www.wimjongman.nl

(homepagina)


(Automatische vertaling, onbewerkt)

PETA produceert een AI Veganistische Bijbel

En Hashem gebood de man: "Van elke boom in de tuin mag je eten;

GENESIS 2:16 (DE ISRAËL BIJBEL)

Adam Eliyahu Berkowitz

People for the Ethical Treatment of Animals (PETA), een non-profitorganisatie voor dierenrechten, is nog een stap verder gegaan en heeft kunstmatige intelligentie gebruikt om Genesis te herschrijven als een veganistisch manifest, waardoor bijbelgeleerden zich afvragen of vegetarisme wel een Bijbels concept is.

De PETA Bijbel is nauwelijks herkenbaar en vertoont weinig overeenkomsten met het origineel.

"In het begin schiep God de hemel en de aarde. En de aarde was zonder vorm en leeg, en duisternis lag op de bodem", begint de PETA-versie. "Hij schiep dieren in alle vormen en maten om harmonieus samen te leven met mensen. Iedereen verwonderde zich over hun schoonheid en gratie, en geen enkele gedachte aan bontjassen kwam in hen op."

"En uiteindelijk, op de zevende dag, nam God een pauze. Hij keek naar de wereld die Hij had geschapen, waar dieren en mensen in vrede en harmonie naast elkaar leefden, vrij van uitbuiting en kwaad, en Hij wist dat het goed was."

"'Dit', dacht Hij, 'is de wereld waarin ik wil dat mijn kinderen leven, een wereld waarin mededogen en vriendelijkheid hoogtij vieren en alle wezens worden behandeld met het respect en de waardigheid die ze verdienen'."

In het PETA-universum worden dieren "wezens" genoemd. In Genesis hoofdstuk 22 "reist Abraham naar het land Moria en sluit vriendschap met een zacht lam om zijn eerbied en respect voor Gods schepping te tonen, in plaats van een ram te slachten om zijn geloof te tonen - net zoals mensenoffers, ooit een realiteit, nu over de hele wereld verboden zijn".

Bijbelgeleerden herkennen het verhaal van de oude patriarch en matriarch Abraham en Sarah misschien niet. In de PETA versie adopteren ze een hond genaamd Herbie in plaats van gezegend te worden met een wonderbaarlijke zoon genaamd Isaak.

"Terwijl ze met Herbie wandelden, dachten Sarah en Abraham na over het belang van het adopteren van honden uit asielen en reddingsorganisaties in plaats van ze te kopen van fokkers," luidt de versie van PETA. "Ze spraken over hoe het kopen van een hond of kat van een fokker of dierenwinkel bijdraagt aan de overbevolkingscrisis bij gezelschapsdieren, omdat talloze honden en katten in asielen wachten op een liefdevol thuis terwijl fokkers doorgaan met het produceren van meer puppy's en kittens voor de winst."

Het boek wordt te koop aangeboden op de PETA site.

"Het boek: PETA's Versie van het Scheppingsverhaal is een unieke door AI gegenereerde veganistische interpretatie van het Boek Genesis," kondigde PETA's website aan. "De boodschap in Genesis is dat God elk bewust wezen schiep, Hij zag dat ze goed waren, en Hij gaf ze groenten om in te leven. In deze nieuwe tekst zijn bijgewerkte morele lessen en hedendaagse toepassingen opgenomen die passen bij de 21e eeuw. Deze interpretatie herinnert lezers eraan om elk lid van Gods schepping met liefde, vriendelijkheid en respect te behandelen."

Terwijl de Bijbel wordt nagebootst, was PETA kritisch over het origineel dat bij Sinaï werd gegeven en de mensheid gedurende duizenden jaren heeft geleid.

"De Bijbel is lange tijd gebruikt om alle vormen van onderdrukking te rechtvaardigen, dus we hebben ChatGPT gebruikt om duidelijk te maken dat een liefhebbende God uitbuiting van of wreedheid tegen dieren nooit zou goedkeuren," zegt PETA-voorzitter Ingrid Newkirk. "God had maar zes dagen nodig om de hele wereld te scheppen, maar we realiseerden ons dat het ons jaren zou kosten om de hele Bijbel te herschrijven, daarom zijn we begonnen met alleen het eerste boek."

"Niets in de Bijbel, de Torah of de Koran rechtvaardigt de huidige vlees-, eieren-, zuivel- of visindustrie, die het milieu ontheiligt, hele diersoorten vernietigt, waterwegen vervuilt en elk jaar miljarden dieren kwelt en doodt. Elke gelovige persoon die God en al zijn scheppingen wil eren, kan elk jaar bijna 200 dieren redden door veganistisch te worden."

Ken Ham, een Christelijke jonge aarde creationist die het Creation Museum en de Ark Encounter beheert, schreef een artikel op de Answers in Genesis website, waarin hij de PETA Bijbel bekritiseerde.

"Niet alleen is het veranderen van Gods Woord zondig en gevaarlijk, maar hun veganistische versie (zoals je zou verwachten van zo'n perversie) gaat volledig voorbij aan de focus van de hele Bijbel: de openbaring van Gods ontvouwende plan van verlossing," schreef Ham.

