www.wimjongman.nl

(homepagina)


De komende dagen kunnen slechter worden, maar voor wie op Jezus vertrouwt, is de toekomst vol hoop

Door David Bowen - 14 september 2023

( )

Photo by Ben White on Unsplash

Voor iedereen die in de Heer Jezus Christus gelooft, geeft de toekomstige belofte van eeuwig leven hoop.

Als de tijd komt om de hemel binnen te gaan, hebben we allemaal geliefden en vrienden waar we naar uitkijken om ze weer te zien. Als we erover nadenken, weet ik zeker dat er historische figuren zijn naar wie we ook uitkijken om ze te ontmoeten. Het is bijna niet voor te stellen dat we op een dag Abraham, Mozes of Koning David zullen ontmoeten. Ik verheug me erop dat Koning David me aan oma Ruth zal voorstellen!

Een andere Bijbelse figuur waar ik naar uitkijk is de profeet Zacharia. Waarom? Omdat hij een boodschap van hoop bracht op een dag dat het moeilijk was om hoop te hebben. Zijn Bijbelse boodschap van vijfentwintighonderd jaar geleden is vandaag de dag nog steeds waar. Net als in de tijd van Zacharia leven ook wij in een tijd waarin het moeilijk is om hoop te vinden.

Levensveranderende veranderingen

Terwijl we ons dagelijks leven leiden, hebben we te maken met de dreigende digitale ID, centrale banken die overstappen op digitale valuta, AI en kwantumcomputing, C40-steden en de impact van ESG. Elk van deze zaken zal een aanslag plegen op onze privacy en vrijheid, en wanneer we volledig begrijpen welke gevolgen deze levensveranderende veranderingen zullen hebben, zullen we veel hoop nodig hebben.

Afgeleid en ongeïnteresseerd

God gebruikte Zacharia om het terugkerende overblijfsel van de Joden uit de Babylonische gevangenschap te bedienen. Het kleine profetenboek Zacharia beslaat vier jaar, van 520-516 voor Christus. De Joden waren al bijna twintig jaar terug in het Heilige Land en kregen de opdracht om de Tempel te herbouwen. Er was een voortdurende strijd met hindernissen van buitenaf, zoals de tegenstand van de Samaritanen, waardoor het werk aan de herbouw van de Tempel stil kwam te liggen. De arbeiders verloren hun focus en raakten bezig met andere zaken. Dit is een tafereel dat veel overeenkomsten vertoont met vandaag de dag, want meerdere onderzoeken naar kerkbezoek, kerkbetrokkenheid en individuele spirituele groei laten zien hoe mensen, net als het terugkerende overblijfsel van vijfentwintighonderd jaar geleden, afgeleid en ongeïnteresseerd lijken te raken.

Zacharia werd in Babylon geboren en keerde met zijn grootvader terug naar Jeruzalem (Nehemia 12). De profetieën van Zacharia komen overeen met Daniël, Ezechiël en Openbaring. Interessant is dat zowel Daniël als Ezechiël in Israël werden geboren, maar buiten het land moesten prediken en schrijven, terwijl Zacharia buiten het land werd geboren en in het land Israël predikte en schreef. Alle vier deze bijbelse boeken presenteren een toekomst van dagen zoals de wereld nog nooit heeft gezien, maar toch lijkt het alsof mensen ervoor kiezen om weerstand te bieden, bijna gevoelloos, tegen de waarschuwing en richting die deze boeken zo ijverig onthullen.

Vandaag de dag moet de kerk de leiding nemen om de duisternis die voor ons ligt te begrijpen. Ik geloof dat iedereen met een basiskennis van bijbelse profetie de waarschuwingssignalen kan zien die de Schrift heeft gegeven. Ik geloof dat we binnenkort een dag kunnen verwachten waarop de algemene bevolking verward, geschokt en misschien zelfs boos zal zijn over de beperkingen die hen worden opgelegd.

