www.wimjongman.nl

(homepagina)


(Automatische vertaling, onbewerkt)

Naties' Negende Av: Verandering van droefheid in vreugde

Zo zei de heer der heerscharen: Het vasten van de vierde maand, het vasten van de vijfde maand, het vasten van de zevende maand en het vasten van de tiende maand zullen gelegenheden tot vreugde en blijdschap worden, blijde feesten voor het Huis Jehoeda; maar jullie moeten eerlijkheid en integriteit liefhebben.

ZECHARIAH 8:19 (DE ISRAËLBIJBEL)

Adam Eliyahu Berkowitz

Volgens de Joodse traditie zal Tisha B'av, de droevigste dag van de Joodse kalender en een vastendag waarop de verwoesting van de Tempel in Jeruzalem wordt herdacht, in het Messiaanse tijdperk worden veranderd in een vreugdevolle feestdag. Sommige rabbijnen beweren dat de dag voor deze transformatie is aangebroken, en de katalysator hiervoor zal een krachtige daad van berouw door christenen zijn die over slechts enkele dagen wordt gehouden. De Negende van Av van de Naties is een 27 uur durend gebedsevenement met een wandeling rond de muren van Jeruzalem, een zonsopgang naar de Tempelberg onder begeleiding van Rabbi Yehudah Glick en gebeden op verschillende locaties in Jeruzalem.

Tisha B'Av, de negende dag van de Hebreeuwse maand Av, begint op woensdagavond en eindigt op donderdagavond. De dag waarop de verwoesting van beide Joodse tempels wordt herdacht, komt aan het einde van een drie weken durende periode van soberheid en wordt gevierd als een dag van vasten. De dag wordt ook geïdentificeerd met een lange lijst van tragedies die het Joodse volk zijn overkomen, waaronder het slechte rapport van de Bijbelse verspieders over het land Israël, de tragische opstand van Bar Kochba tegen de Romeinen en zelfs de verdrijving van Joden uit Engeland in 1290 en Spanje in 1492.

Dit uniek christelijke initiatief begon zes jaar geleden als een poging om de lange geschiedenis van moeilijke relaties tussen Joden en christenen aan te pakken.

"In de moderne geschiedenis werden de rampen op de Negende van Av voortgezet met gebeurtenissen zoals de verdrijving van Joden uit Engeland en Spanje in de Middeleeuwen en de inwijding van het vernietigingskamp Treblinka tijdens de Holocaust," stelt de website. "Op de Negende van Av tonen wij als christenen berouw over de wreedheden die in de naam van Jezus zijn begaan en over onze afwijzing van Gods verlossingsplan door Zijn volk Israël."

"De relatie tussen christenen en Joden is beladen geweest met gruwelijke daden die zijn gepleegd in de naam van Jezus. Van de gruwelijk antisemitische geschriften van kerkvaders als Luther tot de kruistochten, pogroms en Holocaust, er is veel schade toegebracht aan onze status als een volk dat geroepen is om Israël lief te hebben en te steunen. Onze focus is niet zozeer om schuld af te schuiven op een groep gelovigen vandaag de dag, maar om te kijken naar de schade die is aangericht en te proberen te herstellen wat kapot is. We zijn op zoek naar herstel van de relatie, te beginnen met berouw en nederigheid, erkenning van het verleden dat we geërfd hebben en het begin van een proces van genezing, door het Joodse Volk te steunen in zijn roeping."

"Op de Negende van Av hebben wij als christenen berouw over de wreedheden die in de naam van Jezus zijn begaan, en over onze afwijzing van Gods verlossingsplan door Zijn volk Israël."

De missieverklaring op de website stelt dat het evenement zich zal richten op de noodzaak van berouw met betrekking tot het Joodse Volk en ook om de profetische verbinding van de naties met Israël in de laatste dagen tot stand te brengen:

De leidende principes omvatten een erkenning van de Joden als het uitverkoren volk van God, aan wie het Woord van God (de Bijbel), de Beloften, Verbonden en het Land Israël werd gegeven en door wie de Messias aan de wereld werd beloofd (Romeinen 3:1-2, 9:1-5) en een afwijzing van vervangingstheologie.

