www.wimjongman.nl

(homepagina)


Ons geloof versterken in onzekere tijden

14 februari 2018

( )

Afbeelding van Kanenori via Pixabay

בִּנְא֣וֹת דֶּ֭שֶׁא יַרְבִּיצֵ֑נִי עַל-מֵ֖י מְנֻח֣וֹת יְנַהֲלֵֽנִי׃

Hij doet mij neerliggen in groene weiden; Hij leidt mij naar water in plaatsen van rust;
bin-OT DE-she yar-bee-TZAY-nee al MAY m'-nu-KHOT y'-na-ha-LAY-nee
Psalmen 23:2

Het leven zit vol overgangen. Dingen blijven gewoon niet hetzelfde. Voor de meeste mensen veroorzaakt dit stress. Overgangen kunnen eng zijn. Zelfs als we blij zijn met een overgang is het vaak stressvol. Als dingen veranderen, zijn we onzeker over hoe alles zal gaan. Maar of we het nu leuk vinden of niet, de waarheid is dat stabiliteit vluchtig is. Dingen veranderen voortdurend.

Als mensen die in God geloven, zijn overgangen in het leven een duidelijke oproep om te bidden; om op de Heer te vertrouwen. Hoe vaak heb ik niet een overgang doorgemaakt en me tot Hem gewend: "Help me hier alsjeblieft doorheen, God."

Psalm 23 vers 2 bevat een belangrijke boodschap voor geloof in tijden van overgang.

"In de mooie weiden legt Hij mij neer, naar wateren van rust leidt Hij mij."

Mooie weiden. Rustige wateren. Dit vers lijkt allesbehalve stressvol. Niets engs hier, toch?

Het is waar dat de Psalmist twee verzen hierna in het dal van de schaduw van de dood zal lopen, maar voor nu lijkt alles prima in orde.

Kijk nu eens wat beter naar het vers. Ik ben altijd getroffen door de volgorde van de twee helften van dit vers. "Hij legt mij neer... Hij leidt mij."

"Hij legt me neer" betekent dat ik rust heb. Ik heb mijn bestemming bereikt. Ik ben waar ik moet zijn. "Hij leidt mij" is anders. "Hij leidt mij" betekent dat ik in beweging ben; in overgang.

Hadden de beelden niet omgekeerd moeten zijn? Zou het niet logischer zijn als de Psalmist eerst schreef "Hij leidt mij" en dan "Hij legt mij neer"?

Ik wil de diepere les van dit vers uitleggen door het te vergelijken met een serie scènes in het boek Exodus.

Exodus 15:22-26 vertelt het verhaal van het volk Israël dat net begonnen is aan hun reis door de woestijn na het grote wonder van de splitsing van de zee. Israël trekt drie dagen de woestijn in en kan geen water vinden. Ze komen aan op een plek waar het water te bitter is om te drinken. Het volk beklaagt zich bij Mozes. Hij roept de Heer aan en de Heer laat Mozes zien hoe hij het water kan verzoeten. Noch Mozes noch God werd boos of berispte het volk voor hun klacht. Ze hadden dorst. Ze waren bang. De Heer voorzag.

Het vers direct na deze scène zegt:

Toen kwamen ze in Elim, waar twaalf bronnen waren en zeventig palmbomen, en ze kampeerden daar bij het water. (Exodus 15:27)

Let op het specifieke aantal bronnen en palmen. Waarom vertelt de Schrift ons niet gewoon dat ze naar een plek kwamen waar water in overvloed was? Welke betekenis heeft het feit dat er precies twaalf bronnen en zeventig palmen waren?

Deze getallen zouden voor ons duidelijk moeten zijn. Twaalf bronnen voor de twaalf stammen van Israël. Een bron voor elke stam. Zeventig palmen voor de zeventig oudsten van Israël. De Schrift vertelt ons het aantal bronnen en palmen om het feit te benadrukken dat de Heer voor de perfecte rustplaats voor Israël zorgde. Het was voor hen op maat gemaakt! Na de crisis van het water, door hen naar deze perfecte plaats te brengen, zegt God tegen Zijn volk: "Wees niet bang. Ik ben bij jullie." Dat God bij hen is op hun reizen is de boodschap van de bronnen en palmen van Elim.