Zacharia

Voor hoop blijf ik terugkeren naar Zacharia. Je kunt zelfs hoop vinden in Zacharia's naam als het gaat om deze kleine profeet. De naam Zacharia betekent "Jehovah herinnert zich". We moeten onthouden dat God de gebeurtenissen die binnenkort zouden kunnen plaatsvinden heeft voorspeld. We moeten onthouden dat God nog steeds de controle heeft. Hij is Zijn kinderen niet vergeten. Het is verfrissend om dit begrip te hebben terwijl we een wereld ervaren die op chaos afstevent.

Jezus presenteren

Zacharia presenteert Jezus, de Messias, als een Koning (Zach. 9:9), als een hoeksteen (Zach. 3:9; 10:4), een slaaf verkocht voor dertig zilverlingen (Zach. 11:12), als de geslagen herder (Zach. 13:7), de Tak (Zach. 3:8; 6:12), en de Glorieuze Verlosser en Heerser (Zach. 14:1-4, 9, 16-17) - allemaal beschrijvingen die leiden naar een hoopvolle toekomst. Jezus is onze rots. Hij is onze Verlosser. Hij is de reden voor hoop.

God is zijn beloften niet vergeten

De herbouw van de tempel was zestien jaar voor Zacharia's bediening begonnen. Het was een tijd waarin God twee profeten na de ballingschap stuurde, Haggai en Zacharia, om de natie te heroriënteren. Haggai riep de natie op om het herbouwproject van de Tempel te voltooien en Zacharia kwam naast de natie staan en verzekerde hen dat God voor hen zorgde en Zijn beloften aan Israël niet was vergeten. Zacharia bracht een boodschap van hoop. "...vertel het volk: Dit is wat de HEER, de Almachtige, zegt: 'Keer terug naar Mij,' verklaart de HEER, de Almachtige, 'en Ik zal naar u terugkeren,' zegt de HEER, de Almachtige" (Zach. 1:3). Het bevel om "naar Mij terug te keren" geldt vandaag de dag nog steeds.

Een boodschap van hoop

Als leraar/spreker over Bijbelse profetie word ik elke dag weer geconfronteerd met koppen vol afvalligheid, opstandigheid, afwijzing, arrogantie en ga zo maar door. Het is zo verfrissend om tijd door te brengen in Gods Woord en een boodschap van hoop te zien verkondigd aan een volk dat daar wanhopig behoefte aan heeft en hongerig is naar geestelijke en emotionele bemoediging.

Zacharia 1:15 zegt dat God "zeer boos is op de volken die op hun gemak zijn; want terwijl Ik maar een beetje boos was, hebben zij de ramp nog vergroot." De Heer was erg boos op de naties die Israël hadden mishandeld. De term "zich veilig voelen" beschrijft "een houding van hoogmoed" (Amos 6:1; Jesaja 32:9- 11). Deze naties hadden Gods volk onderdrukt en trokken zich er niets van aan. God was boos op de naties van de wereld omdat zij zich op hun gemak voelden terwijl Gods volk leed.

Nogmaals, dit scenario speelt zich af in de krantenkop na krantenkop in de wereld van vandaag. De wereld blijft tegen God en Zijn Woord ingaan en lijkt zich daar niets van aan te trekken. Dus waar is hoop?

Verheug je in hoop

In het vertrouwen op Jezus! "We kunnen ons verheugen in hoop, geduldig zijn in beproeving en voortdurend bidden" (Romeinen 12:12). "Wij hebben een levende hoop door de opstanding van Jezus en een erfenis die onvergankelijk, onverderfelijk en onveranderlijk is" (1 Petrus 1:3-6). De dagen die voor ons liggen kunnen slechter worden voordat ze beter worden, maar voor hen die hun vertrouwen op Jezus stellen, zijn er toekomstige dagen vol hoop.

David Bowen is onderwijzend evangelist voor Lamb & Lion Ministries, medepresentator van het televisieprogramma Christ In Prophecy en de stichter en senior pastor van Standing Stones Community Church.

Bron: The Days Ahead May Get Worse, But For Those Who Trust In Jesus, The Future Is Filled With Hope | Harbingers Daily