Steve Wearp, een van de organisatoren en de oprichter van Blessed Buy Israel, benadrukte dat het evenement een uniek christelijk evenement was dat niet bedoeld was om de Joodse Negende Av te vervangen of na te bootsen.

"Ik wil dat mijn christelijke broeders en zusters zich realiseren dat er een keuze moet worden gemaakt," zei Wearp. "Je moet kiezen voor het Koninkrijk van God of het Koninkrijk van de Naties. God roept ons naar buiten. Scheid je af, wees een heilig, onduidelijk volk voor mij en doe mee.

"Opnieuw zijn de oude mannen en vrouwen en de kinderen in de straten van Jeruzalem, zittend, spelend, zich verheugend in het leven," zei Wearp. "Dat gebeurt vandaag. En wat verbazingwekkend is, is dat we plotseling zien dat de naties ons opmerken. We zien wat God aan het doen is na 2000 jaar. Ik denk dat er een grote wake-up call uitgaat naar de wereld."

Wearp legt uit dat de rol van de Joden in dit proces duidelijk beschreven staat in de Bijbel, maar dat de rol van de naties iets moeilijker te begrijpen is.

"Direct na het beschrijven van de vastendagen die dagen van feest worden, zegt Zacharia dat veel sterke naties naar Jeruzalem zullen kijken en zullen zeggen: 'Laten we naar Jeruzalem gaan om de Heer, onze God, te smeken. En kort daarna eindigt het hoofdstuk met de mededeling dat tien volken het gewaad van een Jood zullen grijpen en zullen verkondigen: "God is met jullie. Kunnen we met je meegaan? En ik parafraseer dat, maar wij geloven dat er niemand anders is die dit kan doen. God kan dit niet. Het Joodse volk kan dit niet. Als christenen zijn wij de enigen die dit kunnen."

Wearp beschreef een krachtig proces van tshuva, wat meestal vertaald wordt als 'berouw' maar letterlijk 'terugkeer' betekent.

"Ik probeer mensen te laten begrijpen dat tshuva niet alleen maar 'het spijt me' zeggen is. Het houdt een verandering van richting in. En hoewel ik denk dat veel christenen en kerken en groepen de zonden van onze voorouders hebben erkend en sorry hebben gezegd, zijn we niet echt van richting veranderd. We hebben een paradigmawisseling nodig. Veel van de doctrines, de leringen, de filosofieën en het begrip van de Schrift die de Holocaust mogelijk maakten, zijn er nog steeds."

"Dus roepen we de christelijke gemeenschap op om van richting te veranderen. Kijk waar je naartoe gaat en toon echt berouw. Keer je gezicht naar Jeruzalem. De christelijke gemeenschap moet haar gezicht naar Jeruzalem keren en als we dat doen, zal al het andere op zijn plaats vallen."

Wearp beschreef tshuvah als de voorloper van de verzoening tussen broers zoals Jozef en zijn broers.

"We moeten op een plek komen waar we herkennen wie we zijn en waar we ons op ons gemak voelen om te zijn wie God ons geschapen heeft," zei hij. "Dan accepteren we die mantel en rennen we ermee weg, want Gods zegen is voor iedereen die hem vastgrijpt en hem met heel zijn hart zoekt. En dit is waar de Nation's Ninth of Av over gaat; het vinden van onze plaats."

"Het gaat erom dat we zeggen: 'We zijn hier en we proberen jullie niet te vervangen. We willen een aanvulling zijn. We willen een kracht voor je zijn'."

"Een van de doelen van het evenement is om christenen tot het inzicht te brengen dat de verwoesting van de Tempels niet alleen een verlies was voor het Joodse volk, maar een enorm verlies was voor de hele wereld, inclusief de christenen," vertelde Wearp aan Israel365 News. "De Tempel moet een Huis van Gebed zijn voor alle naties. Ik realiseerde me dat christenen, als deel van de naties, deel moesten nemen aan de herbouw, omdat het de naties waren die de Tempel hebben afgebroken."

