www.wimjongman.nl

(homepagina)


De weg naar verlossing

17 jul 2023

( )

Een steegje in Jeruzalem / eigen foto

אַשְׁרֵי-הָאִישׁ אֲשֶׁר לֹא הָלַךְ בַּעֲצַת רְשָׁעִים וּבְדֶרֶךְ חַטָּאִים לֹא עָמָד וּבְמוֹשַׁב לֵצִים לֹא יָשָׁב׃
Gelukkig is de man die niet de raad van de goddelozen heeft gevolgd, of het pad van de zondaars is ingeslagen, of zich heeft aangesloten bij het gezelschap van de onbeschaamden;
ash-ray ha-EESH a-SHER LO ha-LAKH ba-a-TZAT r'-sha-EEM uv-DE-rekh KHA-ta-eem LO a-MAD uv-mo-SHAV lay-TZEEM LO ya-SHAV
Psalmen 1:1

In yeshiva (school voor Torastudie) brachten we een buitensporige hoeveelheid tijd door met het bestuderen van de wetten van monetaire uitwisselingen en schadevergoedingen. De rabbijn vertelde ons dat dit was omdat de fijne kneepjes van deze wetten iemand slimmer maakten. Dat kan waar zijn geweest, maar het leek me niet veel te helpen.

Maar één aspect van de monetaire wetten is me bijgebleven. We probeerden het verschil te definiëren tussen het huren of leasen van onroerend goed en het bezitten ervan.

"De eigenaar heeft het recht om te vernietigen wat hij bezit," zei de rabbijn. "Een huurder mag het eigendom gebruiken en heeft exclusieve rechten op de opbrengst van het eigendom. Hij mag het gebruiken zoals hij wil. Maar hij mag het niet vernietigen."

Ik dacht daar een tijdje over na. En toen herinnerde ik me dat toen God de Joden uit Egypte bracht, Hij ons niet bevrijdde. Toen Hij ons verloste, werd Hij onze nieuwe meester. God bezit letterlijk het Joodse volk. Dit betekent dat God het alleenrecht heeft om ons te vertellen wat we wel en niet moeten doen. God heeft het alleenrecht om ons te straffen en zelfs, God verhoede het, om ons uit deze wereld te halen.

Koning David wist dit en zei het expliciet.

Psalm 75 begint:

Voor de leider; al tashcheth. Een psalm van Asaf, een lied. Psalm 75:1

De uitdrukking al tashchet betekent letterlijk 'vernietig niet'. In deze eenvoudige zin merkt de psalm op dat God de bron is van alle leven en levensonderhoud. Maar Hij is ook de ultieme rechter die het vermogen heeft om de hardste oordelen te vellen.

Net als de vorige Psalm die ook aan Asaf werd toegeschreven, leggen de commentatoren uit dat deze Psalm verwijst naar de 2000-jarige ballingschap die begon toen de Tweede Tempel werd verwoest. Als God ervoor had gekozen om de Joden ongunstig te beoordelen, dan zouden we de ballingschap niet ongeschonden hebben overleefd. Alleen door Gods barmhartigheid en doordat de natie zich aan het verbond en de geboden hield, konden we terugkeren naar het Beloofde Land. De volharding van de Joden wordt geïllustreerd in Asafs belofte om Gods lof voor altijd te zingen (vers 10).

De psalm eindigt met de belofte dat verlossing zal komen. God wacht gewoon op het juiste moment om Zijn vijanden te vernietigen. Wanneer dat gebeurt, "zal ik alle horens van de goddelozen afhakken, maar de horens van de rechtvaardigen zullen worden opgeheven" (vers 11). Volgens Rabbi David Kimchi, de bijbelcommentator die bekend staat als de Radak, verwijst "de hoorns van de rechtvaardigen zullen worden opgeheven" naar het verzamelen van de ballingen en hun overwinning in de oorlog van God en Magog. Dat is wanneer het prestige van de goddelozen zal worden neergehaald.

Terwijl ik deze lessen overpeinsde, realiseerde ik me dat de ingewikkelde wetten van monetaire uitwisselingen en schadevergoedingen, die ooit los leken te staan van mijn persoonlijke reis, me een diepgaand perspectief hebben gegeven op mijn relatie met God. Als we begrijpen dat we geen onafhankelijke eigenaars zijn, maar eerder tijdelijke beheerders van ons leven en ons lot, kunnen we het belang inzien van het volgen van Gods leiding en het leven in overeenstemming met Zijn geboden. Het is door deze toewijding en trouw dat we ware verlossing kunnen ervaren, zowel als individu als als volk. Mogen we er allemaal naar streven rechtvaardig te zijn in onze daden, wetende dat onze uiteindelijke verlossing in Gods handen ligt.

Bron: The Road to Redemption - The Israel Bible