www.wimjongman.nl

(homepagina)


75 woorden voor 75 jaar Israël - Adam/Man

En God zei: "Laat ons de mens maken naar ons beeld, naar onze gelijkenis. Zij zullen heersen over de vissen van de zee, de vogels van de hemel, het vee, de hele aarde en al het kruipend gedierte dat op de aarde kruipt."
Genesis 1: 26 (DE ISRAËLBIJBEL)

Akiva Gersh

()

Ter ere van de 75ste verjaardag van Israël is Israël365 verheugd een nieuwe reeks essays te lanceren die de geheimen van de Hebreeuwse Bijbel ontsluiten!

Uittreksels uit Rabbi Akiva Gersh's aankomende boek, 75 Hebreeuwse woorden die je nodig hebt om de Bijbel te begrijpen (binnenkort beschikbaar!). Deze essays belichten het verband tussen verwante Hebreeuwse woorden en onthullen Bijbelse geheimen die alleen toegankelijk zijn via het Hebreeuws.

Geniet van de serie - en een gelukkige 75ste verjaardag van de Staat Israël!

אָדָם

Adam

Ah-dam

De mens

"En God zei: "Laat ons de mens maken naar ons beeld, naar onze gelijkenis. Zij zullen heersen over de vissen van de zee, de vogels van de hemel, het vee, de gehele aarde en al het kruipend gedierte dat op de aarde kruipt." (Genesis 1:26)


ויאמר אלהים נעשה אדם בצלמנו כדמותנו וירדו בדגת הים ובעוף השמים ובבהמה ובכל הארץ ובכל הרמש הרמש על הארץ

"God vormde de man uit de aarde en blies in zijn neusgaten de levensadem; de man werd een levend wezen." (Genesis 2:7)

וייצר יהוה אלהים את האדם עפר מן האדמה ויפח באפיו נשמת חיים ויהי האדם לנפש חיה.

In het scheppingsverhaal aan het begin van Genesis worden geen namen gegeven aan de dieren. Alleen de mens krijgt een naam, want er staat geschreven: "Laat ons de mens (Adam) maken" (Genesis 1:26). Wat betekent deze naam, en wat leert het ons over de uniciteit van de mens?

Het Hebreeuwse woord Adam heeft dezelfde wortel als adama, het Hebreeuwse woord voor "aarde". De Bijbel leert dat de eerste mens "uit de aarde" werd gemaakt, zoals staat geschreven: "En de Here God vormde de mens uit stof van de aarde" (Genesis 2:7).

De mens was echter niet het enige schepsel dat uit de aarde werd gevormd. Oppervlakkig gezien lijken mens en dier fundamenteel hetzelfde, want beide werden gevormd uit de adama. "God zei: "Laat de aarde alle levende wezens voortbrengen" (Genesis 1:24). Maar er is meer in de mens dan de aarde!

Adam werd geschapen "naar het beeld van God" (Genesis 1:27), en "blies in zijn neusgaten de levensadem" (Genesis 2:7). Hoewel ons lichaam afkomstig is van dezelfde aarde als de dieren, schiep God ons met een hogere ziel en een hoger doel.

Hoewel de naam Adam verbonden is met adama (aarde), is hij ook verbonden met een heel ander woord, edameh, dat "Ik zal zijn als" betekent. Zoals het vers in Jesaja zegt: "Ik zal opstijgen boven de hoogten der wolken; ik zal zijn als (edameh) de Allerhoogste!" (Jesaja 14:14).

De mensheid, Adam, moet kiezen. We kunnen kiezen om ons als dieren te gedragen en mensen van lichamelijkheid, van de aarde (adama) te zijn. Of we kunnen ervoor kiezen onze verlangens te beheersen en God en zijn heilige wegen na te volgen (edameh). De keuze is aan ons.

Bron: 75 words for 75 years of Israel - Adam/Man - Israel365 News