www.wimjongman.nl

(homepagina)


75 woorden voor 75 jaar Israël - Olam/Wereld

Ik verklaar: "Uw standvastige liefde is voor altijd bevestigd; daar in de hemelen vestigt U uw trouw."
Psalm 89:3 (DE ISRAËLBIJBEL)

Akiva Gersh

()

Ter ere van de 75ste verjaardag van Israël is Israel365 verheugd om een nieuwe serie essays te lanceren die de geheimen van de Hebreeuwse Bijbel zullen ontsluieren!

Uittreksels uit Rabbi Akiva Gersh's boek 75 Hebreeuwse woorden die je nodig hebt om de Bijbel te begrijpen (binnenkort verkrijgbaar!). Deze essays belichten het verband tussen verwante Hebreeuwse woorden en onthullen Bijbelse geheimen die alleen toegankelijk zijn via het Hebreeuws.

Geniet van de serie - en een gelukkige 75e verjaardag van de Staat Israël!

עוֹלָם

OLAM

OH-LAHM

WERELD

"Ik verklaar: 'Een wereld van goedheid zal worden gebouwd; daar in de hemelen vestigt U uw trouw.'" (Psalmen 89:3)

כי אמרתי עולם חסד יבנה שמים תכן אמונתך בהם.

"Een loflied, van David: ik zal U loven, mijn God en koning, en Uw naam zegenen tot in eeuwigheid." (Psalmen 145:1)

תהלה לדוד ארוממך אלוהי המלך ואברכה שמך לעולם ועד.

Olam, Hebreeuws voor "wereld", wordt vaak gebruikt in de vorm van l'olam, wat "voor altijd" betekent. Wanneer de Bijbel Gods heerschappij over de olam, de wereld, beschrijft, wordt benadrukt dat Gods heerschappij l'olam is, oneindig en eeuwig.

Olam deelt een grammaticale stam met het Hebreeuwse woord ne'elam, dat "verborgen" betekent. Joodse denkers leggen uit dat er veel meer werelden bestaan dan de fysieke wereld die we in ons dagelijks leven ervaren. Dit zijn de hogere spirituele rijken, waaronder het rijk van de engelen, die zowel onze fysieke wereld beïnvloeden als er door beïnvloed worden, specifiek door menselijk handelen. Hoe hoger de wereld, hoe enkelvoudiger deze wordt, neigend naar eenheid. Helemaal bovenaan alle werelden is de pure eenheid van God. Voor het menselijk oog blijven de diepere aspecten van ons woord echter verborgen. We hebben moeite om te zien en te begrijpen hoe God direct betrokken is bij elk moment van ons leven. De ware realiteit van de wereld blijft verborgen voor onze ogen.

De Kabbalisten leggen uit dat God de wereld schiep om te geven, zoals het vers zegt: "Ik verklaar: 'Er zal een wereld van vriendelijkheid worden gebouwd'" (Psalmen 89:3). Voordat de wereld werd geschapen bestond alleen God Zelf, en er was niemand om aan te geven. God schiep de wereld zodat er scheppingen zouden zijn die zouden kunnen ontvangen wat Hij wil geven. "En God schiep de mens naar Zijn evenbeeld" (Genesis 1:27). Door aan anderen te geven, evenaart de mens zijn Schepper en vervult hij samen met God het doel van de schepping van de wereld.

Bron: 75 words for 75 years of Israel - Olam/World - Israel365 News