www.wimjongman.nl

(homepagina)


Het bewijs dat God zijn volk nooit in de steek laat

Emmanuel Abimbola - 31 mei 2023

()

God is trouw en laat niemand in de steek die op Hem vertrouwt. Welke beproevingen we in dit leven ook moeten doorstaan, God zal altijd bij ons zijn en ons kracht, troost en leiding geven.

In Deuteronomium 31:6 zegt Mozes tegen de Israëlieten: "Wees sterk en vol goede moed, vrees niet en wees niet bang voor hen, want de Heer, uw God, is het die met u meegaat; "Ik zal u beslist niet loslaten en Ik zal u beslist niet verlaten."

Veel gelovigen door de geschiedenis heen hebben getuigd van het belang van Gods trouw in hun eigen leven. Zo zei de beroemde christelijke schrijver C.S. Lewis eens: "Ik weet nu, Heer, waarom U geen antwoord geeft. U bent het antwoord. Voor uw aangezicht sterven de vragen weg. Welk ander antwoord zou volstaan?" Wanneer we ons vertrouwen stellen in God en Zijn trouw, kunnen we vrede vinden en antwoorden op de moeilijkste vragen van het leven.

Het leven kan hard zijn, en soms kan het voelen alsof God ver weg of afwezig is. Maar zelfs op die momenten is het belangrijk te onthouden dat God nog steeds bij ons is, ook al kunnen we zijn aanwezigheid niet altijd voelen. Zoals in Hebreeën 13:5 staat: "Ik zal u beslist niet loslaten en Ik zal u beslist niet verlaten."

Hoewel sceptici aan dit idee kunnen twijfelen, is voor hen die in God geloven Zijn trouw een cruciaal onderdeel van hun relatie met Hem. Of we ons nu wenden tot de Bijbel of tot de woorden van wijze denkers als C.S. Lewis, er zijn genoeg bronnen die getuigen van het belang van vertrouwen in Gods onfeilbare liefde en toewijding aan ons.

Gods trouw onthuld in het verhaal van Jozef

Jozefs reis van verraden worden door zijn broers tot Farao's adviseur is een ware achtbaan van ups en downs, maar door alles heen zien we duidelijke voorbeelden van Gods trouw aan Jozef.

Het begint allemaal met Jozef als favoriete zoon van Jakob, wat zijn broers begrijpelijkerwijs niet goed uitkomt. Zij verkopen hem als slaaf en Jozef komt in Egypte terecht, waar hij wordt gekocht door Potifar, een van de ambtenaren van de Farao. Je zou kunnen denken dat slavernij een somber begin is, maar zelfs in dit donkerste moment zien we het bewijs van Gods trouw aan Jozef. De Bijbel vertelt ons in Genesis 39:2 dat "de Heer met Jozef was, en hij was een voorspoedig man". Ondanks zijn omstandigheden blijft Jozef God trouw, en God zegent hem daarvoor.

Maar de dingen blijven niet lang rooskleurig. Potifars vrouw beschuldigt Jozef er valselijk van dat hij haar probeerde te verleiden, en hij wordt in de gevangenis gegooid. De meeste mensen zouden zich nu behoorlijk ontmoedigd voelen. Maar opnieuw zien we Gods trouw doorschemeren. Zelfs in de gevangenis vindt Jozef gunst bij de gevangenbewaarder, en Genesis 39:21 zegt: "De Heer was met hem en toonde hem barmhartigheid en gaf hem gunst bij de gevangenbewaarder."

Maar als Jozef uiteindelijk uit de gevangenis wordt vrijgelaten en geroepen wordt om Farao's dromen te interpreteren, zien we pas echt Gods trouw in actie. Jozef kan de dromen van de Farao correct interpreteren en een komende hongersnood voorspellen, en als gevolg daarvan wordt hij de tweede man van heel Egypte. Dat klopt, de man die ooit een slaaf en een gevangene was, adviseert nu de machtigste man in het land. Over een comeback verhaal gesproken!

