www.wimjongman.nl

(homepagina)


Waarom is Israël een onderwerp van verwarring voor zoveel christenen?

20 december 2023

()

Iets meer dan 100 jaar geleden waren alle vier mijn Joodse grootouders kinderen die in Joodse dorpen in Oost-Europa woonden. Ze groeiden op in angst voor hun antisemitische buren in het volgende dorp, die af en toe door de Joodse dorpen trokken. Onderwezen door institutionele kerken die al lang waren afgeweken van de bijbelse leer, riepen deze individuen: "Jullie hebben Christus gedood, dus zullen wij jullie doden!" Natuurlijk is die uitspraak absoluut onjuist, want Jezus zelf zei: "Niemand neemt het van mij, maar ik leg het van mijzelf af" (Johannes 10:18).

Als Joodse jongen die opgroeide in New York City wist ik dat religieuze loyaliteiten vaak langs etnische lijnen verdeeld waren. De Italiaanse kinderen op mijn openbare school waren katholiek en geloofden in Jezus; ik was joods en geloofde niet in Jezus. Toen ik op 21-jarige leeftijd het ware evangelie van de Bijbel vond, realiseerde ik me dat Jezus een Jood was die alle messiaanse profetieën over Zijn eerste komst vervulde. Als een wedergeboren gelovige in Messias Jesjoea begrijp ik nu wat mijn grootouders niet begrepen: mensen die Joden vervolgen vertegenwoordigen niet de persoon of de leerstellingen van Jezus. Ik werk nu fulltime om mijn eigen Joodse volk over onze Messias te vertellen. Ik geef ook Schriftonderricht en het volgende onderwerp ligt me na aan het hart omdat het een gebied van verwarring is onder sommige christenen.

Herboren Israël

De Bijbelse profetieën over de terugkeer van het Joodse volk naar het Joodse land Israël waren 120 jaar geleden nog onvoorstelbaar. Joden leefden al vele jaren comfortabel in Europa en in Amerika begon een aanzienlijke Joodse immigratie op gang te komen. Het idee om naar Israël te gaan, in die tijd voornamelijk woestijn of moeras, was voor de meesten ondenkbaar. Toch floreert het land vandaag de dag, zijn de steden vol en is de Joodse bevolking er groter dan in alle andere landen samen. Is de huidige staat Israël dan de vervulling van de Bijbelse profetie? Het volledige antwoord is iets ingewikkelder dan je denkt.

Eén verwarring is de naam "Israël" - voor het eerst door God aan Jakob gegeven. Het kan gebruikt worden voor de theocratische natie van het Oude Testament die bestond van ongeveer 1400 voor Christus tot 70 na Christus, toen de Romeinen de natie uitroeiden. Israël wordt ook gebruikt om te verwijzen naar het fysieke land in het Midden-Oosten, dat de Romeinen Palestina noemden in een poging om de relatie van de Joden (de kinderen van Israël) met het Land te verbreken. Tegenwoordig verwijst de naam Israël ook naar de moderne Joodse staat die zich in 1948 onafhankelijk verklaarde.

Bijziendheid in de kerk

Er bestaan vandaag de dag verschillende verkeerde opvattingen over de staat Israël binnen de evangelische kerk.

1) De eerste heet Vervangingstheologie, die beweert dat de kerk alle positieve en goede beloften aan Israël heeft verworven, maar dat de Joden alle negatieve resultaten van ongehoorzaamheid krijgen. In deze opvatting vinden alle bijbelse beloften met betrekking tot het toekomstige koninkrijk Israël hun vervulling op een symbolische of allegorische manier in de kerk. Dit werd voor het eerst voorgesteld binnen het rooms-katholicisme en wordt nu omarmd door sommige evangelicalen.

2) Een tweede opvatting beweert dat er een toekomstig herstel van Israël zal zijn, maar dat de huidige seculiere staat Israël absoluut geen betekenis heeft omdat het Messiaanse Koninkrijk een geredde, gelovige natie zal omvatten. Volgens deze logica is de moderne natie Israël gewoon een ongelukje in de geschiedenis en niet bijbels relevant. Deze opvatting wordt vaak aangetroffen bij protestanten die liberaal zijn in hun theologie en politiek en Israël niet willen steunen.

3) Een derde opvatting stelt dat de huidige seculiere staat Israël de werkelijke natie is van het Messiaanse Koninkrijk waarover in de Bijbel gesproken wordt. Voorstanders van dit standpunt geloven dat de seculiere natie langzaam en uiteindelijk tot geloof zal komen. Hoewel dit standpunt onder sommige evangelischen groeit, geloof ik dat het ook onjuist is. Het vereist een verklaring voor het feit dat de helft van de Israëli's niet religieus is en het leven niet volgens het Oude Testament leiden - en dat meer dan 98% van hen Jezus als Messias afwijst.

