www.wimjongman.nl

(homepagina)


Voetstappen van verlossing

23 jul 2023

( )

Afbeelding van penafotografica via Pixabay

וְהָיָה עֵקֶב תִּשְׁמְעוּן אֵת הַמִּשְׁפָּטִים הָאֵלֶּה וּשְׁמַרְתֶּם וַעֲשִׂיתֶם אֹתָם וְשָׁמַר יְהֹוָה אֱלֹהֶיךָ לְךָ אֶת-הַבְּרִית וְאֶת-הַחֶסֶד אֲשֶׁר נִשְׁבַּע לַאֲבֹתֶיךָ׃
En als je je aan deze regels houdt en ze zorgvuldig in acht neemt, zal Hashem, jouw God, het verbond dat Hij onder ede met je vaderen sloot, trouw voor je onderhouden:
v'-ha-YAH AY-kev tish-m'-UN AYT ha-mish-pa-TEEM ha-AY-leh ush-mar-TEM va-a-see-TEM o-TAM v'-sha-MAR a-do-NAI e-lo-HE-kha l'-KHA et ha-b'-REET v'-et ha-KHE-sed a-SHER nish-BA la-a-vo-TE-kha
Deuteronomium 7:12

Er was een tijd, nog niet zo lang geleden, dat een Bijbelgelovige de TV aan kon zetten en comfortabel kon kijken naar de onschuldige programma's die op de buis te zien waren. Deze heilzame programma's waren onder andere "The Honeymooners", "The Brady Bunch" en "Mister Ed", met pratende paarden, goed opgevoede kinderen en wat goedmoedige humor tussen man en vrouw. Maar vandaag de dag? Kopers opgelet! Zelfs de "tamme" televisieshows zitten vol met godslastering, seksualiteit en subversieve boodschappen die de moraal ondermijnen.

En de hedendaagse politici, beroemdheden en culturele leiders? In het beste geval negeren ze God over het algemeen als "irrelevant" - misschien is er een God, misschien ook niet, maar we hoeven zeker niet over Hem te praten! In het slechtste geval bespotten ze religieuze gelovigen actief als wereldvreemde dwazen. Basisprincipes van bijbelse theologie en moraliteit worden elke dag met voeten getreden.

Het is nog niet zo lang geleden dat president Kennedy de natie de beroemde boodschap gaf: "vraag niet wat uw land voor u kan doen - vraag wat u voor uw land kunt doen" - een levensinstelling die overeenkomt met de bijbelse waarden van nederigheid en dienstbaarheid. Tegenwoordig? We leven in een cultuur die buitengewoon in zichzelf gekeerd is, die ons vertelt dat het leven alleen maar om mij draait en om mezelf gelukkig maken.

We leven in een wereld die gek is geworden. Synagogen en kerken in heel Amerika zijn leeg. Mannen geloven dat ze vrouwen zijn en vrouwen geloven dat ze mannen zijn. En overal wordt de waarheid gepresenteerd als leugen en leugen als waarheid. "Want eerlijkheid struikelt op het openbare plein en oprechtheid kan er niet binnenkomen." (Jesaja 59:14)

Hoe kunnen godvrezende gelovigen, nu de wereld zich van God afkeert en op zijn kop staat, hun geloof behouden?

In een onderricht dat angstaanjagend onze eigen tijd weerspiegelt, leggen de wijzen uit dat de generatie waarin de uiteindelijke verlossing zal aankomen, de volgende kenmerken zal hebben: "De wijsheid van de geleerden zal vals worden; zij die de zonde vrezen zullen veracht worden; het gezicht van de generatie zal zijn als het gezicht van een hond (men zal zich niet schamen om twijfelachtige daden te verrichten voor de ogen van een ander); waarheid zal afwezig zijn... en hij die zich afkeert van het kwaad zal door andere mensen als gek beschouwd worden." (Sanhedrin 97a)

In de Joodse traditie worden de "omgekeerde" generaties vóór de uiteindelijke verlossing de "Ikva D'Meshicha" genoemd, de "hielen (voetstappen) van de verlossing." Het is de tijd vlak voor de laatste dagen, wanneer de "hielen" of "voetstappen" van de Messias al gehoord kunnen worden.

Deze week lezen Joden over de hele wereld de Torah portie genaamd "Ekev" (Deuteronomium 7:12-11:25), wat letterlijk "hiel" betekent.

"En het zal zo zijn, als u acht zult slaan op deze verordeningen [van de "hiel"] en ze zult houden en uitvoeren, dat de Heer, uw God, voor u het verbond en de goedertierenheid zal bewaren die Hij uw voorvaderen gezworen heeft, en Hij zal u liefhebben en u zegenen en u vermenigvuldigen." (Deuteronomium 7:12-13)

Volgens Rabbi Shlomo Rabinowicz (1801-1866) gebruikt de Bijbel dit vers om iets heel belangrijks te leren aan gelovigen die in de laatste generaties voor de verlossing leven. God zegt: "Als jullie in staat zijn om Mijn wegen te volgen en Mijn geboden te houden, zelfs tijdens deze omgekeerde generaties voor de verlossing wanneer de meeste mensen zich van Mij afkeren - dan zal Ik van jullie houden, jullie zegenen, jullie vermenigvuldigen en jullie beschermen!"

God begrijpt hoe moeilijk het is om Hem te dienen in een wereld die zo egocentrisch en materialistisch is - en daarom waardeert Hij ten zeerste al onze inspanningen om Hem te dienen! Rabbi Rabinowicz legt uit: "Het is belangrijk voor ieder mens om te begrijpen dat tijdens de laatste duisternis van de ballingschap [vóór de verlossing], elke inspanning die we doen om God te dienen, elke inspanning die we doen om te bidden en de Bijbel te bestuderen - zelfs als het maar een kleine inspanning is - kostbaar is in de ogen van God en gelijkwaardig aan de grote heiligheid van eerdere generaties. En dus moet ieder mens in deze tijd opstaan met kracht en vrees voor God, alsof de Koning zelf liefdevol bij de poort op hem wacht om naar huis terug te keren."

Ja - we leven in gekke tijden, waarin zoveel van de wereld gek is geworden. Maar de verwarring van onze tijd is een voorbode van de verlossing die spoedig zal komen. En juist nu, nu onze cultuur zich tegen God heeft gekeerd, is onze aanbidding en dienst aan God belangrijker dan ooit! Want als we Hem trouw kunnen dienen, als we Gods licht in de wereld brengen, zelfs als de krachtige golven van onze seculiere cultuur dat licht dreigen te doven, wat kan er dan kostbaarder zijn voor God?

Bron: Footsteps of Redemption - The Israel Bible