Door alle beproevingen van Jozef heen zien we een duidelijk bewijs van Gods trouw aan hem. Zelfs als alles hopeloos lijkt, werkt God achter de schermen aan het uiteindelijke succes van Jozef. En dit verhaal is ook geen eenmalig voorbeeld van Gods trouw. Door de hele Bijbel heen zien we Gods trouw aan Zijn volk keer op keer, zelfs als ze het verknoeien of voor schijnbaar onoverkomelijke uitdagingen staan.

Dus, of je je nu ontmoedigd voelt of geconfronteerd wordt met moeilijke omstandigheden, het is belangrijk om te onthouden dat God altijd bij ons is en voor ons welzijn werkt, ook al kunnen we dat op dat moment niet altijd zien. Net als Jozef kunnen we vertrouwen op Gods trouw om ons zelfs door de moeilijkste tijden heen te helpen.

De zaak Job

Job is een andere trouwe gelovige in God, die zware beproevingen doormaakt, maar door alles heen zien we duidelijke bewijzen van Gods trouw aan hem.

Het begint allemaal met Job als een rechtvaardig en welvarend man met een groot gezin en grote rijkdom. Maar dan, in een reeks van tragische gebeurtenissen, verliest hij alles. Zijn kinderen worden gedood, zijn vee en bezittingen worden vernietigd, en hij wordt getroffen door pijnlijke steenpuisten. Ik bedoel, over een moeilijke tijd gesproken.

Nu denk je misschien: "Wow, God heeft Job echt in de steek gelaten, hè?" Maar dat is absoluut niet waar. In feite zien we in het hele verhaal Gods trouw doorschemeren, zelfs in de donkerste momenten. Als Jobs vrienden hem er bijvoorbeeld van proberen te overtuigen dat hij wel gezondigd moet hebben om zo'n straf te verdienen, berispt God hen en verdedigt Hij Jobs gerechtigheid (Job 42:7-8).

En over gerechtigheid gesproken, een van de opmerkelijkste dingen in het verhaal van Job is dat hij, zelfs te midden van al zijn lijden, God nooit vervloekt of zich van Hem afkeert. In plaats daarvan blijft hij trouw en vertrouwt hij op Gods goedheid, zelfs als het lijkt alsof alles in duigen valt. Zoals hij in Job 13:15 zegt: "Al doodt hij mij, toch zal ik op hem vertrouwen; maar ik zal mijn eigen wegen voor zijn aangezicht bewaren."

En hier wordt het pas echt interessant: na al Jobs beproevingen en lijden herstelt God hem tot een nog grotere voorspoed dan voorheen. Hij geeft Job nieuwe kinderen, meer vee en bezit, en herstelt zijn gezondheid. Het is een krachtige herinnering dat zelfs in onze donkerste momenten God altijd ten goede werkt.

Dit is een opmerkelijk bewijs dat God zijn volk nooit in de steek laat. Zelfs als alles mis lijkt te gaan, kunnen we vertrouwen op Gods trouw en goedheid. En net als Job zullen we aan de andere kant komen met nog grotere zegeningen dan voorheen.

Het verhaal van Daniël

Het verhaal van Daniël is een ander ongelooflijk verhaal dat Gods trouw aan Zijn volk bewijst. Daniël was een trouwe dienaar van God die ook enkele zware beproevingen moest doorstaan, maar door alles heen bleef hij standvastig in zijn geloof.

Het zit zo: Daniël woonde in Babylon, waar koning Nebukadnezar iedereen had bevolen een gouden beeld te aanbidden dat hij had gemaakt. Maar Daniël, de toegewijde volgeling van God die hij was, weigerde iets anders te aanbidden dan de enige ware God. Als gevolg daarvan werd hij in een hol van hongerige leeuwen geworpen (Daniël 6:7-9).

Nu zou je kunnen denken dat dit het einde van Daniël's verhaal zou zijn. Ik bedoel, leeuwen zijn behoorlijk enge wezens, toch? Maar het blijkt dat God andere plannen had. Hij sloot op wonderbaarlijke wijze de muil van de leeuwen en hield Daniël de hele nacht veilig. Toen de koning hem 's morgens controleerde, was hij verbaasd dat Daniël ongedeerd was en nog leefde (Daniël 6:22-23).

