www.wimjongman.nl

(homepagina)


IJverig voor de Torah

Eric Tokajer 23 juni 2023

In het boek Johannes hoofdstuk 17 lezen we een prachtig gebed over eenheid dat Jesjoea bad voor allen die Hem zouden volgen.

Johannes 17:20 "Ik bid niet alleen voor dezen, maar ook voor hen die door hun boodschap in Mij geloven, 21 opdat zij allen één zijn. Zoals U, Vader, in Mij bent en Ik in U, zo mogen ook zij één zijn in Ons, opdat de wereld gelooft dat U Mij gezonden hebt.

Hoewel ik zou willen dat we vandaag de dag naar het Lichaam van de Messias zouden kunnen kijken en vol vertrouwen zouden kunnen zeggen dat Jesjoea's gebed verhoord is, is de waarheid dat er vele breuken zijn binnen het Lichaam van de Messias. Er zijn honderden, zo niet duizenden verschillende denominaties, elk met hun eigen doctrinaire verschillen en redenen dat zij juist zijn, terwijl alle anderen verkeerd zijn.

Ik geloof dat deze verdeeldheid het resultaat is van een doelbewuste verwijdering van de ijver voor Torah bij degenen die Jesjoea volgen. Voordat je boos stopt met het lezen van deze blog, geef me alsjeblieft de kans om het verder uit te leggen. Ik begrijp en ben het er volledig mee eens dat we niet verlost worden door het naleven van de Torah, maar door geloof in Jesjoea als onze Messias. Ik geloof niet dat we ons een weg naar de hemel kunnen banen. Ik geloof ook niet dat niet-Joodse gelovigen dezelfde verantwoordelijkheden hebben voor alle Torah-geboden als Joodse gelovigen. (Ik geloof ook niet dat alle Joden dezelfde verantwoordelijkheid hebben voor alle Torah geboden).

Maar, na al het bovenstaande gezegd te hebben, moeten we geloven en begrijpen dat de Torah het fundament is van alles wat we geloven, en dat de Torah zijn werk om mensen naar Jesjoea te leiden nog niet heeft voltooid. Ik geloof dat we hebben toegestaan dat Torah is gereduceerd van het fundament van ons geloof tot het punt dat het grotendeels wordt gezien als een inleiding tot het belangrijke deel van de Bijbel, de Geschriften van het Nieuwe Verbond.

Het resultaat van het toestaan en, in sommige gevallen, aanmoedigen van deze waardevermindering van de waarde en het belang van Torah is dat de Schriften van het Nieuwe Verbond van hun wortels en redenering zijn gescheiden. Omdat de wortels die ons ooit verankerd hadden aan de Torah verwijderd zijn, zijn we geëindigd met mensen die heen en weer geslingerd worden door elke wind en doctrine die voorbij komt. En door dit te doen, hebben we krachtig gewerkt om Jesjoea's gebed voor eenheid niet tot volheid te brengen.

Nu weet ik dat sommige mensen die de kop van dit artikel lazen meteen negatief reageerden, alleen maar omdat het woord Torah gebruikt werd. Anderen reageerden negatief omdat de woorden "ijverig voor Torah" werden gebruikt. Maar, het is mijn hoop dat als je zover gelezen hebt, je verder zult lezen omdat uit de Geschriften van het Nieuwe Verbond blijkt dat de Apostelen het ijverig zijn voor Torah niet als iets slechts beschouwden, noch beschouwden zij het ijverig zijn voor Torah op enige manier als strijdig met het hebben van geloof in Jesjoea als Messias.

In Handelingen 21:20-21 lezen we deze woorden die Jakob (Jakobus) tot Paulus sprak:

20 En toen ze het hoorden, begonnen ze God te verheerlijken. Ze zeiden: "Zie je, broeder, hoeveel myriaden er onder het Joodse volk zijn die hebben geloofd - en ze zijn allemaal ijverig voor de Torah. 21Er is over u verteld dat u het hele Joodse volk onder de heidenen leert om Mozes te verlaten, dat u hun zegt dat ze hun kinderen niet moeten besnijden en dat ze niet volgens de gebruiken moeten wandelen.

Toen Jakob deze woorden tot Paulus sprak, was zijn proclamatie van "Torahijver" een positieve verklaring. Zo positief, in feite, dat de hele reden voor het maken van de verklaring was zodat hij Paulus kon vragen om te betalen voor offers die door Paulus en andere mannen gemaakt moesten worden om aan te tonen dat ook Paulus nog steeds IJverig voor Torah was. In dit artikel ga ik geen ruimte hebben om te definiëren wat Torah IJver voor ons vandaag de dag is, noch hoe Torah IJver eruit ziet voor Joodse gelovigen of niet-Joodse gelovigen. Maar we zouden op zijn minst hier weg moeten komen met een begrip dat de vroege gelovigen geen afkeer hadden van het ijverig zijn voor Torah, en als we ooit de eenheid willen hebben waar Jesjoea voor betaald heeft, dan zullen we moeten accepteren dat ijver voor Torah, trouw aan Torah, de lijm is die de afzonderlijke delen van het Lichaam samen zal voegen om één te worden.

Bron: Zealous For the Torah