www.wimjongman.nl

(homepagina)


Hoe de bijbelse geschiedenis van Iran betekenis heeft voor vandaag

Iran Alive - 26 april 2023

Er is een fascinerende geschiedenis tussen Iran en de Joodse cultuur. In het verleden heette Iran Perzië, en het was een van de grootste rijken ter wereld. Het is intrigerend om te zien hoe de twee culturen elkaar door de geschiedenis heen kruisten, en hoe zij een opmerkelijke belofte van God aan Abraham in Genesis 12 hielpen vervullen.

Een van de belangrijkste voorbeelden is het verhaal van koning Cyrus, die door Jesaja "de gezalfde" of "messias" werd genoemd. Cyrus speelde een cruciale rol in de vervulling van een profetie over de bevrijding van het Joodse volk uit de Babylonische gevangenschap. Hij stond hen toe terug te keren naar Jeruzalem en droeg hen zelfs op de tempel te herbouwen. Deze nieuwe buitenlandse politiek zou de weg vrijmaken voor Gods belofte van zegen voor de wereld.

Ook in het Nieuwe Testament gaat de Perzische invloed door, zoals toen Jezus tegen de berouwvolle dief aan het kruis zei: "Vandaag zul je met mij in het paradijs zijn" (Lucas 23:43), waarbij hij een woord voor de hemel gebruikte dat was afgeleid van de Perzische term voor "tuin".

Het is belangrijk te bedenken dat de Iraniërs in Jeruzalem aanwezig waren en door hun contact met de Joodse gemeenschap tot geloof in de ware God waren gekomen. Meer nog, zij waren vervuld met de Geest van God en brachten de boodschap van het Goede Nieuws van Jezus de Messias naar hun eigen volk.

In de Bijbel gebruikte God de Perzen als Zijn agenten om Zijn volk terug te brengen naar het Beloofde Land, zodat Jezus de Messias daar geboren kon worden.

Helaas werd de islam, toen deze tijdens het leven van de moslimprofeet Mohammed in het Midden-Oosten werd geïntroduceerd, steeds gewelddadiger tegenover het Joodse volk, dat als vijand werd beschouwd. Vandaag de dag zetten de Islamitische leiders in het moderne Iran deze traditie van extreme vijandigheid tegenover Joden voort.

Met de dreiging van kernwapens in het spel, zouden volgelingen van Jezus moeten bidden voor goddelijke interventie en voor de mensen van Iran om een persoonlijke relatie met Jezus te ontwikkelen. Iran ligt in het hart van het Midden-Oosten en heeft aanzienlijke invloed op de rest van de moslimwereld.

God werkt in deze regio van de wereld, en er is een groot ontwaken gaande onder de mensen van Iran. Vanuit onze kant van de geschiedenis ziet het er nu misschien rommelig uit, maar wij hebben vertrouwen in Gods doel om de naties te zegenen en vrede te stichten.

God wekt nieuwe belangstelling voor de geestelijke behoeften van het Perzische volk. Moge de bijbelse geschiedenis uw nieuwsgierigheid en verwondering vergroten over hoe God de Perzen in het verleden heeft gebruikt, u opwinden over wat Hij in het heden doet, en u aanzetten om te bidden voor wat Hij in de toekomst zal doen.

Bron: How Iran’s biblical history holds significance for today