www.wimjongman.nl

(homepagina)


75 woorden voor 75 jaar Israël - Bayit/Huis

Ik zal hen, in Mijn Huis en binnen Mijn muren, een monument en een naam geven Beter dan zonen of dochters. Ik zal hun een eeuwige naam geven die niet zal vergaan.
Jesaja 56:7 (DE ISRAËL BIJBEL)

Akiva Gersh

()

Ter ere van de 75ste verjaardag van Israël is Israel365 verheugd een nieuwe serie essays te lanceren die de geheimen van de Hebreeuwse Bijbel ontsluiten!

Uittreksels uit Rabbi Akiva Gersh's aankomende boek, 75 Hebreeuwse woorden die je nodig hebt om de Bijbel te begrijpen (binnenkort beschikbaar!). Deze essays belichten het verband tussen verwante Hebreeuwse woorden en onthullen Bijbelse geheimen die alleen toegankelijk zijn via het Hebreeuws.

Geniet van de serie - en een gelukkige 75ste verjaardag van de Staat Israël!

בַּיִת

BAYIT

BAIY-EET

HUIS

"Ik zal hen naar Mijn heilige berg brengen en hen laten verblijden in Mijn gebedshuis. Hun brandoffers en offers zullen welkom zijn op Mijn altaar; want Mijn huis zal een huis van gebed genoemd worden voor alle volken." (Jesaja 56:7)

והביאותים אל הר קדשי ושמחתים בבית תפלתי עולתיהם וזבחיהם לרצון על מזבחי כי ביתי בית תפלה יקרא לכל העמים.

"Geschokt zei hij: "Hoe ontzagwekkend is deze plek! Dit is niemand anders dan het huis van God, en dit is de poort naar de hemel." (Genesis 28:17)

ויירא ויאמר מה נורא המקום הזה אין זה כי אם בית אלהים וזה שער השמים.

Een bayit, een huis, is een plek die vertrouwd voor ons is, waar we ons comfortabel en verbonden voelen. We voelen ons er veilig.

Het woord bayit wordt in het Hebreeuws echter gebruikt om meer te beschrijven dan alleen onze persoonlijke woonruimtes. Het verwijst ook naar de belangrijkste gebouwen in de hele Bijbelse geschiedenis en het ritueel: de Tempel die ooit in Jeruzalem stond en onze huidige synagogen.

De Tempel werd het Beit HaMikdash genoemd, letterlijk "het Huis van het Heilige". Hoewel hij verheven was boven alle andere fysieke bouwwerken en zich bevond op de heiligste plaats ter wereld, was hij toch bedoeld als een intiem huis voor alle mensen. Zoals Jesaja zei: "Mijn huis zal een huis van gebed worden genoemd voor alle volken" (Jesaja 56:7).

Dit idee wordt weerspiegeld in Gods gebod om de Tabernakel te bouwen, de voorloper van de Tempel. "Maak voor Mij een heiligdom en Ik zal in hun midden wonen" (Exodus 25:8). Het vers zegt "onder hen wonen" in plaats van "erin wonen", wat benadrukt dat het doel van de Tabernakel was om een plaats te creëren waar de mensheid zich thuis zou voelen bij God.

Hetzelfde geldt voor de Beit Knesset, het Hebreeuwse woord voor synagoge, dat letterlijk "huis van samenkomst" betekent. De synagoge is bedoeld om tegelijkertijd een sfeer van groot ontzag en grote nabijheid tot God te scheppen. Zoals Rebbe Nachman van Breslov leerde: "men moet met God praten alsof men met een goede vriend praat." Door de synagoge als een "huis" te ervaren, voelen wij ons getroost en dicht bij God, waardoor wij ons hart wijd open kunnen stellen voor gebed en lofprijzing.

Bron: 75 words for 75 years of Israel - Bayit/House - Israel365 News