www.wimjongman.nl

(homepagina)


De onrust over Israëls recht op zijn land zal niet ophouden tot het einde

Door David Jeremiah - 10 juli 2023

()

Van alle verbondsbeloften van God aan Abraham is Zijn belofte over het land volgens mij de meest verbazingwekkende. God vertelde Abraham dat hij zijn land, zijn familie en het huis van zijn vader moest verlaten en "naar een land moest gaan dat ik u wijzen zal" (Gen. 12:1). God leidde Abraham vervolgens naar het land dat voor altijd aan zijn nakomelingen zou toebehoren.

Het Beloofde Land is groter dan het moderne Israël

Het land dat aan Abraham en zijn nakomelingen werd beloofd, werd beschreven met duidelijke geografische grenzen. Het omvat al het land van de Middellandse Zee als westelijke grens tot de rivier de Eufraat als oostelijke grens. De profeet Ezechiël stelde de noordelijke grens vast bij Hamath, honderd mijl ten noorden van Damascus (Ezechiël 48:1), en de zuidelijke grens bij Kades, ongeveer honderd mijl ten zuiden van Jeruzalem (v. 28).

Als de Israëli's op dit moment al het land zouden bezetten dat God aan hen gegeven heeft, dan zouden ze alle bezittingen van het huidige Israël, Libanon en de Westelijke Jordaanoever beheersen, plus aanzienlijke delen van Syrië, Irak en Saoedi-Arabië.

Het vreemde is dat Israël in zijn lange geschiedenis nog nooit zoveel land heeft bezet - zelfs niet op het hoogtepunt van zijn gloriedagen onder David en Salomo. Door dit feit hebben veel bijbelgeleerden de betekenis van de term land vergeestelijkt en gelijkgesteld aan de hemel. Anderen beweren dat deze beloften voorwaardelijk waren en verbeurd werden verklaard door Israëls ongehoorzaamheid.

In zijn weerlegging van deze interpretaties schreef Dr. John F. Walvoord:

De term land . . . gebruikt in de Bijbel, betekent precies wat er staat. Het heeft het niet over de hemel. Het heeft het over een stuk onroerend goed in het Midden-Oosten. Immers, als God Abraham alleen maar de hemel beloofde, dan had hij ook in Ur van de Chaldeeën kunnen blijven. Waarom die lange reis maken? Waarom een pelgrim en een zwerver zijn? Nee, God bedoelde land.

Elke normale lezing van de Schrift herkent Kanaän als een werkelijke plaats, een stuk onroerend goed, een uitgestrekt stuk grond dat voor altijd aan Abrahams nakomelingen toebehoort.

Israël heeft zijn aanspraak op Gods belofte niet verloren

Het feit dat Israël in drie perioden van zijn geschiedenis van het land is beroofd, is geen argument tegen zijn uiteindelijke bezit. Bezetting is niet hetzelfde als eigendom. Na elke onteigening bracht God Israël terug naar het oorspronkelijk beloofde land. God heeft Zijn belofte aan Abraham altijd gehouden en dat geeft ons de absolute zekerheid dat Hij die ook in de toekomst zal houden.

De onrust over Israëls recht op zijn land zal niet ophouden tot het einde, want de landvoorziening van het Abrahamitische verbond is vandaag de dag de kern van de haat van de naties in het Midden-Oosten tegen Israël.

Wat is het Abrahamitische verbond?

1. God beloofde Abraham te zegenen.

2. God beloofde uit Abraham een groot volk voort te brengen.

3. God beloofde Abraham tot een zegen voor velen te maken.

4. God beloofde hen te zegenen die Israël zegenden en hen te vervloeken die haar vervloekten.

Maar het is uiterst gevaarlijk om Gods zorg en bescherming voor Israël te negeren. Het land Israël is zo belangrijk voor God dat het volgens Deuteronomium 11:12 "een land is waarvoor de Heer, uw God, zorgt; de ogen van de Heer, uw God, zijn er altijd op gericht, van het begin van het jaar tot het einde van het jaar".

Een profetische blik op Israëls toekomst

...Er zijn nog steeds twee belangrijke profetieën over Israël die nog niet vervuld zijn: Israël bezet nog niet al het land dat oorspronkelijk aan het land beloofd was en zijn volk heeft zich nog niet tot Christus bekeerd. De vele profetieën over Israëls terugkeer naar zijn vaderland werden expliciet vervuld in 1948, toen Israël begon terug te keren naar zijn land. Dit geeft ons de zekerheid dat een volledig herstel in het verschiet ligt en dat de profetieën over Israëls terugkeer naar God ook vervuld zullen worden.

Terwijl we wachten op de vervulling van deze profetieën, blijft Israël als natie groeien. Tegen alle verwachtingen in leidt het volk van Israël het Midden-Oosten in productiviteit, rijkdom, orde, vrijheid en militaire macht. Maar terwijl deze troeven toenemen, raakt de natie meer en meer geïsoleerd en wordt ze voortdurend geterroriseerd door de moorddadige vijandigheid van haar omringende buren.

De meest dramatische gebeurtenissen liggen voor ons. Israël is vandaag de dag een eiland van minder dan negen miljoen immigranten, omringd door een zee van driehonderd miljoen vijanden, waarvan velen staan te popelen om de kleine natie van de kaart te vegen.

Puur menselijk gezien lijkt het onvermijdelijk dat Israël vroeg of laat vernietigd wordt. Inderdaad is Israël sinds zijn oprichting keer op keer aangevallen, soms in totale oorlogen en onophoudelijk door terroristen. Het Joodse volk heeft overleefd door waakzaam te blijven, maar het verlangt naar vrede. Volgens de Bijbel zal een toekomstige leider dit verlangen vervullen door een vredesakkoord te sluiten met de vijanden van Israël. Maar de Schrift vertelt ons ook dat dit vredesplan zal worden verbroken en dat Israël opnieuw zal worden aangevallen, deze keer als nooit tevoren. Ontelbare legers zullen zich verzamelen tegen de ingesloten natie, waardoor het geen menselijke hoop op overwinning heeft. Alleen de terugkeer van Christus, Zijn oordeel en Zijn heerschappij zullen eindelijk echte vrede brengen aan Israël.

Dan zal Gods verbond met Abraham zijn ultieme vervulling bereiken. De Joden zullen terugkeren naar de Heer, zij zullen Zijn volk zijn en Hij zal hun God zijn. De grenzen van het land zullen zich uitbreiden tot de afmetingen die in Genesis 15 en Ezechiël 48 worden beschreven. De terugkeer van Christus zal ook de profetie vervullen dat God de Joden zou verzamelen. "Zie, Ik zal hen verzamelen uit alle landen waarheen Ik hen verdreven heb .... Ik zal ze terugbrengen naar deze plaats en Ik zal ze veilig laten wonen. Zij zullen Mijn volk zijn en Ik zal hun God zijn" (Jer. 32:37-38).

Jer. 32:37-38 KJV - "Zie, Ik zal hen verzamelen uit alle landen, waarheen Ik hen verdreven heb in Mijn toorn, en in Mijn toorn, en in grote toorn; en Ik zal hen wederbrengen naar deze plaats, en Ik zal hen veilig doen wonen: En zij zullen Mijn volk zijn, en Ik zal hun God zijn."

Bron: The Turmoil Over Israel’s Right To Its Land Will Not Cease Till The End | Harbingers Daily