Hij bekritiseerde ook het gebruik van de term 'wezen' om naar dieren te verwijzen.

"Dit is een poging om dieren te verheffen en ze gelijk te stellen aan mensen," schreef Ham. "Maar Genesis ondersteunt dit niet. Dieren zijn niet gemaakt naar Gods beeld - alleen mensen zijn dat (Genesis 1:27) - en de mens kreeg heerschappij over de dieren (Genesis 1:28). Dit is natuurlijk geen hebzuchtige, roofzuchtige heerschappij die niets geeft om wat God heeft gemaakt. Het is eerder een goddelijke heerschappij die ons ziet als rentmeesters van wat God heeft gemaakt en aan ons heeft toevertrouwd. Maar als we goddelijke rentmeesters willen zijn, moeten we het onderscheid handhaven tussen mensen, die naar Gods beeld zijn gemaakt, en dieren.

De Joodse traditie is enigszins anders. Terwijl het herschrijven van de Bijbel absoluut verboden is, is de kwestie van vegetarisme en veganistische diëten veel genuanceerder. Rabbi Akiva Gersh heeft een website getiteld "Vegan Rabbi" en onderwijst over veganisme in Joodse bronnen.

"Het Jodendom staat vol met leringen, van de Joodse wet tot de Joodse mystiek, die het belang benadrukken van medeleven met dieren," schrijft Rabbi Gersh. "Net zoals het Jodendom veel geeft om hoe we ons gedragen tegenover andere mensen, is het ook zeer geïnteresseerd in hoe we omgaan met Gods andere scheppingen.

"Toch weten we dat het Jodendom het gebruik en het doden van dieren voor voedsel toestaat, zozeer zelfs dat wanneer mensen aan koosjer voedsel denken, ze vaak denken dat het 'vlees' of 'zuivel' is."

Hij merkt op dat volgens de Joodse traditie Adam en Eva veganistisch waren. In feite waren mensen veganistisch tot na de zondvloed van Noach, toen God hen toestemming gaf om vlees te eten... met beperkingen. Het was verboden om een ledemaat van een levend dier af te rukken of bloed te eten (

"Volgens Rabbi Avraham Yitzhak HaKohen Kook, de eerste opperrabbijn van het Israël van voor de staat, was deze toestemming een tijdelijke concessie geboren uit het spirituele en morele verval van de mensheid (dat is waarom er in de eerste plaats een zondvloed was)," schreef Rabbi Gersh. "God was bezorgd dat het verlangen om vlees te eten zo overheersend zou worden dat het ertoe zou leiden dat mensen andere mensen zouden doden voor voedsel als het hen niet was toegestaan om dieren te doden voor voedsel."

"Rabbi Kook geloofde ook dat we op een dag zullen terugkeren naar het oorspronkelijke dieet dat God de mensheid gaf, en schreef over een tijd dat alle mensen het begrip zullen hebben dat men het leven van geen enkel levend, bewust wezen mag nemen uit noodzaak of verlangen."

Rabbi Gersh merkte op dat de Joden bij Sinaï extra verboden kregen opgelegd, die hen beperkten tot het eten van herbivoren. Hij beschrijft de Halachot (Rabbijnse wetten) met betrekking tot de consumptie van vlees als "bedachtzaam en met respect voor de inherente waarde van het leven van het dier".

"Zoals ik het zie, dienen deze oude Joodse wetten om iets van het idealisme van het Adam en Eva dieet in het Menselijk Dieet 2.0 te brengen," schreef Rabbi Gersh. "Om ons te trainen om bewust en gevoelig te zijn voor het nemen van een ander leven om het eigen leven te ondersteunen. Om de consumenten van dieren een gevoel van mindfulness en waardering bij te brengen."

"Hoewel ik er trots op ben dat de Joodse traditie deze bovengenoemde wetten en waarden bevat, lijkt het erop dat ze alleen volledig kunnen worden toegepast in een wereld die bestond vóór de industrialisatie en globalisering. Een wereld die meer gebaseerd was op lokale economieën, voordat familieboerderijen fabrieksboerderijen werden, toen de afstand van boerderij tot tafel vaak in stappen gemeten kon worden."

Rabbi Gersh benadrukte dat hij niet gelooft dat het eten van vlees volledig acceptabel is onder de Joodse wet.

"De omstandigheden van fabrieksboerderijen, de afschuwelijke manieren waarop dieren worden behandeld en de aantasting van het milieu die wordt veroorzaakt door de vlees-, zuivel- en eierindustrie, heeft een andere reaiteit gecreëerd,." Rabbi Gersh zei. "Het eten van dieren uit deze industrieën is niet in lijn met de Joodse wetten en waarden, en bijna al het vlees, zuivel en eieren dat mensen vandaag de dag eten komt uit deze industrieën."

"We leven in een wereld die totaal anders is dan in de afgelopen duizenden jaren, en we moeten onze oude wetten en waarden dienovereenkomstig toepassen," zei Rabbi Gersh. "De tijd is gekomen om het oorspronkelijke veganistische dieet over te nemen waar, zoals Rav Kook stelt, de mensheid voorbestemd is om naar terug te keren."