www.wimjongman.nl

(homepagina)


Geen Kerstmis meer? Veel volgelingen van Jezus stoppen met vieren.

Ze dronken wijn en prezen de goden van goud en zilver, brons, ijzer, hout en steen.
Daniël 5: (De Israel Bijbel)

John Enarson 27 december 2023

( )

foto van Chris Spencer-Payne via Pixabay

Het is weer die tijd van het jaar. Het is tijd om uit te leggen waarom veel volgelingen van Jezus stoppen met het vieren van Kerstmis. Het wordt gedaan uit een diep verlangen om Jezus en Gods Woord te respecteren Het niet langer vieren van Kerstmis kan gemakkelijk verkeerd worden begrepen en een uitdaging vormen voor iemands gezin, familie en gemeente. Het wordt meestal gezien alsof men niet langer de geboorte van Jezus viert, zijn leven en Gods grote geschenk aan de wereld. Waarom geven, met dit in gedachten, steeds meer volgelingen van Jezus de viering van Kerstmis op?

De reden dat velen stoppen met het vieren van Kerstmis is niet dat ze proberen om de Zoon van God te minimaliseren. Ze doen het eerder uit respect voor hem. Om deze vraag te begrijpen is er wat achtergrondinformatie nodig. Wederzijds respect en duidelijke communicatie zijn ook noodzakelijk. Als iemand niet de korte tijd wil investeren die nodig is om de geschiedenis van Kerstmis te leren, dan heeft hij waarschijnlijk ook niet het recht om kritiek te leveren.

De Bijbelse Vraag

Er zijn veel amateurbronnen over Kerstmis die gemakkelijk te vinden zijn op Google, maar deze staan vaak vol speculaties. Het is beter om een meer officiële bron te raadplegen, zoals een encyclopedie. Een duidelijke en beknopte bron voor de geschiedenis van Kerstmis is Bible Questions Answered(The Bible Question).

"The Bible Question" is gestart in 1996 en is vandaag de dag de grootste christelijke Zweedse vraag-en-antwoord website op het internet, met ongeveer 90.000 maandelijkse bezoekers. De site promoot geen bepaalde geloofsovertuiging, maar heeft als enige doel een objectieve bron van informatie te zijn - een levend bijbelwoordenboek - waar studenten en iedereen die geïnteresseerd is concrete en gedetailleerde antwoorden kan krijgen op vragen die betrekking hebben op de Bijbel, het christelijk geloof, de geschiedenis van de kerk, enz."

Vraag: "Sinds welke eeuw wordt de geboorte van Jezus gevierd en waarom specifiek op 25 december?"

Antwoord op de Bijbelvraag

"Om te beginnen probeerde de kerk keizer Constantijn de zonnegodsdienst en het bijbehorende decemberfeest te laten verbieden, maar uiteindelijk werd er een compromis gesloten ...

"Gedurende de eerste 300 jaar van de geschiedenis van de Christelijke Kerk vierde niemand de geboorte van Jezus. De reden was voornamelijk drievoudig: Ten eerste wordt de geboortedatum van Jezus nergens in de Bijbel genoemd. Ten tweede vierden in de Bijbel alleen goddeloze mensen hun verjaardag. Ten derde was het in het heidense Romeinse Rijk (dat Israël bezette ten tijde van het begin van de Kerk) een algemene traditie om de verjaardagen van de heidense goden te vieren.

"Ten tijde van de geboorte van Jezus omvatte het Romeinse Rijk bijna heel Europa en het Midden-Oosten. In Rome heette de grote god Saturnus. Midden in de winter werd er ter ere van hem een lang feest gehouden. Dit feest werd "Saturnalia" genoemd en duurde van 17 tot 24 december. Het was een feest waarbij men at en dronk, vrienden samenbracht en elkaar geschenken gaf. 25 december was de laatste en grootste dag van Saturnalia.

"Tijdens de eerste 300 jaar van het Romeinse Rijk begon de aanbidding van de zon zich vanuit het Oosten te verspreiden - vanuit Syrië en Perzië - en bereikte grote delen van het Rijk. Al in het oude Babylon vereerden de mensen de zon. Eén van de hoogste godheden onder de Babyloniërs was de zonnegod Shamash. De belangrijkste dag in de zonnereligie was de dag waarop de zon opnieuw werd "geboren" en aan de hemel opkwam, nadat hij dichter naar de horizon was gezakt en de dagen in de herfst en vroege winter steeds korter waren geworden. Toen de winterzonnewende op 25 december viel, werd dat gevierd met een groot feest.

