www.wimjongman.nl

(homepagina)


75 woorden voor 75 jaar Israël - Menucha/Rust

Want Hasjem maakte in zes dagen hemel en aarde en zee en alles wat daarin is, en Hij rustte op de zevende dag; daarom zegende Hasjem de Sjabbatdag en heiligde die.
Exodus 20:11 (DE ISRAËLBIJBEL)

Akiva Gersh

()

Ter ere van de 75ste verjaardag van Israël is Israel365 verheugd om een nieuwe serie essays te lanceren die de geheimen van de Hebreeuwse Bijbel zullen ontsluieren!

Uittreksels uit Rabbi Akiva Gersh's binnenkort te verschijnen boek, 75 Hebreeuwse woorden die je nodig hebt om de Bijbel te begrijpen (binnenkort beschikbaar!). Deze essays belichten het verband tussen verwante Hebreeuwse woorden en onthullen Bijbelse geheimen die alleen toegankelijk zijn via het Hebreeuws.

Geniet van de serie - en een gelukkige 75e verjaardag van de Staat Israël!

מְנוּחָה

MENUCHA

MEH-NOO-CHA

RUST

"Want God heeft in zes dagen hemel en aarde en zee gemaakt - en alles wat daarin is - en rustte toen op de zevende dag; daarom zegende God de sjabbatdag en heiligde die. (Exodus 20:11)

כי ששת ימים עשה יהוה את השמים ואת הארץ את הים ואת כל אשר בם וינח ביום השביעי על כן ברך יהוה את יום השבת ויקדשהו.

"Omdat je nog niet gekomen bent tot de toegekende rust en erfenis die Hashem, jouw God, je geeft." (Deuteronomium 12:9)

כי לא באתם עד עתה אל המנוחה ואל הנחלה אשר יהוה אלהיך נתן לך.

Menucha, Hebreeuws voor "rust", wordt vaak gebruikt in de Bijbel om te beschrijven hoe God rustte na de zes scheppingsdagen. Dit vestigde de zevende dag, Shabbat, als een dag van rust voor alle tijden, zowel om God te eren als de Schepper van alle dingen en om de mensheid een dag te geven om na te denken over het doel van ons bestaan in deze wereld.

De Bijbel gebruikt menucha ook om te verwijzen naar het Land Israël, waar het volk Israël zich zou vestigen en zou "rusten" om uiteindelijk een natie te worden in hun eigen land. Zoals het vers zegt: "Omdat jullie nog niet gekomen zijn tot de toegekende rust en het erfdeel dat jullie God jullie geeft" (Deuteronomium 12:9).

Rashi, de grote Bijbelcommentator, schrijft dat menucha specifiek verwijst naar Shiloh, het oude thuis van de Tabernakel in Israël en het spirituele centrum van de 12 stammen van Israël voordat koning Salomo de eerste Tempel in Jeruzalem bouwde. Menucha is een passend woord voor de plaats van de Tabernakel, want het voornaamste doel van de Tabernakel was om een fysieke ruimte te creëren waar Gods aanwezigheid kon "rusten" temidden van het volk Israël en de hele mensheid.

In een van zijn bekendste psalmen gebruikt Koning David menucha om de rust en kalmte te beschrijven die alleen God de mensheid kan geven. "Hij doet mij neerliggen in groene weiden; Hij leidt mij naar water op plaatsen van rust" (Psalm 23:2). God is onze constante bron van steun; alleen door onze relatie met Hem kunnen we rust en kalmte ervaren en beseffen dat het ons aan niets ontbreekt.

Bron: 75 words for 75 years of Israel - Menucha/Rest - Israel365 News