www.wimjongman.nl

(homepagina)


75 woorden voor 75 jaar Israël - Geulah/Verlossing

Ik zal u verlossen met een uitgestrekte arm en door buitengewone kastijdingen.

Exodus 6:>6 (DE ISRAËLBIJBEL)

Akiva Gersh

()

Ter ere van de 75ste verjaardag van Israël is Israel365 verheugd een nieuwe serie essays te lanceren die de geheimen van de Hebreeuwse Bijbel ontsluiten!

Uittreksels uit Rabbi Akiva Gersh's aankomende boek, 75 Hebreeuwse woorden die je nodig hebt om de Bijbel te begrijpen (binnenkort beschikbaar!). Deze essays belichten het verband tussen verwante Hebreeuwse woorden en onthullen Bijbelse geheimen die alleen toegankelijk zijn via het Hebreeuws.

Geniet van de serie - en een gelukkige 75ste verjaardag van de Staat Israël!

גְּאוּלָּה

GEULAH

GE-OO-LAH

VERLOSSING

"Zeg daarom tegen het Israëlitische volk: 'Ik ben God. Ik zal u verlossen van de arbeid van de Egyptenaren en u verlossen van hun slavernij. Ik zal u verlossen met een uitgestrekte arm en door buitengewone kastijdingen.'" (Exodus 6:6)

לכן אמר לבני־ישראל אני יהוה והוצאתי אתכם מתחת סבלת מצרים והצלתי אתכם מעבדתם וגאלתי אתכם בזרוע נטויה ובשפטים גדלים.

"Indien iemand een woonhuis in een ommuurde stad verkoopt, mag het worden afgelost totdat een jaar is verstreken sinds de verkoop; de aflossingstermijn bedraagt een jaar." (Leviticus 25:29)

ואיש כי־ימכר בית־מושב עיר חומה והיתה גאלתו עד־תם שנת ממכרו ימים תהיה גאלתו.

Geulah, Hebreeuws voor "verlossing", wordt vaak gebruikt in de Joodse liturgie om te verwijzen naar het toekomstige Messiaanse tijdperk. Het drukt het fundamentele Joodse geloof uit dat de problemen van onze wereld en de kwalen van de menselijke samenleving op een dag zullen ophouden te bestaan en het geloof in God en de kennis van God zich over de hele wereld zullen verspreiden.

De Talmoed vergelijkt geulah met het ochtendgloren en het opkomen van de zon. In het begin is het een zeer langzaam proces en merkt men misschien niet dat de duisternis in licht verandert. Maar uiteindelijk schijnt het licht steeds krachtiger, totdat het voor iedereen duidelijk is dat de ochtend is aangebroken.

De eerste geulah die in de Bijbel wordt genoemd was Gods belofte om de Israëlieten te bevrijden uit hun slavernij in Egypte, zoals er staat: "Ik zal u verlossen met een uitgestrekte arm" (Exodus 6:6). Deze belofte strekt zich ook uit tot toekomstige generaties en belooft dat alle toekomstige perioden van onderdrukking uiteindelijk ook zullen eindigen. Zoals de profeet Jesaja zegt: "Hij zal als verlosser komen naar Sion, naar hen in Jakob die zich van de zonde afkeren, verklaart Hashem" (59:20).

De Bijbel gebruikt vaak het woord geulah om te verwijzen naar de verlossing van land dat door de eigenaar wordt verkocht, vaak om een schuld af te lossen. De persoon met schuld, of zijn familielid of vriend, mag het land alleen binnen een bepaalde periode afkopen. Met het Jubeljaar werden echter alle landerijen teruggegeven aan hun oorspronkelijke eigenaren door de kracht van de Bijbelse wet, die aantoonde dat het eigendom van land uiteindelijk door God wordt bepaald.