www.wimjongman.nl

(homepagina)


75 woorden voor 75 jaar Israël - Mitswa/Gebod

Als u dan gehoorzaamt aan de geboden die ik u vandaag opleg, door Hashem, uw God, lief te hebben en Hem te dienen met heel uw hart en ziel,
Deuteronomium 11:13 (DE ISRAËL BIJBEL)

Akiva Gersh

()

Ter ere van de 75ste verjaardag van Israël, is Israel365 verheugd om een nieuwe serie essays te lanceren die de geheimen van de Hebreeuwse Bijbel ontsluiten! Deze essays lichten de connectie tussen verwante Hebreeuwse woorden uit, en onthullen Bijbelse geheimen die alleen toegankelijk zijn via het Hebreeuws.Geniet van de serie - en een gelukkige 75ste verjaardag van de Staat Israël!

מִצְוָה

MITZVAH

MITZ-VAH

GEBOD

"Als u dan gehoorzaamt aan de geboden die ik u vandaag gebied, door Hashem, uw God, lief te hebben en Hem te dienen met heel uw hart en ziel." (Deuteronomium 11:13)

והיה אם שמע תשמעו אל מצותי אשר אנכי מצוה אתכם היום לאהבה את יהוה אלהיכם ולעבדו בכל לבבכם ובכל נפשכם.

"Dat zal je franje zijn; kijk ernaar en herinner je alle geboden van God en neem ze in acht, zodat je je hart en ogen niet volgt in je lustdrang." (Numeri 15:39)

והיה לכם לציצת וראיתם אתו וזכרתם את כל מצות יהוה ועשיתם אתם ולא תתרו אחרי לבבכם ואחרי עיניכם אשר אתם זנים אחריהם.

Hoewel velen bekend zijn met het woord mitswa, wordt de betekenis ervan over het algemeen verkeerd begrepen. Mitzvah betekent niet "een goede daad," zoals het zo vaak wordt begrepen in de populaire cultuur, maar eerder "gebod." Terwijl alle mensen de zeven mitsvot moeten naleven die God aan Noach opdroeg, kreeg het volk Israël 613 geboden als onderdeel van hun unieke missie om godsvrucht in alle aspecten van ons leven te brengen, door middel van denken, spreken en handelen.

God zelf belooft dat als de Israëlieten zich aan Gods geboden houden, "Ik de regen voor uw land in het seizoen zal geven" en "Ik zal ook gras op de akkers voor uw vee geven - en zo zult u eten wat u eet." (Deuteronomium 11:14). (Deuteronomium 11:14-15). De spirituele toewijding van de Israëlieten zal de wereld fysieke zegen brengen. Dit lijkt in tegenspraak te zijn met de leer van de wijzen dat de Bijbel ons niet vertelt wat de beloning is voor het houden van Gods geboden. De Baal Sjem Tov legt uit dat de Bijbel ons niet vertelt wat de beloning is voor het vervullen van Gods geboden, maar dat de natuur van nature zegeningen naar de wereld zal brengen wanneer de Israëlieten Gods woord volgen.

De mitswa van het dragen van tzitzit, een vierhoekig kledingstuk met franjes, herinnert ons aan alle geboden, want er staat: "kijk ernaar en herinner je alle geboden van God en neem ze in acht" (Numeri 15:39). De numerieke waarde van het Hebreeuwse woord tzitzit is 600. De franjes op elke hoek zijn verdubbeld om 8 koorden te maken en die koorden zijn gebonden in 5 sets van dubbele knopen. Als we 600, 8 en 5 bij elkaar optellen, krijgen we 613, het totale aantal geboden in de Bijbel. Door naar de tzitzit te kijken, herinneren we ons alle 613 geboden van God.

Bron: 75 words for 75 years of Israel - Mitzvah/Commandment - Israel365 News