www.wimjongman.nl

(homepagina)


De verlossing van Melechizedek

Ik weet dat wat ik vandaag schrijf controversieel is en ik wil dat elke lezer weet dat je het na het lezen van dit volledige artikel misschien nog steeds niet met me eens bent. Maar ik hoop oprecht dat je dat wel zult doen.

De mysterieuze figuur Melchizedek (Malki-Tzedik in het Hebreeuws) wordt op slechts drie plaatsen in de hele Bijbel genoemd: in Genesis 14, in Psalmen 110 en in Hebreeën 7. In het Jodendom wordt aangenomen dat Melechizedek Sem is, de zoon van Noach. Veel gelovigen in Jesjoea (Jezus) geloven echter dat Melechizedek een preïncarnatie van Jesjoea was.

Ik geloof echter niet dat Melechizedek Jesjoea was, ik geloof eerder dat hij een echte menselijke man was die leefde in de tijd van Abraham. Er zijn vele redenen waarom ik zo geloof, maar in dit artikel zal ik er slechts drie geven.

De eerste reden is dat in de Bijbel op de plaatsen waar G-d in menselijke gedaante verschijnt vóór de geboorte van Jesjoea, de tekst verwijst naar Zijn verschijning als "een mens". Bijvoorbeeld, de Bijbel zegt dat er drie mannen aan Abraham verschenen bij Mamre. Twee van die mannen zijn engelen, maar naar degene met wie Abraham spreekt wordt verwezen als G-d. Een ander voorbeeld is de "man" die met Jakob worstelde. Een derde voorbeeld is de vierde "man" in het vuur in het boek Daniël. Echter, in Genesis 14 krijgt deze persoon de naam Melechizedek.

Een tweede reden is dat Jesjoea, als G-D, perfect is, en als we Genesis 14:18-20 lezen, vinden we het volgende:

Genesis 14:18 Toen bracht Melechizedek, koning van Salem, brood en wijn tevoorschijn, hij was een priester van El Elyon. 19 Hij zegende hem en zei: "Gezegend zij Abram door El Elyon, Schepper van hemel en aarde, 20 en gezegend zij El Elyon, Die uw vijanden in uw hand gegeven heeft." Toen gaf Abram hem een tiende van alles.

Hoewel deze woorden van Melechizedek prachtig klinken, kloppen zijn zegeningen niet als je ze van dichterbij bekijkt. Melechizedek zegent eerst Abraham en daarna G-d. In het Jodendom wordt geleerd dat deze omgekeerde volgorde van zegenen het einde is van Melechizedeks rol als priester, omdat hij de schepping zegende voordat hij de schepper zegende.

Nu lijkt dit misschien niet zo belangrijk, maar voor degenen onder ons die in Jesjoea geloven is dit enorm en het is de reden waarom we over Melechizedek lezen in Psalmen en Hebreeën.

Jesjoea's doel als Messias was om verlossing te brengen, niet alleen voor onze zielen, maar voor de hele schepping. Jesjoea was de tweede Adam (1 Korintiërs 15:45) die de gevallen mens verloste, om herstel te brengen na de zonde van Adam. Jesjoea was een profeet zoals Mozes, die vanwege zijn zonde niet in staat was om persoonlijk getuige te zijn van de voltooiing van zijn profetie en het Beloofde Land binnen te gaan. Dus kwam Jesjoea om het profetische te verlossen (Handelingen 3:22). Jesjoea was een koning uit de stam van Juda, net als David, die niet in staat was om de Tempel te bouwen vanwege het bloed aan zijn handen. Dus Jesjoea kwam om het koningschap te verlossen en de Tempel te herbouwen. Tenslotte was Jesjoea een Hogepriester in de orde van Melechizedek om het priesterschap te verlossen (Hebreeën 7:26).

Het was om de profetische behoefte aan een compleet verlossingswerk te vervullen dat Jesjoea Hogepriester werd gemaakt naar de ordening van Melechizedek. Jesjoea was zowel een Koning als een Hogepriester, omdat hij beide posities en rollen had verlost.

Het is belangrijk om op te merken dat de naam Melechizedek "Koning der gerechtigheid" betekent. In Matteüs 3, wanneer we lezen over Johannes die Jesjoea onderdompelt, lezen we deze woorden:

Mattheüs 3:13 Toen kwam Jesjoea uit Galilea naar Johannes, om door hem ondergedompeld te worden in de Jordaan. 14 Maar Johannes probeerde Hem tegen te houden en zei: "Ik moet door U ondergedompeld worden, en U komt naar mij toe?" 15 Maar Jesjoea antwoordde: "Laat het nu gebeuren, want zo past het ons om alle gerechtigheid te vervullen." Dus gaf Johannes zich aan Hem over.

Want om Jesjoea de Hogepriester te laten worden, moest Johannes zijn positie opgeven. (Voor meer hierover kun je mijn vorige blog hier lezen). Merk op dat Johannes Jesjoea niet onderdompelde omdat Jesjoea lid werd van zijn gemeente. Hij dompelde Jesjoea ook niet onder als een uiterlijk teken van een innerlijke daad. Nee, Johannes dompelde Jesjoea onder om alle gerechtigheid te vervullen, zodat Jesjoea alle gerechtigheid kon vervullen en een Hogepriester kon worden in de orde van Malchizedek en daarmee het priesterschap van Melechizedek kon verlossen.

En als Hogepriester zegent Jesjoea altijd de Schepper voordat hij de schepping zegent, in tegenstelling tot Melechizedek. Deze waarheid over de verlossing van Melechizedek is belangrijk omdat we door Jesjoea's verlossing van Adam, Melchizedek, Mozes, David en zovele anderen de zekerheid vinden dat Jesjoea ons ook kan verlossen, wat we ook gedaan hebben.

Bron: The Redemption of Melechizedek