www.wimjongman.nl

(homepagina)


Wat God van de mensheid verlangt

18 Dec 2023

()

הִגִּ֥יד לְךָ֛ אָדָ֖ם מַה-טּ֑וֹב וּמָֽה-יְהֹוָ֞ה דּוֹרֵ֣שׁ מִמְּךָ֗ כִּ֣י אִם-עֲשׂ֤וֹת מִשְׁפָּט֙ וְאַ֣הֲבַת חֶ֔סֶד וְהַצְנֵ֥עַ לֶ֖כֶת עִם-אֱלֹהֶֽיךָ׃
"Hij heeft je verteld, o mens, wat goed is, en wat Hashem van je verlangt: Alleen rechtvaardigheid te doen en het goede lief te hebben, en bescheiden te wandelen met je God;
hi-GEED l'-KHA a-DAM mah TOV u-mah a-do-NAI do-RAYSH mi-m'-KHA KEE im a-SOT mish-PAT v'-A-ha-vat KHE-sed v'-hatz-NAY-a LE-khet im e-lo-HE-kha
Micha 6:8

In dit vers leert Micha ons de basisvereisten van wat God van ieder van ons eist: rechtvaardigheid, vriendelijkheid en nederigheid. Als we goed lezen, zien we een aantal interessante woordkeuzes in dit vers die belangrijke lessen bevatten over deze Bijbelse waarden bij uitstek.

Waarom zegt het vers "mens"?

De meest opvallende anomalie hier is het woord "mens". Het lijkt erop dat dit woord niet veel toevoegt aan wat de profeet ons leert. Om het punt te illustreren, is hier het vers weer zonder het woord "mens".

Hij heeft jullie verteld wat goed is, en wat de Heer van jullie eist: alleen recht te doen, en vriendelijkheid lief te hebben, en nederig te wandelen met jullie God.

Telkens wanneer een woord uit de Bijbel kan worden geschrapt zonder de betekenis van het vers te veranderen, moeten we ons realiseren dat ons oorspronkelijke begrip van het vers onjuist was. Elk woord in de Bijbel is immers van cruciaal belang. Als een woord geen doel zou hebben, zou het er niet staan. Wat is dan het doel van het woord mens in ons vers? Wat voegt het toe aan de les die Micha ons leert?

Mens vs. man

Er zijn twee woorden in Bijbels Hebreeuws die vertaald kunnen worden als "mens": Adam en ish. Het woord dat in dit vers in Micha wordt gebruikt is adam. Adam is natuurlijk ook de naam van de eerste mens in de Bijbel. Het woord adam beschrijft een persoon als mens, in plaats van het meer specifieke ish dat een volwassen man betekent.

De schijnbaar overbodige toevoeging van het woord adam in dit vers bevat een belangrijke les. Micha richt zich tot ons als menselijke wezens. Mensen zijn geen dieren. Dieren hebben geen begrip van rechtvaardigheid. Ze voelen geen liefde in de menselijke betekenis en begrijpen het begrip vriendelijkheid niet. Ze ervaren zeker geen nederigheid. Alle eigenschappen in dit vers zijn uniek voor de menselijke soort. Micha leert ons dat God van ons eist dat we leven met zorg voor anderen, voor de samenleving en voor God omdat we mensen zijn. We zijn geen dieren die alleen maar instinctief leven, op zoek naar troost, voedsel en zelfbehoud. Het is alsof Micha zegt: "Jij bent een mens. In tegenstelling tot de dieren ben jij geschapen naar het beeld van God. Als mens wordt er van je verwacht dat je naar hogere, onbaatzuchtigere waarden leeft. Je moet een leven leiden van rechtvaardigheid, vriendelijkheid en nederigheid met de Heer."

Waarom moet ik van vriendelijkheid houden?