Dit ongelooflijke verhaal is een bewijs van Gods trouw en bescherming over Zijn volk, zelfs onder schijnbaar onmogelijke omstandigheden. Daniëls onwrikbare toewijding aan God, zelfs in het aangezicht van de dood, is werkelijk inspirerend. En Gods wonderbaarlijke bevrijding van de leeuwen dient als een krachtige herinnering dat Hij altijd bij ons is, zelfs in onze donkerste momenten.

Dus als je ooit voor een beproeving of tegenslag komt te staan, denk dan aan Daniëls verhaal. Denk eraan dat God altijd trouw is aan zijn volk en dat Hij de macht heeft om ons te beschermen en te bevrijden uit de moeilijkste situaties. Zoals Daniël verklaart in Daniël 6:22: "Mijn God heeft zijn engel gezonden en de muil van de leeuwen gesloten... omdat ik onschuldig voor hem ben bevonden."

Hoe Gods trouw van toepassing is op ons leven

Gods trouw is niet slechts een historisch concept of een abstracte theologische doctrine - het is iets dat direct van toepassing is op ons leven van vandaag. Wanneer we Gods trouw erkennen en omarmen, kunnen we een diep gevoel van vrede, moed en hoop ervaren in het licht van de uitdagingen van het leven.

Een van de manieren waarop Gods trouw ons kan helpen is door ons in staat te stellen angst te overwinnen. Wanneer we ons bang of onzeker voelen, kunnen we ons tot God wenden en vertrouwen op zijn standvastige liefde en zorg voor ons. Zoals in Psalm 56:3-4 staat: "Wanneer ik bang ben, zal ik op U vertrouwen. Ik zal zijn woord loven, op God heb ik mijn vertrouwen gesteld; ik zal niet vrezen wat vlees mij kan aandoen."

Een andere manier waarop Gods trouw ons leven kan beïnvloeden is door Zijn blijvende aanwezigheid. Wanneer we Gods aanwezigheid zoeken en een relatie met Hem opbouwen, kunnen we een diep gevoel van troost en veiligheid ervaren. Zoals in Jesaja 41:10 staat: "Vrees niet, want Ik ben met u; wees niet ontzet, want Ik ben uw God: Ik zal u versterken; ja, Ik zal u helpen; ja, Ik zal u ondersteunen met de rechterhand van mijn gerechtigheid."

Vertrouwen op Gods beloften is een andere krachtige manier waarop we Zijn trouw kunnen ervaren. Wanneer we geloven en vertrouwen op Gods beloften, kunnen we beproevingen en moeilijkheden met vertrouwen en hoop tegemoet treden. Romeinen 8:28 herinnert ons eraan: "En wij weten dat alle dingen medewerken ten goede voor hen die God liefhebben, voor hen die naar zijn voornemen geroepen zijn."

Natuurlijk zijn beproevingen nooit gemakkelijk, maar de zekerheid van Gods hulp kan ons zelfs door de donkerste momenten heen helpen. Zoals in Psalm 34:19 staat: "De verdrukkingen van de rechtvaardige zijn talrijk, maar de HEERE verlost hem uit alle." Wanneer we vertrouwen op Gods trouw en Zijn hulp inroepen, kunnen we erop vertrouwen dat Hij bij elke stap van de weg bij ons zal zijn.

Kortom, Gods trouw is een krachtige kracht in ons leven, die ons in staat stelt angst te overwinnen, Zijn aanwezigheid te ervaren, op Zijn beloften te vertrouwen, beproevingen het hoofd te bieden en zekerheid te vinden in Zijn hulp. Als we de keuze maken om op Gods trouw te vertrouwen en in alles op Hem te steunen, kunnen we een diep gevoel van vrede en vreugde ervaren dat alle begrip te boven gaat.

Afbeelding van Barbara Jackson via Pixabay

Emmanuel Abimbola headshotEmmanuel Abimbola is een creatieve freelance schrijver, blogger en webdesigner. Hij is een vroom christen met een compromisloos geloof die afkomstig is uit Ondo State in Nigeria, West-Afrika. Als liefhebber van kinderen runt Emmanuel een kleine basisschool in Arigidi, Nigeria.

Bron: Proof That God Never Forsakes His People