Alle drie de visies hebben de neiging om de nadruk te leggen op een select aantal Bijbelpassages, die vaak uit hun verband worden gerukt, zonder rekening te houden met Schriftgedeelten die hun visie duidelijk tegenspreken.

Beloften om Israël weer bijeen te brengen

Wanneer de Bijbel in zijn geheel wordt beschouwd, maakt de Schrift duidelijk dat God zelf beloofde om het Joodse volk vanuit de vier windstreken terug te brengen naar het Land Israël. Maar de profeten voorzagen twee verschillende herverzamelingen:

1. de eerste in ongeloof - als voorbereiding op de oordelen en moeilijke tijden die beschreven worden als de Verdrukking (een periode van zeven jaar die nog in de toekomst ligt).

2. de tweede van een geredde, gelovige natie.

De sleutelpassage die wijst op een eerste herverzameling naar het land in ongeloof (ter voorbereiding op het oordeel) is Ezechiël 20:33-38. Ezechiël voorzag een wereldwijde herverzameling in ongeloof te midden van toorn en moeilijke tijden. Dit is precies wat er gebeurde in de grote immigratiegolven naar het land vanaf de jaren 1890 tot de oprichting van de staat in 1948. De grootste toorn was de Holocaust, vanaf de Kristallnacht in november 1938 tot en met de bevrijding van de vernietigingskampen in 1945.

Ezechiël 22:17-22 herhaalt dat de Joden midden in de toorn zullen worden verzameld en niet als gelovigen.

Nu een kritiek punt: Jesaja 11:11-12 voorspelt twee wereldwijde herverzamelingen. De eerste was in ongeloof, en daar zitten we vandaag de dag nog steeds middenin. De tweede is een herverzameling in geloof. Jesaja, hoofdstukken 40, 61, 62 en 63 herhalen de profetie dat de Joden eerst in ongeloof zouden worden verzameld, daarna het oordeel zouden ervaren en vervolgens heel Israël door reddend geloof tot de Heer zou worden verzameld.

Paulus legde profetisch uit dat heel Israël gered zal worden door geloof in Messias Jezus in Romeinen 11, waar staat:

Romeinen 11:25-29 KJV - "Want ik wil niet, broeders, dat gij onwetend zijt van dit geheimenis, opdat gij niet wijs zijt in uw eigen bedenkselen; dat de verblinding ten dele Israël overkomen is, totdat de volheid der heidenen binnengekomen is. En alzo zal gans Israël zalig worden; gelijk geschreven staat: Uit Sion zal de Bevrijder komen, en hij zal goddeloosheid van Jakob afwenden: Want dit is Mijn verbond met hen, wanneer Ik hun zonden zal wegnemen. Wat het evangelie betreft, zij zijn vijanden om uwentwil, maar wat de verkiezing betreft, zij zijn geliefden om des vaders wil. Want de gaven en de roeping van God zijn zonder berouw."

De nationale verlossing voor de Joden zal komen op een wanhopig moment tegen het einde van de Verdrukking, zoals beschreven in Zacharia 12:10: "en Ik zal uitstorten over het huis van David en over de inwoners van Jeruzalem, de geest van genade en van smeking, zodat zij zullen zien naar Mij, Die zij doorstoken hebben; en zij zullen rouwen om Hem, zoals iemand rouwt om zijn enige zoon, en zij zullen bitter om Hem wenen, zoals het bittere wenen om een eerstgeborene." Wanneer het Joodse volk uitroept: "Baruch haba b'Shem Adonai" (Gezegend is Hij die komt in de Naam van de HEER), zal de Messias naar de aarde terugkeren om Zijn Messiaanse koninkrijk te vestigen.

De huidige staat Israël die we in het Midden-Oosten zien is geen toeval van de geschiedenis, noch is het het resultaat van puur menselijke inspanning door vastberaden mensen. Het is veeleer een belangrijk onderdeel van wat Gods plan voor de eeuwen beschrijft in de terugkeer van de Messias.

Erkennend dat God Messias Jezus al naar het Joodse volk heeft gestuurd, laten we duidelijk zijn dat de enige hoop voor elk individu, Jood of niet-Jood, ligt in de verzoening die door het bloed van Messias wordt verschaft. Dat is mijn gezegende hoop en ik vertrouw erop dat het ook de jouwe is.

Mottel Baleston is een Messiaans-Joodse rabbijn die zowel in het Engels als in het Hebreeuws doceert en als gast auteur is van Christ In Prophecy.

Bron: Why Is Israel A Topic Of Confusion For So Many Christians? - Harbingers Daily