www.wimjongman.nl

(homepagina)


Gods vurige verlangen gerealiseerd in het laatste Pascha

5 april 2023 - door Gil Afriat van 'Tiferet Yeshua'

Toen het uur aanbrak, ging Hij aan tafel zitten en de apostelen bij Hem. Toen zei Hij tegen hen: "Ik heb vurig verlangd dit Pascha met jullie te eten voordat Ik lijd. Want Ik zeg u: Ik zal het niet meer eten voordat het in het koninkrijk van God vervuld is. "Lucas 22:14-16

Vlak voor Zijn lijden en kruisiging zei Jesjoea iets buitengewoons tegen Zijn discipelen: Hij vertelde hen dat Hij vurig verlangde om dat laatste Pascha met hen te eten.

Alleen al de gedachte dat Jesjoea een vurig verlangen uitsprak naar dat moment is verbazingwekkend voor mij. Hij wist heel goed wat Hem te wachten stond - de schande en de spot, de pijn en de marteling - en het liet Hem niet onverschillig. Integendeel. In de hof van Gethsemane vertelt Hij Zijn discipelen dat Zijn "ziel verteerd wordt door verdriet tot op het punt van de dood" en terwijl Hij met Zijn gezicht naar beneden valt, smeekt Hij de Vader om de beker van Zijn lijden van Hem af te laten gaan (Matt. 26:38-39). Desondanks sprak Jesjoea Zijn vurig verlangen uit naar die Pesachmaaltijd, en de vraag is Wat is het? Wat is het dat de Heer zo verlangde dat het zelfs de verschrikkelijke duisternis die onmiddellijk na deze Pesachmaaltijd zou komen in de schaduw stelde?

Jeremia's profetie van een gerealiseerd Nieuw Verbond (Jer. 31:31-34)

Het eerste deel van het antwoord wordt uitgelegd door de Heer: "Want Ik zeg u: Ik zal het niet meer eten voordat het in het koninkrijk van God vervuld is". Yeshua weet dat dit Zijn laatste Pascha maaltijd is, waarna Hij zal dienen als het volledige en eeuwige Pascha offer dat Zijn volgelingen zal inluiden in het nieuwe verbond dat Jeremia meer dan 500 jaar eerder profeteerde. Het moment waarnaar Hij zo vurig heeft verlangd, is het begin van dit nieuwe verbond dat al Zijn volgelingen in staat zal stellen door Hem een nauwe, intieme relatie met God de Vader te hebben. Maar Zijn vurig verlangen is naar nog meer dan dat: Jesjoea vertelt Zijn discipelen dat Hij vurig verlangd heeft Zijn laatste Pascha speciaal met hen te eten. Er gebeurde iets bijzonders en ongehoords tussen Yeshua en Zijn discipelen tijdens die buitengewone Pesach-maaltijd.

Messias' buitengewone laatste Pascha

Tijdens Zijn laatste Pesachmaaltijd smeedt Yeshua een diepe, intieme band met Zijn discipelen op het hoogste niveau. Deze verbazingwekkende en ongekende gemeenschap wordt beschreven in het Evangelie van Johannes in de hoofdstukken 13-17. Nadat Juda Iskariot, die op het punt stond de Heer te verraden, de maaltijd had verlaten, deelde Jesjoea met Zijn trouwe discipelen enkele van de diepste, meest verbazingwekkende openbaringen die in de Schrift te vinden zijn, openbaringen die ons worden gegeven vanuit een hart van diepe intimiteit. Nadat zij hun maaltijd hadden beëindigd, vertelde Jesjoea Zijn discipelen dat Hij hen niet langer als dienaren beschouwde maar als "vrienden" en dat Hij van hen hield met de liefde die de Vader van Hem houdt - volmaakte, almachtige, absolute liefde. Als ik er bij stilsta wat deze openbaringen betekenen, besef ik dat zij mijn begrip te boven gaan: wij hebben goddelijke openbaring nodig om de breedte, lengte, diepte en hoogte van deze goddelijke liefde te beginnen te begrijpen, zoals de apostel Paulus bidt in Efeziërs 5:18-21.

Binnengaan in het Heilige der Heiligen - Johannes 17

In hoofdstuk 17 neemt Jesjoea Zijn discipelen mee naar het Heilige der Heiligen door hen getuige te laten zijn van Zijn intieme, persoonlijke gebed tot de Vader. Door dit te doen, brengt Hij hen in wezen in de perfecte, heilige relatie tussen de Vader en de Zoon, waardoor zij getuige kunnen zijn van de diepe, persoonlijke verbinding die zij hebben als de Ene God. Jesjoea hield zo volledig van Zijn discipelen (Hij hield van hen tot het einde) dat Hij hen toestond om in de meest intieme plaats van liefde en verbinding tussen Hem en de Vader te zijn:

