www.wimjongman.nl

(homepagina)


75 woorden voor 75 jaar Israël - Melech/Koning

Als u, nadat u het land bent binnengetrokken dat Hasjem, uw God, u heeft toegewezen, en u het in bezit hebt genomen en u zich erin hebt gevestigd, besluit: "Ik zal een koning over mij stellen, zoals alle volken om mij heen".
Deuteronomium 17:14 (DE ISRAËLBIJBEL)

Akiva Gersh

()

Ter ere van de 75ste verjaardag van Israël is Israel365 verheugd om een nieuwe serie essays te lanceren die de geheimen van de Hebreeuwse Bijbel zullen ontsluieren!

Uittreksels uit Rabbi Akiva Gersh's binnenkort te verschijnen boek, 75 Hebreeuwse woorden die je nodig hebt om de Bijbel te begrijpen (binnenkort beschikbaar!). Deze essays belichten het verband tussen verwante Hebreeuwse woorden en onthullen Bijbelse geheimen die alleen toegankelijk zijn via het Hebreeuws.

Geniet van de serie - en een gelukkige 75e verjaardag van de Staat Israël!

מֶלֶךְ

MELECH

MEH-LECH

KONING

"Als u, nadat u het land bent binnengetrokken dat uw God u heeft toegewezen, en u het in bezit hebt genomen en u erin hebt gevestigd, besluit: "Ik zal een koning over mij stellen, zoals alle volken rondom mij." (Deuteronomium 17:14)

 כי תבא אל הארץ אשר יהוה אלהיך נתן לך וירשתה וישבתה בה ואמרת אשימה עלי מלך ככל הגוים אשר סביבתי. 

"Maar jullie zullen voor Mij een koninkrijk van priesters en een heilige natie zijn. Dit zijn de woorden die jullie tot de kinderen van Israël zullen spreken." (Exodus 19:6)

ואתם תהיו לי ממלכת כהנים וגוי קדוש אלה הדברים אשר תדבר אל בני ישראל.

Melech, het Hebreeuwse woord "koning", wordt gebruikt voor zowel menselijke koningen als de Koning aller Koningen, God zelf. "God is koning tot in eeuwigheid; de volken zullen uit Zijn land verdwijnen" (Psalmen 10:16). Bijna elke Joodse zegening over voedsel of voor speciale gelegenheden bevat de woorden Eloheinu Melech Ha'olam, wat "Onze God, Koning van het Universum" betekent.

Hoewel het verhaal van Farao, koning van Egypte, de eerste beschrijving van een menselijke koning in de Bijbel, grotendeels negatief is, stond God de Israëlieten toe om een koning aan te stellen om de natie te leiden. Israëlitische koningen zijn echter belast met een veel verhevener rol dan de gemiddelde menselijke koning. Ze moeten dienen als Gods boodschappers op aarde, de Israëlische natie verenigen en hun harten naar God keren. Rechtschapen koningen zoals koning David en koning Hizkia vervulden deze doelen en brachten Gods glorie naar het volk Israël.

Om er zeker van te zijn dat zij zich hun hogere missie herinneren, is het Israëlitische koningen opgedragen om altijd een kopie van de Vijf Boeken van Mozes bij zich te dragen. Desondanks verloren veel Bijbelse koningen, zoals koning Jeroboam en koning Menashe, hun missie uit het oog en brachten het volk Israël op een dwaalspoor.

Ter voorbereiding op het ontvangen van de Tora op de berg Sinaï, gaf God de Israëlieten een verheven doel: een mamlechet kohanim worden, een "koninkrijk van priesters." Net als de priesters die de Goddelijke dienst verrichtten in de Tabernakel en de Tempel en ook dienden als de spirituele leraren van de natie, hebben de Israëlieten de taak om de kennis en het bewustzijn van God naar de hele wereld te brengen.

Bron: 75 words for 75 years of Israel - Melech/King - Israel365 News