www.wimjongman.nl

(homepagina)


75 woorden voor 75 jaar Israël - Teshuva/Berouw

Breng ons terug, Hasjem, naar Uzelf, en laat ons terugkeren; Vernieuw onze dagen als vanouds!
Klaagliederen 5:21 (DE ISRAËLBIJBEL)

Akiva Gersh

()

Ter ere van de 75ste verjaardag van Israël is Israel365 verheugd om een nieuwe serie essays te lanceren die de geheimen van de Hebreeuwse Bijbel zullen ontsluieren!

Uittreksels uit Rabbi Akiva Gersh's boek 75 Hebreeuwse woorden die je nodig hebt om de Bijbel te begrijpen (nu verkrijgbaar!). Deze essays belichten het verband tussen verwante Hebreeuwse woorden en onthullen Bijbelse geheimen die alleen toegankelijk zijn via het Hebreeuws.

Geniet van de serie - en een gelukkige 75e verjaardag van de Staat Israël!

תְּשׁוּבָה

TESHUVA

TEH-SHU-VAH

BEROUW

"Keer terug ons God, tot U en wij zullen terugkeren; vernieuw onze dagen als vanouds!" (Klaagliederen 5:21)

השיבנו יהוה אליך ונשובה חדש ימינו כקדם.

"God zag wat zij deden en hoe zij berouw toonden over hun slechte daden. En God zag af van de straf die Hij over hen had willen brengen en voerde die niet uit." (Jona 3:10)

וירא האלהים את מעשיהם כי שבו מדרכם הרעה וינחם האלהים על הרעה אשר דבר לעשות להם ולא עשה.

Teshuva, Hebreeuws voor 'berouw', omvat een cruciaal aspect van onze relatie met God. God weet dat we onvolmaakte wezens zijn en begrijpt dat we soms falen en vallen. We hebben allemaal tekortkomingen en driften die ons op een dwaalspoor brengen. Maar als we zondigen is nog niet alles verloren, want we hebben het grote geschenk van teshuva gekregen, de mogelijkheid om berouw te tonen. Het is veelzeggend dat het woord teshuva ook "terugkeer" betekent, want berouw is veel meer dan spijt hebben van onze zonden of de belofte om beter te worden. Teshuva is de terugkeer naar God en naar ons ware en heilige zelf.

Deze spirituele terugkeer heeft het unieke vermogen om Gods decreten ongedaan te maken. "God zag wat zij deden, hoe zij zich bekeerden van hun slechte wegen. En God zag af van de straf die Hij over hen had willen brengen en voerde die niet uit" (Jona 3:10). God houdt van de mensheid en wil ons niet straffen, dus geeft Hij ons vele kansen om ons te bekeren voordat een straf daadwerkelijk wordt uitgevoerd.

De letters van het woord teshuva spellen, wanneer ze herschikt worden, het woord busha, wat "verlegenheid" betekent. Wanneer we ons echt schamen omdat we een zonde hebben begaan, worden we geïnspireerd om terug te keren naar God en Zijn wegen.

De hedendaagse terugkeer van het Joodse volk naar Israël is een nationale vorm van teshuva, zoals de profeet Jeremia zei: "Uw kinderen zullen naar hun land terugkeren" (31:17). Hoewel het Joodse volk zijn geestelijke berouw nog niet heeft voltooid, is hun fysieke terugkeer naar het land Israël een essentieel onderdeel van dit historische verlossingsproces.

Bron: 75 words for 75 years of Israel - Teshuva/Repentance - Israel365 News