www.wimjongman.nl

(homepagina)


75 woorden voor 75 jaar Israël - Ratzon/Begeren

Mogen de woorden van mijn mond en het gebed van mijn hart aanvaardbaar zijn voor U, Hashem, mijn rots en mijn verlosser.
Psalm 13:15 (DE ISRAËL BIJBEL)

Akiva Gersh

()

Ter ere van de 75ste verjaardag van Israël is Israel365 verheugd om een nieuwe serie essays te lanceren die de geheimen van de Hebreeuwse Bijbel zullen ontsluieren! Deze essays, uittreksels uit Rabbi Akiva Gersh's aankomende boek, 75 Hebreeuwse woorden die je nodig hebt om de Bijbel te begrijpen (binnenkort beschikbaar!), belichten het verband tussen verwante Hebreeuwse woorden en onthullen Bijbelse geheimen die alleen toegankelijk zijn via het Hebreeuws.

Geniet van de serie - en een gelukkige 75e verjaardag van de Staat Israël!

רָצוֹן

RATZON

RAH-TZONE

BEGEREN

"Mogen de woorden van mijn mond en het gebed van mijn hart begeerlijk zijn voor U, God, mijn rots en mijn verlosser." (Psalmen 19:15)

יהיו לרצון אמרי פי והגיון לבי לפניך יהוה צורי וגאלי.

"Ik zal hen naar Mijn heilige berg brengen en hen laten verblijden in Mijn gebedshuis. Hun brandoffers en offers zullen begeerlijk zijn op Mijn altaar; want Mijn Huis zal een huis van gebed genoemd worden voor alle volken." (Jesaja 56:7)

והביאותים אל הר קדשי ושמחתים בבית תפלתי עולתיהם וזבחיהם לרצון על מזבחי כי ביתי בית־ תפלה יקרא לכל העמים.

In het Hebreeuws betekent ratzon zowel 'begeren' als 'willen'. Als dienaren van God moeten we ons best doen om onze handelingen begeerlijk te maken voor God. We zijn ook geïnstrueerd om ervoor te zorgen dat onze gebeden acceptabel zijn voor God, zoals Koning David zegt: "Mogen de woorden van mijn mond en het gebed van mijn hart begeerlijk zijn voor U, God, mijn Rots en mijn Verlosser" (Psalmen 19:15). Dit vers wordt aan het einde van veel Joodse gebeden gereciteerd als een verzoek om onze gebeden passend en aanvaardbaar te vinden voor God.

De wijzen onderwijzen: "Doe Zijn wil alsof het jouw wil is", waarmee ze ons instrueren om de manier waarop we onze verlangens leven af te stemmen op Gods verlangens. In nederigheid proberen we onze eigen persoonlijke verlangens teniet te doen en Gods wil volledig als de onze te accepteren.

Het woord ratzon is verwant aan het woord yetzer, wat "neiging" betekent. Ieder van ons bezit twee interne neigingen die concurreren om onze dagelijkse beslissingen en handelingen te leiden en te beïnvloeden. Er is de yetzer ha'tov, de positieve neiging, en de yetzer ha'ra, de negatieve neiging. De kwaliteit van ons leven wordt bepaald door de mate waarin we elk van deze neigingen de andere laten overheersen.

De chassidische leraren leggen uit dat "niets boven ons verlangen staat." Als we diep en serieus verlangen om iets te bereiken in het rijk van de geest, kan niets ons ervan weerhouden om dat te doen! Onze wil is krachtiger dan we beseffen. Wanneer God ziet dat we echt naar heiligheid verlangen, zal Hij ons helpen om het te bereiken.

Bron: 75 words for 75 years of Israel - Ratzon/Desire - Israel365 News