Voor het Pesachfeest wist Jezus dat Zijn uur gekomen was om uit deze wereld te vertrekken naar de Vader. Nadat Hij de Zijnen, die in de wereld waren, had liefgehad, heeft Hij hen liefgehad tot het einde. -Johannes 13:1

Zoals Jesjoea zei, is er geen grotere liefde dan zijn leven te geven voor een ander, en dat is de uitdrukking van Gods volledige liefde door Jesjoea's ultieme offer. Het doel van die liefde is echter Zijn vurige verlangen: Zijn discipelen en ons allen toestaan om in de intieme plaats van gemeenschap van de Vader en de Zoon te komen, om in Gods huis te komen. We begrijpen dan dat toen Jesjoea Zijn vurig verlangen uitsprak, het het verlangen was om ons in te sluiten en ons te brengen in de intieme relatie van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest. Deze opname, deze speciale relatie, gebeurt alleen binnen de context van het Nieuwe Verbond. Wij zijn aangenomen als Gods eigen zonen en dochters (Rm. 8:14-15) en niet als "tweederangskinderen": De Vader houdt van ons met dezelfde liefde die Hij heeft voor zijn Zoon:

Ik ben in hen en U bent in Mij. Mogen zij volkomen één worden, zodat de wereld weet dat U Mij gezonden hebt en hen hebt liefgehad zoals U Mij hebt liefgehad. -Johannes 17:23

Niet alleen zijn wij nu in Gods familie, maar de Vader bereidt ons ook voor om een bruid te zijn voor Zijn Zoon (Ef. 5:22-33) - de huwelijksrelatie is het toppunt van intimiteit en partnerschap. Bovendien houdt Jesjoea van ons op dezelfde manier als de Vader van Hem houdt:

Zoals de Vader Mij heeft liefgehad, heb Ik ook u liefgehad. Blijf in Mijn liefde. -Johannes. 15:9

God heeft ons niets onthouden. Hij heeft ons liefgehad tot het einde (volmaakt), Hij heeft ons opgenomen in Zijn huis, in Zijn familie, in de speciale, intieme relatie van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest die verenigd zijn in volmaakte liefde die van de Vader naar ons stroomt door de Zoon. Hij heeft ons vervuld met de Heilige Geest. Jesjoea, die eeuwig God en eeuwig mens is, is het verbindingspunt tussen ons en God. Door onze gemeenschap met Jesjoea als de Mensenzoon zijn wij in staat een relatie aan te gaan met de volmaakte God. We kunnen Gods huis en familie binnengaan.

Zoveel hiervan is moeilijk te doorgronden, en mogen we nooit voor lief nemen dat de heilige, majestueuze God van het universum Zijn huis voor ons heeft geopend, waar alles volmaakt is, pure liefde, en ons heeft uitgenodigd om deel uit te maken van Zijn familie - met al onze zonde en duisternis - door de reiniging en heiliging in Jesjoea de Messias.

Het doel van de schepping gerealiseerd

Ik geloof dat dit het doel van de schepping was: God schiep ons om deel te worden van Zijn familie. Daarom, wanneer Jesjoea zegt: "Ik heb vurig verlangd" naar dit moment, drukt Hij het diepe verlangen van God uit van de schepping dat op dat punt culmineert. Yeshua's intieme gemeenschap met Zijn discipelen tijdens dat laatste Pesachmaal is het moment dat het doel van de schepping begon te worden gerealiseerd. Het zal volledig worden gerealiseerd wanneer het Lichaam van Messias de volle gestalte van Messias bereikt en zich uiteindelijk verbindt met God op de perfecte manier die Hij verlangt. (Ef. 4:13, Openb. 21:3-4)

Johannes 17 - Uitnodiging in het Heilige der Heiligen

Tijdens deze Pesach-seizoen zou ik ons allen willen aanmoedigen om tijd te besteden aan de immens krachtige hoofdstukken van Johannes 13 tot en met 17, in het bijzonder Johannes 17. Wanneer u tijd besteedt aan het lezen van deze hoofdstukken, vraag dan de Heilige Geest om de kracht en de diepte te openbaren van wat Jesjoea zo vurig voor ons verlangt. Als dit inderdaad het doel van de schepping is, betekent dit dat dit onze ultieme en hoogste identiteit en bestemming is. Vandaag zegt Jesjoea tegen ons allen: "Ik heb vurig verlangd dit Pascha met jullie te eten". Dit is ook de eindtijd-uitnodiging aan ons allen: in de Openbaring maakt Jesjoea ditzelfde verlangen aan ons bekend - hoewel wij gewoonlijk het vurige verlangen in Zijn stem niet horen zoals wij dat horen in het evangelie van Johannes, is dezelfde passie er wanneer Hij tegen ons zegt:

Zie, Ik sta aan de deur en klop. Als iemand mijn stem hoort en de deur opent, zal Ik binnenkomen en met hem dineren, en hij met Mij. -Openbaring 3:20

Bron: God’s Fervent Desire Realized in the Last Passover – Tiferet Yeshua