www.wimjongman.nl

(homepagina)


Praten met God, niet over Hem

()

27 februari 2018

גַּ֤ם כִּֽי-אֵלֵ֨ךְ בְּגֵ֪יא צַלְמָ֡וֶת לֹא-אִ֘ירָ֤א רָ֗ע כִּי-אַתָּ֥ה עִמָּדִ֑י שִׁבְטְךָ֥ וּ֝מִשְׁעַנְתֶּ֗ךָ הֵ֣מָּה יְנַֽחֲמֻֽנִי׃
Al loop ik door een dal van diepste duisternis, ik vrees geen kwaad, want U bent bij mij; Uw stok en Uw staf - zij troosten mij.
GAM kee ay-LEYKH b'-GAY tzal-MA-vet lo EE-ra RA kee a-TAH i-ma-DEE shiv-t'-KHA u-mish-a-ne-TE-kha HAY-mah y'-na-kha-MU-nee
Psalmen 23:4

Een persoonlijke relatie met God is, net als alle relaties, vol ups en downs. Hoe sterk ons geloof ook is, er zijn tijden waarin we ons dichter bij Hem voelen en tijden waarin we ons verder weg voelen. Ik heb het niet alleen over moeilijke tijden waarin ons geloof op de proef wordt gesteld. Zelfs in de beste tijden hebben we niet altijd een relatie met God alsof Hij recht voor ons staat.

Natuurlijk is de realiteit dat de Heer elk moment bij ons is. Er is geen plaats zonder Zijn aanwezigheid. Hij is altijd hier. Maar zo verhouden we ons niet tot Hem. De waarheid is dat we niet op die manier met God kunnen omgaan. We zouden niet kunnen functioneren. Stel je voor dat de schepper van hemel en aarde zichtbaar bij je in de kamer zou zijn. Zou je een gesprek kunnen voeren met je kinderen? Zou je werk gedaan kunnen krijgen?

Denk eens na over wat je nu leest. We hebben het over God. Maar als Hij hier bij ons in de kamer is, is het dan niet onbeleefd om over Hem te spreken in de derde persoon alsof Hij er niet is? Het antwoord is nee. God geeft ons de ruimte om onze levens te leiden. Hoewel we ons altijd bewust moeten zijn van Hem, verwacht Hij niet dat we ons zo bewust zijn van Zijn aanwezigheid dat we Hem altijd behandelen alsof Hij naast ons staat.

Net als een ouder die blij is met de onafhankelijkheid van zijn kind als het volwassen wordt, geeft de Heer ons de ruimte om onze eigen identiteit te ontwikkelen en ons leven te leiden. Hij wil dat we relaties hebben met andere mensen en productief zijn in Zijn wereld. Zoals ik al zei, als we Zijn aanwezigheid altijd recht voor ons zouden voelen, zouden we niet kunnen groeien.

Dus hoe maken we de overgang van spreken over God naar spreken met Hem? Het antwoord is: gebed. De Heer staat ons toe om Hem in ons leven uit te nodigen door Hem te aanbidden. Denk hier eens over na. We kunnen een zeer geloofsgerichte discussie over God hebben; we spreken over Hem in de derde persoon. Dan besluiten we om Hem te aanbidden. Plotseling, door onze eigen keuze, beginnen we Hem aan te spreken in de tweede persoon, rechtstreeks tot Hem sprekend. Wat heeft die verandering teweeggebracht? Dat hebben wij gedaan. We kozen ervoor om een intiemere en directere relatie aan te gaan en Hij staat ons toe om dit te doen.

Je denkt misschien dat over God spreken in de derde persoon een stap terug is in onze relatie met Hem, maar dat zou onjuist zijn. Er is echt niets mis met het aanspreken van God in de derde persoon. Het is zelfs zo dat deze twee verschillende manieren om met de Heer te praten door het hele boek Psalmen heen worden uitgedrukt. Er zijn psalmen die over God spreken en er zijn psalmen die God rechtstreeks in de tweede persoon aanspreken.

