www.wimjongman.nl

(homepagina)


Gods toorn en Zijn genade

Door Hal Lindsey op 31 juli 2023

Sommige mensen worden boos als ze eraan denken dat God boos wordt. Psalmen 145:8 zegt: "De Heer is genadig en vol ontferming, langzaam tot toorn en groot in barmhartigheid." Maar toch geeft het hen grote woede als ze eraan denken dat God ooit toornig zou kunnen zijn.

Maar waarom zou Hij niet toornig zijn? Hij ziet de chaos, strijd en verwarring die onze samenleving nu opzettelijk in de harten en gedachten van haar kleintjes zaait. Waarom zou Hij daar niet boos op reageren? Als Hij wrede pesterijen ziet van mensen die niet voldoen aan de nieuwe en lelijke normen, waarom zou dit Hem dan niet tot toorn aanzetten? Als je hoort over kindermishandeling, ben je dan niet verontwaardigd? Waarom zou God niet hetzelfde voelen?

Mensen vragen zich vaak af waarom God toestaat dat het kwaad in onze wereld voortduurt. Maar als ze God de schuld geven dat Hij het kwaad toelaat, geven ze eigenlijk God de schuld omdat Hij menselijke keuzes toelaat. Ze verwachten keuzes voor zichzelf en worden dan boos op God als anderen slechte keuzes maken.

Wees ervan verzekerd dat wat in het Oude en Nieuwe Testament "de dag des Heren" wordt genoemd, eraan komt. Dat betekent dat er een oordeel komt. Het kwaad zal een halt worden toegeroepen. En Hij zal niet slechts een deel ervan stoppen. Hij zal het allemaal stoppen - inclusief het kwaad dat afgestompte mensen hebben besloten om het geen kwaad meer te noemen.

In de tussentijd wacht Hij. Waarom? 2 Petrus 3:9-10 legt het als volgt uit. "De Heer is niet laks wat Zijn belofte betreft, zoals sommigen laksheid rekenen, maar is lankmoedig jegens ons, niet willende dat iemand verloren zou gaan, maar dat allen tot bekering zouden komen. Maar de dag des Heren zal komen."

Hij wacht om tijd te geven voor bekering. Hij wacht vanwege Zijn genadige liefde. Terwijl Hij wacht, hebben wij christenen een sleutelrol in de wereld. Wij zijn zout, een conserveringsmiddel.

In Genesis 18 bemiddelde Abraham bij God namens Sodom en Gomorra. In vers 26 zei God tegen Abraham: "Als ik in Sodom vijftig rechtvaardigen in de stad vind, dan zal ik voor hen de hele plaats sparen." Op Abraham's verzoek bracht God het aantal terug tot tien. Er is hier een belangrijk principe aan het werk. God onthoudt vaak het oordeel over iedereen omwille van de rechtvaardigen onder hen. En als je in Christus bent, dan ben je rechtvaardig gemaakt in Hem.

Zelfs 10 rechtvaardigen waren niet te vinden in Sodom en God voerde het oordeel uit. Maar zelfs toen behoedde Hij de rechtvaardigen. God deed met Lot en zijn gezin wat Hij lang daarvoor met Noach en zijn gezin had gedaan. Hij haalde hen uit de gevarenzone voordat het oordeel begon. God haalde Zijn volk uit de gevarenzone. Noach en zijn familie gingen de ark binnen. Engelen leidden Lot en zijn familie uit Sodom.

Dat is wat Hij ook voor ons zal doen. In Lucas 17:26 en 27 vergeleek Jezus "de dagen van Noach" en "de dagen van Lot" met de tijd vlak voor Zijn terugkeer. In beide gevallen verwijderde God Zijn volk van de plaats waar het oordeel op het punt stond te vallen. Deze gebeurtenissen zijn een type van de vervoering.

1 Tessalonicenzen 4:16-17 beschrijft de Opname door te zeggen: "Want de Heer zelf zal uit de hemel neerdalen met een schreeuw, met de stem van een aartsengel en met de bazuin van God. En de doden in Christus zullen eerst opstaan. Daarna zullen wij, die leven en overblijven, samen met hen worden opgenomen in de wolken om de Heer in de lucht te ontmoeten. En zo zullen we altijd bij de Heer zijn."

Vers 18 voegt eraan toe: "Troost elkaar daarom met deze woorden." Dus, wees getroost.

Bron: Hal Lindsey