www.wimjongman.nl

(homepagina)


75 woorden voor 75 jaar Israël - Hodaah/Danken

Prijs Hashem, want Hij is goed, Zijn standvastige liefde is eeuwig.
Psalmen 118:1 (DE ISRAËL BIJBEL)

Akiva Gersh

()

Ter ere van de 75ste verjaardag van Israël is Israel365 verheugd een nieuwe serie essays te lanceren die de geheimen van de Hebreeuwse Bijbel ontsluiten!

Uittreksels uit Rabbi Akiva Gersh's aankomende boek, 75 Hebreeuwse woorden die je nodig hebt om de Bijbel te begrijpen (binnenkort beschikbaar!). Deze essays belichten het verband tussen verwante Hebreeuwse woorden en onthullen Bijbelse geheimen die alleen toegankelijk zijn via het Hebreeuws.

Geniet van de serie - en een gelukkige 75ste verjaardag van de Staat Israël!

הוֹדָאָה

HODAAH

HO-DA-AH

DANKEN

Zij werd weer zwanger en baarde een zoon en verklaarde: "Ditmaal zal ik God loven." Daarom noemde ze hem Juda. Toen stopte zij met baren." (Genesis 29:35)

ותהר עוד ותלד בן ותאמר הפעם אודה את־יהוה על־כן קראה שמו יהודה ותעמד מלדת.

"Dankt God, want Hij is goed, zijn standvastige liefde is eeuwig." (Psalmen 118:1)

הודו ליהוה כי־טוב כי לעולם חסדו.

Hodaah, het Hebreeuwse woord voor "dank", is ook de wortel van het Hebreeuwse woord Jehoedi, dat "Jood" betekent. Yehudi komt op zijn beurt van de naam van de stam van Yehudah, "Judah", die deze naam kreeg van zijn moeder Leah nadat zij meer zonen had gebaard dan zij verwachtte. Zij uitte onmiddellijk haar diepe dankbaarheid voor dit geschenk door te zeggen: "Deze keer zal ik God loven." De rabbijnen leren dat Lea de eerste was die God werkelijk hodaah gaf.

Zij bracht deze eigenschap over op Juda, die deze eigenschap vervolgens doorgaf aan het Joodse volk, dat tegenwoordig grotendeels afstamt van zijn stam. Zoals Rabbi Shlomo Carlebach leerde, betekent Jood zijn letterlijk dankzeggen en dankbaarheid uiten voor alle zegeningen die ons leven vullen. In feite is een van de belangrijkste Joodse waarden hakarat hatov, het erkennen van het goede dat anderen, inclusief God, voor ons doen. Daarom schrijft Koning David door het Boek der Psalmen heen steeds weer: "Dankt God, want Hij is goed, zijn standvastige liefde is eeuwig" (Psalmen 118:11).

Hodaah betekent ook modeh zijn, "de waarheid toegeven", wat Juda zo nederig deed in het verhaal van zijn relatie met Tamar (Genesis 38:26). Wat is het verband tussen danken en de waarheid toegeven? De Wijzen leren dat zowel dankzegging als het toegeven van de waarheid authentieke nederigheid tegenover God vereisen. Wanneer we begrijpen dat alles van God komt, zullen we Hem danken voor alles waarmee we gezegend zijn en zullen we niet toestaan dat onze ego's het toegeven van de waarheid in de weg staan.

Bron: 75 words for 75 years of Israel - Hodaah/Thanksgiving - Israel365 News