www.wimjongman.nl

(homepagina)


Wie is mijn naaste?

Door Hal Lindsey op 14 augustus 2023

De gelijkenis van de barmhartige Samaritaan is een van de bekendste verhalen uit de geschiedenis. Het is het onderwerp geweest van ontelbare boeken, preken, bijbelstudies en zondagsschoolklassen. Het verhaal gaat over genade, racisme, verlossing en zorg. Alleen Jezus kon zo'n kort verhaal verpakken met zoveel inzichten en zoveel waarheid. Wat mensen vaak vergeten is dat Jezus het verhaal vertelde als antwoord op een vraag.

Je kunt het lezen in Lucas 10:25-37. Een schriftgeleerde besloot Jezus op de proef te stellen. Hij vroeg: "Meester, wat moet ik doen om het eeuwige leven te beërven?" In plaats van direct te antwoorden, keerde Jezus de vraag terug naar de schriftgeleerde. "Wat staat er geschreven in de Wet? Hoe leest het u voor?" De advocaat antwoordde. "U zult de Heer, uw God, liefhebben met heel uw hart en met heel uw ziel en met heel uw kracht en met heel uw verstand; en uw naaste als uzelf."

In Matteüs 22:37-40 noemde Jezus dit zelf de grote geboden. Hij zei: "Van deze twee geboden hangt de hele Wet en de Profeten af." De schriftgeleerde had dus gelijk. Om het eeuwige leven te verdienen, moet iemand deze twee geboden perfect opvolgen. Tegen de schriftgeleerde zei Jezus: "Je hebt juist geantwoord; doe dit en je zult leven."

Maar de schriftgeleerde was slim genoeg om het probleem te zien. Hij hield niet van zijn naaste zoals hij van zichzelf hield - nauwelijks, veel minder consequent. In de geschiedenis van de wereld heeft alleen Jezus deze twee geboden volledig vervuld. De rest van ons faalt herhaaldelijk. Maar, zoals schriftgeleerden dat doen, zocht deze naar een achterdeurtje. Hij vroeg: "En wie is mijn naaste?"

Toen vertelde Jezus het verhaal van de barmhartige Samaritaan. Hij vertelde over een man die tussen dieven terecht was gekomen. Ze ontdeden hem van zijn kleren, beroofden hem, sloegen hem en lieten hem stervend achter aan de kant van de weg. Twee verschillende religieuze leiders vermeden de gewonde man. Maar een lid van een veracht ras - een Samaritaan - "zag hem... voelde medelijden en kwam naar hem toe, verbond zijn wonden en goot er olie en wijn op; en hij zette hem op zijn eigen beest en bracht hem naar een herberg en verzorgde hem. En de volgende dag haalde hij er twee denarii uit en gaf die aan de herbergier en zei: 'Zorg voor hem; en wat je nog meer uitgeeft, zal ik je terugbetalen als ik terugkom.'"

Jezus vroeg toen aan de schriftgeleerde: "'Wie van deze drie denk je dat een naaste bleek te zijn van de man die in de handen van de rovers viel?' En hij zei: 'Degene die barmhartigheid jegens hem toonde.' En Jezus zei tegen hem: 'Ga en doe hetzelfde.'"

Probeer de mensen die je moet liefhebben niet te beperken. Ga en wees een goede naaste voor iedereen. Heb iedereen lief zoals je van jezelf houdt. Zelfs degenen die zichzelf verachten, geven zichzelf te eten als ze honger hebben en onderdak als ze het koud hebben. Heb iedereen op die manier lief. Jezus liet geen mazen in de wet. Zoals overal in de evangeliën liet Jezus zien dat we zondaars zijn en een Redder nodig hebben.

In Matteüs 19:25-26 hoorden de discipelen van de Heer Hem praten over wat er nodig is om het Koninkrijk der hemelen binnen te gaan, en het klonk onmogelijk. Ze vroegen: "Wie kan er dan gered worden?" Jezus antwoordde: "Bij mensen is dit onmogelijk, maar bij God is alles mogelijk."

Om het eeuwige leven te krijgen is een wonder van God nodig. In Johannes 11:25-26 zei Jezus: "Wie in Mij gelooft, zal leven, ook al sterft hij, en wie leeft en in Mij gelooft, zal nooit sterven."

Geloven in Jezus activeert het wonder dat in 2 Korintiërs 5:21 wordt beschreven. "Hij heeft Hem, die geen zonde kende, gemaakt om voor ons zonde te zijn, opdat wij zouden worden gerechtigheid Gods in Hem." Hij nam onze zonden op Zich, stierf ervoor en droeg Zijn eigen volmaakte gerechtigheid aan ons over.

Bron: Hal Lindsey