Het is interessant om op te merken dat het vers niet zegt dat we vriendelijk moeten handelen of aardig moeten zijn; er staat eerder dat we vriendelijkheid moeten liefhebben. Dit is een krachtig punt. Het is zeker belangrijk dat we vriendelijk handelen. Maar dit vers leert ons dat we vriendelijkheid moeten liefhebben. Met andere woorden, vriendelijkheid moet iets worden dat we instinctief nastreven omdat het een waarde is die ons dierbaar is.

Iedereen geeft voorrang aan waar hij van houdt. De mensen en activiteiten waar we van houden hebben niet alleen onze aandacht als ze zich toevallig aan ons voordoen. We streven ze na. We denken aan ze. We zoeken naar mogelijkheden om ons met hen bezig te houden. Dit moet onze relatie met vriendelijkheid zijn.

Nederig zijn met God

Tot slot wil ik onze aandacht vestigen op de laatste zin van het vers, "en nederig te wandelen met uw God." Waarom moet er in het vers "met uw God" staan? Het vers is gericht aan mensen die in God geloven. Dit blijkt duidelijk uit het feit dat het vers zegt dat dit waarden en gedrag zijn die de Heer van je eist. Vervolgens worden de waarden rechtvaardigheid, vriendelijkheid en nederigheid genoemd. Het vers had ook kunnen zeggen:

Hij heeft je gezegd, mens, wat goed is, en wat de Heer van je eist: alleen gerechtigheid te betrachten, en vriendelijkheid lief te hebben, en nederig te wandelen.

Nogmaals, als het vers de woorden "bij uw God" had weggelaten, dan is het moeilijk om te zien wat er zou ontbreken aan de les die Micha ons leert.

Ik geloof dat deze laatste zin in het vers ons niet simpelweg vertelt dat we nederig moeten zijn. Het vertelt ons dat we nederig moeten zijn in onze wandel met God. Helaas ontwikkelen veel gelovige mensen gevoelens van arrogantie omdat ze leven naar de wil van God. Mensen die daden van vriendelijkheid verrichten, die goede daden doen en die een moreel leven leiden dat in overeenstemming is met Gods wil, voelen zich vaak erg trots op wat ze hebben bereikt. Deze "heiliger dan gij" trots leidt er gemakkelijk toe dat gelovige mensen neerkijken op mensen die zij als minder rechtschapen zien dan zijzelf. Deze arrogantie van gelovigen is een tragisch bijproduct dat maar al te vaak het directe gevolg is van de goede keuzes die mensen maken. Zulke hoogmoed is het tegenovergestelde van een goede relatie met God.

Iedereen die hoogmoedig van hart is, is een gruwel voor de Heer. - Spreuken 16:5

Ons vers zegt niet simpelweg: wandel nederig. Het vers zegt: wandel nederig met je God. Met andere woorden, wandel nederig in je geloofsleven. Je relatie met God en je gehoorzaamheid aan Zijn woord mogen nooit leiden tot arrogantie en "heiliger dan gij"-gevoelens tegenover anderen.

God eist van ons dat we leven naar onze status als mensen die naar Zijn beeld zijn geschapen. We moeten ons gedragen met rechtvaardigheid, liefde en vriendelijkheid. Tegelijkertijd moeten we ons hoeden voor de sluipende arrogantie die vaak rechtstreeks voortkomt uit een overdreven trots op het goede werk dat we doen. We moeten nederig met God wandelen.

Dit artikel is afkomstig uit het nieuwe boek van rabbijn Pesach Wolicki, Verzen voor Sion. Verzen voor Sion biedt een diepgaande verkenning van devotionele bijbelse leerstellingen, nauw verweven rond het land, het volk en God van Israël. Elke pagina is een reis door de geschiedenis en het geloof, waarbij bijbelse verhalen worden belicht met inzichtelijke interpretaties en spirituele wijsheid.

Rabbi Pesach Wolicki is uitvoerend directeur van Ohr Torah Stone's Centrum voor Joods-Christelijk Begrip en Samenwerking, en hij is medepresentator van de Shoulder to Shoulder podcast.

Bron: What God Demands from Humanity - The Israel Bible