"De rabbijnen zeggen dat de Tempel werd verwoest vanwege de ongegronde haat die destijds in Israël bestond. Maar er is een ongegronde haat geweest die het christendom had tegen het Joodse volk. Mijn hoop is om dat te vervangen door een ongefundeerde liefde zonder agenda, voorwaarden of verplichtingen."

"We komen alleen om Israël te zegenen en hopelijk worden we op onze beurt door God gezegend," zei Wearp. "We willen naast ons komen staan, om het Joodse volk op te tillen naar de plaats die God hen heeft gegeven en om Gods huis hersteld te zien voor alle volken. Daar moeten we deel van uitmaken."

De lijst van overtredingen door christenen werd samengesteld door Ray Montgomery en Bob O'Dell, de oprichter van Root Source, en kan worden gedownload.

Volgens de traditie zal de Joodse Messias op de negende dag van Av geboren worden. De wetten met betrekking tot de vastendagen die werden ingesteld na de verwoesting van de Tempel van Salomo stellen dat deze dagen als vreugdevolle feestdagen werden gevierd tijdens de bouw van de Tweede Tempel en opnieuw zullen worden gevierd in het Messiaanse tijdperk, wanneer de Derde en laatste Tempel zal worden gebouwd. Het Jodendom benadrukt dat in de droefheid van Tisha B'Av de zaden van vreugde zijn geplant die in het Messiaanse tijdperk zullen verschijnen, zoals beschreven door de profeet Zacharia.

Zo zei God der heerscharen: Het vasten van de vierde maand, het vasten van de vijfde maand, het vasten van de zevende maand en het vasten van de tiende maand zullen gelegenheden tot vreugde en blijdschap worden, blijde feesten voor het Huis Jehoeda; maar jullie moeten eerlijkheid en integriteit liefhebben. Zacharia 8:19

Rabbi Yoel Schwartz, die vorig jaar overleed, was een van de meest gerespecteerde Torah geleerden van deze generatie, een productief schrijver, winnaar van de Moskowitz Prijs voor Zionisme, en een lid van het ontluikende Sanhedrin. Rabbi Schwartz merkte op dat één van de katalysatoren die deze einde-van-de-dag verandering op de Negende van Av teweeg zou kunnen brengen, het vasten van de christenen zou kunnen zijn. Hij merkte op dat we duidelijk in de dagen voor de Messias zijn, zoals beschreven door Zacharia in dat hoofdstuk.

Zo zegt God der heerscharen: Er zullen nog oude mannen en vrouwen zijn op de pleinen van Yerushalayim, elk met een staf in de hand vanwege hun hoge leeftijd. En de pleinen van de stad zullen vol zijn met jongens en meisjes die op de pleinen spelen. Zacharia 8:4-5

"Als je niet gelooft dat deze profetie kan gebeuren, in feite al is uitgekomen, dan stel ik voor dat je een bus neemt rond Jeruzalem," zei Rabbi Schwartz twee jaar geleden in een interview tegen Breaking Israel News. Hij zei dat het nu misschien verboden is voor Joden om te vasten op de Negende Av. De rabbijn haalde de Talmoed aan (Traktaat Rosj Hasjana 18b) "Wanneer de Joden vrij zijn en in hun land leven, is het verboden om te vasten."

Meer informatie over het evenement is beschikbaar op de website en in samenwerking met het Gebedsaltaar. Christenen worden ook gevraagd om een petitie te ondertekenen waarin zij hun verlangen erkennen om hun harten af te wenden van de geschiedenis van haat jegens Israël om een relatie op te bouwen die gebaseerd is op liefde.

Een gebedsgids is gratis te downloaden.

Bron: Nations’ Ninth of Av: Changing sadness to joy - Israel365 News