www.wimjongman.nl

(homepagina)


Opstanding vieren!

Door Hal Lindsey op 10 april 2023

Soms sluipen er ideeën in het christelijke denken die niet noodzakelijkerwijs gebaseerd zijn op de Schrift. Een van de meest voorkomende is het idee van Goede Vrijdag. Begrijp me niet verkeerd. Als u vorige week een Goede Vrijdagdienst hebt bijgewoond, dan prijs ik u. De gebeurtenis die u herdacht - de dood van Jezus aan het kruis voor onze zonden - is echt en moeten we herdenken.

Maar om de adembenemende reikwijdte van de heilige week zoals God die in het Oude Testament heeft vastgelegd te begrijpen, is het belangrijk de kwestie van Goede Vrijdag op te helderen. Volgens mij is de Schrift duidelijk dat Jezus op een donderdag werd gekruisigd. Laat me eerst een kort overzicht geven waarom ik dat geloof. Dan kunnen we kijken naar de glorieuze manier waarop God Zijn plan openbaarde in de eeuwen voordat het gebeurde.

In Mattheüs 12:40 zei Jezus: "Zoals Jona drie dagen en drie nachten in de buik van het zeemonster was, zo zal de Zoon des mensen drie dagen en drie nachten in het hart van de aarde zijn."

Dat betekent niet drie perioden van 24 uur, maar dat Hij ten minste een deel van drie afzonderlijke dagen en ten minste een deel van drie afzonderlijke nachten begraven was. Johannes 20:1 zegt: "Op de eerste dag van de week kwam Maria Magdalena vroeg naar het graf, toen het nog donker was, en zag dat de steen al van het graf was weggenomen." Zij kwam aan toen het nog donker was en de opstanding al had plaatsgevonden. Daarom weten we dat Jezus opstond in de vroege uren van zondagmorgen.

Als Jezus op vrijdag was gekruisigd, zou Hij vrijdag en zaterdag een deel van de dag in het graf hebben gelegen, maar zondag geen deel van de dag - dus slechts twee dagen. En Hij zou alleen vrijdag- en zaterdagnacht in het graf zijn geweest - slechts twee nachten. Maar Hij zei specifiek dat Hij "drie dagen en drie nachten" begraven zou worden.

Als Hij op donderdag werd gekruisigd, was Hij donderdag een deel van de dag in het graf, en vrijdag en zaterdag de hele dag - drie afzonderlijke dagen. En Hij zou de hele donderdag- en vrijdagnacht begraven zijn geweest, en het grootste deel van zaterdagnacht - drie afzonderlijke nachten.

In onze video "De week die de wereld veranderde" ga ik hier veel dieper op in. Ik leg bijvoorbeeld uit waarom zowel de vrijdag als de zaterdag van die week als sabbatdagen werden beschouwd. Maar ik denk dat ik hier al goed bewijs heb gegeven dat het donderdag moest zijn.

Gods kalender voor Pesach is specifiek vastgelegd in het Oude Testament. Hij vertelde de kinderen van Israël om zich voor te bereiden op het Pascha door op de 10e van Aviv een lam zonder smet uit te kiezen volgens de Hebreeuwse kalender van die tijd. Op de 14e van Aviv moest het lam geofferd worden voor de bevrijding van het volk.

De 10e van Aviv viel op de zondag van de week dat Jezus aan het kruis stierf. Wij herdenken die dag als Palmzondag. Dat was de dag waarop Jezus zich, volgens het precieze tijdschema dat in Daniël 9:24-27 staat, publiekelijk presenteerde als de Messias. Die 10e van Aviv presenteerde God Zijn selectie van het Lam zonder smet.

Op donderdag, vier dagen later - de 14e van Aviv, Pesach - offerde het Lam van God Zijn leven voor onze bevrijding.

En op de 17e van Aviv stond Jezus op uit de dood. Zijn opstanding wordt ondersteund door vollediger en geloofwaardiger bewijs dan enige andere gebeurtenis uit de oude oudheid. We hebben meer bewijs dat Hij uit de dood is opgestaan, dan dat we bewijs hebben dat Julius Caesar ooit heeft geleefd. In feite is het bewijs overweldigend. Je kunt er volledig op vertrouwen.

Gelukkige opstandingsdag!

Bron: Hal Lindsey