net twee minder dan het aantal geboden in de hele Torah, 613. De wijzen verklaren de discrepantie door onderscheid te maken tussen de eerste twee van de Tien Geboden, die God rechtstreeks tot de Israëlieten sprak op de berg Sinaï, en de andere 611 geboden, die uitsluitend door Mozes werden gehoord, die ze vervolgens in de Torah schreef en ze aan het volk onderwees.

Volgens de Joodse traditie is er zowel een Geschreven Torah als een Mondelinge Torah. De Geschreven Torah bestaat uit de tekst van de Vijf Boeken van Mozes, terwijl de Mondelinge Torah een verzameling leringen is die God aan Mozes gaf om de geboden en verhalen van de Geschreven Torah uit te leggen en te verduidelijken. Zonder deze mondelinge leringen zou de Geschreven Torah onvolledig en onduidelijk zijn. Na de verwoesting van de Tweede Tempel en de verspreiding van het Joodse volk over de hele wereld, werd de Mondelinge Torah op schrift gesteld omdat de wijzen bezorgd waren dat de leringen ervan vergeten en verloren zouden gaan. Een groot deel van de Mondelinge Torah werd opgeschreven in de boeken Misjna en Talmoed, de belangrijkste Joodse teksten na de Hebreeuwse Bijbel zelf.

De Hebreeuwse woorden voor "leraar" en "ouder" zijn moreh en horeh, twee woorden die taalkundig verwant zijn aan het woord Torah, want leraren en ouders onderwijzen hun leerlingen en kinderen in de wegen van heiligheid, net zoals de Torah dat doet voor Israël en voor de hele mensheid.

Bron: 75 words for 75 years of Israel - Torah/Hebrew Bible - Israel365 News