www.wimjongman.nl

(homepagina)


Ethan, Abraham en wij: De wijsheid van Psalm 89

4 sep 2023

()

בָּר֖וּךְ יְהֹוָ֥ה לְ֝עוֹלָ֗ם אָ֘מֵ֥ן ׀ וְאָמֵֽן׃
Gezegend is Hashem voor altijd; Amen en Amen.
ba-RUKH a-do-NAI l'-o-LAM a-MEN v'-a-MEN
Psalmen 89:53

Stel je voor dat je vastzit in het verkeer op een hete zomerdag, bumper aan bumper, geen uitweg. De airco houdt het nauwelijks en je bent gefrustreerd. Plotseling herinner je je het prachtige strand dat op je wacht aan het einde van deze beproeving. Je stemming slaat om. Zomaar, een verandering in perspectief verandert je ontevredenheid in hoop. Deze overgang van klagen naar hopen is de essentie van Psalm 89, een gedicht dat wordt toegeschreven aan Ethan de Ezrahiet. Maar wie was Ethan precies?

Ethan is misschien geen bekende naam zoals Mozes of David, maar laat dat je niet misleiden. In I Kronieken 2:6 wordt hij genoemd als een van de zonen van Zera. De wijzen geven echter een diepere laag aan dit personage. De middeleeuwse commentator Rashi citeert de stelling dat Ethan niemand minder was dan Abraham zelf! Deze poëtische associatie komt van het woord "Ezrahite," dat Abraham afschildert als "degene die verlichting brengt vanuit het Oosten (Mizrach)."

Dus waarom is het belangrijk dat deze psalm terug te voeren is op Abraham? Rabbi Moshe Alshich, een prominente 16e-eeuwse geleerde, benadrukt dat de tweelingthema's van de psalm vriendelijkheid en geloof zijn. En wie kan er beter over deze deugden spreken dan Abraham, de man die deze ideeën in het Joodse volk heeft ingeprent?

Volgens de wijzen werd Ethan zeer gewaardeerd om zijn intelligentie. Sterker nog, de Bijbel zelf vertelt ons in I Koningen 5:11 dat de wijsheid van Koning Salomo zelfs die van Ethan de Ezrahiet overtrof, wat impliceert dat Ethan extreem intelligent was!

Psalm 89 zelf is een achtbaan van emoties. Het begint met een hoge noot, waarin Gods onfeilbare liefde en trouw worden bezongen. Maar aan het einde spreekt Ethan, altijd een inzichtelijk dichter, een hartverscheurende vraag uit: "O Hashem, waar is Uw standvastige liefde van weleer, die U in Uw trouw aan David gezworen hebt?" (Psalm 89:50). Toch, net wanneer we denken dat de psalmist heeft toegegeven aan wanhoop besluit hij met een bevestiging: "Gezegend is Hashem voor altijd; Amen en Amen" (vers 53).

Radak, een andere bekende bijbelcommentator, legt uit dat ondanks de klachten en protesten tegen de bittere ervaring van de ballingschap, de psalmist eindigt met een hoopvolle noot, met de belofte dat Israëls beproevingen niet eeuwig zullen duren.

Wat betekent dit nu allemaal voor ons - en voor Israël - vandaag de dag?

Als zelfs een zo wijs man als Ethan aan God en Zijn trouw kan twijfelen, dan kunnen ook wij onze momenten van twijfel hebben, vooral in moeilijke tijden. Maar net als Ethan moeten we niet vergeten om met geloof en hoop af te sluiten, in het besef dat zelfs de donkerste nacht door de dageraad wordt gevolgd.

En hoe zit het met Israël? Het feit alleen al dat het Joodse volk na eeuwen van ballingschap is teruggekeerd naar hun thuisland, bewijst Ethans laatste woorden: "Gezegend is Hashem voor altijd; Amen en Amen." Het heeft misschien even geduurd - ongeveer 2000 jaar - maar Gods liefde is inderdaad standvastig gebleken.

Of we nu vastzitten in het verkeer, worstelen met twijfel of nadenken over de bredere bestemming van een natie, Psalm 89 biedt tijdloze wijsheid. Het leert ons dat zelfs wanneer we geconfronteerd worden met onzekerheid, ons geloof onwankelbaar moet blijven en herinnert ons eraan dat het einde van de weg vaak beloften inhoudt die de reis de moeite waard maken.

Bron: Ethan, Abraham and Us: The Wisdom of Psalm 89 - The Israel Bible