www.wimjongman.nl

(homepagina)


(Automatische vertaling, onbewerkt)

Waarom zou Israël evangelischen moeten verwelkomen?

Earl en Kathleen Cox

Evangelische christelijke steun voor Israël is zo belangrijk dat Ron Dermer, Israëls voormalige ambassadeur in de Verenigde Staten, publiekelijk heeft gesuggereerd dat Israël meer aandacht zou moeten besteden aan het opbouwen van banden met Evangelische christenen dan aan Amerikaanse Joden. Wereldwijd zijn er zeshonderd miljoen Evangelischen die zich inzetten voor Israël, ook bekend als Christelijke Zionisten, die een impact hebben in Israël die varieert van voorbede tot het verhogen van het toerisme in Israël, tot het opkomen voor Israël en het Joodse volk in hun eigen land.

Christelijke zionisten steunen de waarheden van Gods bijbelse verbonden die het oude, voorouderlijke land aan het Joodse volk nalaten. God is niet van gedachten veranderd. Door onze solidariteit met het Joodse volk en de staat Israël te tonen, bevestigen wij dat God inderdaad het Joodse volk als het Zijne heeft gekozen en Israël aan hen heeft toevertrouwd. Vandaar de naam "Heilig Land".

Tegenwoordig maken anderen aanspraak op Israël, hoewel God via Abrahams zoon Isaak eeuwige, onverbreekbare verbonden met het Joodse volk sloot. Bovendien plaatste God in de oudheid de Joden specifiek in het land Israël om afgodische en immorele mensen te vervangen die zich in het land hadden gevestigd. Deze geschiedenis is gemakkelijk te vinden in de Bijbel, het oudste boek ter wereld, en zeer gewaardeerd onder Evangelische Christenen.

Een afzonderlijk maar onwrikbaar verslag van de Joodse geschiedenis berust op massaal archeologisch bewijs dat de Joodse geschiedenis in, en gehechtheid aan, het land Israël ondersteunt en bewijst. De seculiere geschiedenis ondersteunt ook het recht van het Joodse volk op zijn thuisland, gebaseerd op de Verklaring van Balfour en de algemene bepalingen van artikel 22 van het Verdrag van de Volkenbond.

Een groeiend aantal evangelische christenen uit de hele wereld trekt elk jaar naar Israël om het land van de Bijbel te bezoeken, wat uiteraard de economie van Israël stimuleert. Veel evangelischen reizen ook naar Israël om praktische hulp te bieden aan de behoeftigen in Israël, waaronder overlevenden van de Holocaust. God zei tegen Abraham: "Ik zal hen zegenen die jou zegenen...". De meeste evangelische mensen die naar Israël zijn gereisd, kunnen een persoonlijk getuigenis geven van hoe God hen inderdaad heeft gezegend voor hun steun aan Zijn uitverkoren volk.

Maar er is meer aan de hand dan alleen maar Evangelischen die gezegend willen worden. God heeft duidelijk gemaakt dat de Joodse natie Israël de Zijne is en nooit vergeten zal worden. Israël was prominent aanwezig in de wereldgeschiedenis en zal dat ook blijven. De historische en wonderbaarlijke manifestaties van deze waarheid konden niet duidelijker zijn dan op 14 mei 1948, toen God na tweeduizend jaar Israël in één dag als natie herstelde, samen met haar oorspronkelijke Hebreeuwse taal. Dit is nog een teken voor evangelische christenen dat God Israël niet vergeten is en dat de kerk Israël niet heeft vervangen, zoals wordt verkondigd in de foutieve leer van de vervangingstheologie.

De moderne geschiedenis van Israël is in overeenstemming met de weergave in de Bijbel van de eindtijdprofetie, wat Evangelischen niet ontgaat. Omdat sommigen zich zorgen maken dat Evangelischen uitkijken naar het ontvouwen van deze profetie vanwege het effect ervan op het Joodse volk, is het duidelijk dat de hele wereld zal worden getroffen, niet alleen het Joodse volk. Er is geen antisemitisme of anti-Israël sentiment bij echte Evangelische Christenen, hoewel goedbedoelde maar misplaatste leringen in het denken van sommigen zijn geslopen.

De jongere generaties christenen zijn afgenomen in hun ijver voor Israël en de Joden. Veel evangelische bedieningen reiken echter al de hand aan millennials en generatie Z. Helaas blijkt uit peilingen dat de steun voor Israël afneemt, maar dat geldt ook voor het kerkbezoek. Babyboomers zijn echter in groten getale resolute voorstanders van Israël.

Als zodanig heeft de voormalige Israëlische ambassadeur Ron Dermer gelijk in zijn beoordeling. Misschien moet Israël een gastvrije toenadering tot evangelische christenen intensiveren en in de harten van jongere generaties begrip kweken voor het belang van Israël.