Zoals ik al zei, kiezen we er in de eredienst voor om Gods aanwezigheid directer te voelen, maar er zijn andere momenten waarop de omstandigheden van het leven ons dwingen om Zijn intieme aanwezigheid te voelen, zelfs als we daar niet voor gekozen hebben. Ben je ooit in een moment van extreem gevaar of extreme vreugde terechtgekomen en heb je instinctief rechtstreeks tot God gesproken? Heb je er op dat moment voor gekozen om Zijn aanwezigheid om je heen te voelen, of heeft de extreme situatie je er simpelweg van bewust gemaakt dat Hij er is; dat Hij bij je is?

Een voorbeeld van deze overgang van spreken over God naar spreken tot Hem vind je in Psalm 23:

Een psalm van David: De Heer is mijn herder, mij ontbreekt niets. In de mooie weiden legt Hij mij neer, naar wateren van rust leidt Hij mij. Hij herstelt mijn ziel; Hij leidt mij op de paden van gerechtigheid omwille van zijn naam.

In de eerste drie verzen van Psalm 23 werd naar de Heer verwezen in de derde persoon, Hij. Nu, in vers 4, vindt er een plotselinge en dramatische verandering plaats. De Psalm schakelt over naar de tweede persoon. In plaats van over de Heer spreken we nu tot Hem:

Zelfs als ik door het dal van de schaduw van de dood loop, vrees ik geen kwaad, want U bent bij mij. Uw stok en Uw staf, zij vertroosten mij.

Waarom de verandering? Wat is er gebeurd?

Het antwoord staat al in de aanhef van dit vers.

Zelfs als ik door het dal van de schaduw van de dood ga

Weet je nog wat ik hierboven schreef over tijden van moeite en gevaar? Wanneer de omstandigheden van het leven ons op het punt van crisis brengen; wanneer we voelen dat duisternis en sterfelijkheid - de schaduw van de dood - ons omringen, wenden gelovige mensen zich tot God in gebed.

Als de tijden goed zijn en we het gevoel hebben dat we in groene weiden grazen en rustig water drinken, is het gemakkelijker om over ons geloof in God te spreken. We voelen niet de dringende behoefte om ons tot Hem te wenden. Maar als het moeilijk wordt, net zoals we de telefoon zouden pakken om papa en mama te bellen, verlangen we er als gelovige mensen naar om met onze Vader in de hemel te spreken.

Voor veel mensen zorgen moeilijke en pijnlijke tijden in het leven ervoor dat ze zich nog verder van God verwijderd voelen. Ze hebben het gevoel dat Hij hen verlaten heeft. De boodschap van Psalm 23 is dat een leven in geloof precies het tegenovergestelde effect heeft. Hoe ironisch het ook lijkt, het zijn juist die tijden van crisis die ons de gelegenheid geven om Gods aanwezigheid en liefde in ons leven echt te voelen. Het leven kent pijnlijke momenten. Er zullen moeilijke tijden zijn. God heeft ons nooit een probleemloos bestaan beloofd. Net zoals de liefde van onze ouders voor ons naar voren komt wanneer we hen het meest nodig hebben, heeft onze relatie met God de kans om door lijden hechter te worden, niet afstandelijker.

Juist in die donkere tijden van het leven moeten we Zijn nabijheid en bescherming voelen. Het is niet langer genoeg om over Hem te praten. We hebben een hechtere relatie nodig. We moeten Zijn aanwezigheid bij ons voelen. We moeten tot Hem spreken.

Ik vrees geen kwaad, want U bent bij mij.

Rabbi Pesach Wolicki is uitvoerend directeur van Ohr Torah Stone's Centrum voor Joods-Christelijk Begrip en Samenwerking, en hij is medepresentator van de Shoulder to Shoulder podcast.

Bron: Talking to God, Not About Him - The Israel Bible