Het probleem is dat het volk Israël de boodschap niet meekreeg. Het ontbrak hen aan geloof.

Onmiddellijk na de op maat gemaakte oase van Elim bevonden ze zich opnieuw in een crisis. Deze keer ging het om voedsel.

De hele Israëlitische gemeenschap vertrok uit Elim en kwam naar de woestijn van Sin, die tussen Elim en Sinaï ligt, op de vijftiende dag van de tweede maand nadat ze uit Egypte waren gekomen. In de woestijn kwam de hele gemeenschap in opstand tegen Mozes en Aäron. De Israëlieten zeiden tegen hen: "Waren we in Egypte maar door de hand van de Heer gestorven! Daar zaten we rond de potten met vlees en aten al het voedsel dat we wilden, maar u hebt ons naar deze woestijn gebracht om deze hele gemeente uit te hongeren." (Exodus 16:1-3)

In plaats van tegen zichzelf te zeggen: "Nou, op basis van wat we net in Elim hebben gezien, bestaat er geen twijfel dat de Heer voor ons zal zorgen. Het is duidelijk dat Hij een oplossing in gedachten heeft voor ons gebrek aan voedsel", verloren zij hun geloof. Merk op dat ze Mozes de "schuld" geven van het vertrek uit Egypte. Ze zijn vergeten dat het God was die hen eruit haalde! Ze geloven zeker niet dat God voor hen zal zorgen.

Wat is er gebeurd met de les van Elim? Zijn ze de twaalf bronnen en zeventig palmen vergeten? Zijn ze de perfecte voorzieningen vergeten waarin de Heer voorzag?

Het antwoord op deze vraag is de boodschap van ons vers in Psalm 23.

Er zijn tijden waarin de Heer alles voor ons regelt, precies volgens onze behoeften en wensen. En dan zijn er tijden waarin onze vaste voet aan de grond wordt geschud en we ons in een overgangsfase of zelfs crisis bevinden. We hebben de neiging om veel meer aan God te denken als we in de problemen zitten dan wanneer alles goed lijkt te gaan met ons leven. Als we in een crisis verkeren, roepen we God aan in gebed; we doen toezeggingen aan Hem; we zoeken Hem op. Maar hoe zit het als alles goed gaat? Hoe zit het met de "Elim"-momenten in ons leven? Zijn we net zo betrokken bij een relatie met de Heer als alles perfect lijkt als wanneer onze noden acuut zijn?

Hoe meer we Gods hand erkennen als het goed gaat, hoe meer geloofskracht we zullen hebben in moeilijke tijden. Elim geeft ons kracht.

In tijden van onzekerheid en overgang is de ware weg van geloof om te zeggen: "Heer, ik weet uit vroegere ervaringen, toen de tijden goed en stabiel waren, dat U bij me was. Als U toen bij mij was, dan weet ik dat U nu bij mij bent."

Laten we nu nog eens naar ons vers kijken, deze keer met een nieuw begrip.

"In de mooie weiden legt Hij mij neer, naar wateren van rust leidt Hij mij."

Als ik volledig erken dat het God is die me neerlegt in mooie weiden; dat Hij bij me was in mijn rustgevende tijd van stabiliteit, dan zal ik dat geloof meenemen in de tijden van overgang als ik in beweging ben. Ik vertrouw erop dat Hij me naar wateren van rust leidt.

Soms zijn we in rust. Soms zijn we in beweging. Soms zijn we op de plaats van bestemming. Soms zijn we onderweg. We moeten kracht putten uit Gods zegeningen over ons wanneer de dingen stabiel zijn om ons geloof te versterken en te leiden in tijden van verandering en onzekerheid.

Rabbijn Pesach Wolicki is uitvoerend directeur van Ohr Torah Stone's Centrum voor Joods-Christelijk Begrip en Samenwerking en is medepresentator van de Shoulder to Shoulder podcast.

Bron: Strengthening Our Faith in Uncertain Times - The Israel Bible