"Oosterse filosofen en mystici predikten over de goddelijke aard van de zon en immigranten uit het Oosten brachten hun geloof naar het Westen. Hierdoor kreeg de zonnegodsdienst steeds meer aanhangers in het Romeinse Rijk.

"Toen gebeurde het dat een Romeinse keizer een grote militaire overwinning behaalde nadat hij tot de zonnegod had gebeden voor de overwinning. Als dank verhief hij de "Onoverwinnelijke Zon" (Sol Invictus) boven alle andere goden van Rome. In het jaar 273 CE liet hij een prachtige tempel voor de zon bouwen. Deze tempel werd gewijd op de verjaardag van de zon, 25 december.

"Nauwelijks 50 jaar later werd de Romeinse keizer Constantijn een aanhanger van de Christelijke leer. Hij was een vroegere zonaanbidder en de nieuwe religie stelde hem voor een probleem. Wat moest hij doen met het jaarlijkse feest voor de zon?

"Om te beginnen probeerde de kerk hem de zonnegodsdienst en het bijbehorende decemberfeest te laten verbieden, maar dat weigerde hij. Als hij het volksfeest zou verbieden, zouden er conflicten kunnen ontstaan tussen de volgelingen van de verschillende religies. Uiteindelijk werd er een compromis gesloten.

"25 december was de winterzonnewende, de dag waarop de zon opnieuw geboren werd. Waarom zouden we de verering van de massa's niet verplaatsen van de zonnegod naar de "zon van gerechtigheid", "het licht van de wereld" - Christus? Het was gemakkelijk om het symbolische verband te illustreren. Als men het feest van de zonnegod zou "verchristelijken" door in plaats daarvan de geboorte van Jezus op die dag te vieren, zou men misschien conflicten kunnen vermijden. Bovendien zouden veel mensen zich automatisch aansluiten bij de nieuwe religie.

"Bijgevolg mochten de Romeinen het grote feest op 25 december blijven vieren, maar de zonnegod werd verwijderd en Christus werd er in de plaats gezet. En toen Rome 25 december eenmaal had geaccepteerd als de "geboortedag" van Jezus, was het geen probleem voor het feest om zich te verspreiden naar de rest van het Romeinse Rijk.

"In Constantinopel begon men Kerstmis te vieren in het jaar 380 CE; in Klein Azië in het jaar 382; in Egypte rond het jaar 430; en in Jeruzalem rond het jaar 440. Dit verspreidde zich door Europa, waar het "zonnewendefeest" al sinds de oudheid in de meeste landen werd gevierd. In het hoge noorden werd ook iets gevierd dat "jul" werd genoemd [vandaag de dag nog steeds de Zweedse naam voor Kerstmis], een midwinterfeest. Het woord jul komt volgens sommigen van het Angelsaksische hweol dat "wiel" betekent, symbool voor de goddelijke zon en haar pad rond de aarde.

"De IJslandse schrijver Snorre Sturlasson schreef in het begin van de 12e eeuw hoe de heidense noordelingen drie grote offerfeesten vierden, waaronder het "Midwinter Blute" (het zonnewendefeest), waarbij ze offers brachten om een gunstige oogst te ontvangen. Toen het christendom kwam, werd de oude noordelijke "Jul" gekerstend en sindsdien vieren we de geboorte van Jezus op 25 december" (einde citaat).

Strindberg, Thor-Leif: "Bibelfrågan", www.bibelfragan.com
(http://www.alltombibeln.se/bibelfragan/jul.htm), vertaald naar het Engels.

Overweging

Er zit nog een ander aspect aan het verhaal. De kerk nam de feestdag over in het kader van een grotere paradigmaverschuiving, een proces waarbij ze zich opzettelijk afsplitste van haar Joodse wortels en Gods eigen kalender, om zo een eigen identiteit te vestigen en culturele invloed te krijgen in Rome. De meerderheid van de hedendaagse christenen is zich waarschijnlijk niet bewust van deze geschiedenis. Sommigen, die er wel van op de hoogte zijn, vinden dat de heidense oorsprong van Kerstmis iets uit het verleden is en geen actuele betekenis heeft. Ze vinden dat de geschiedenis misschien ongelukkig is, of dat de Kerk er goed aan heeft gedaan om het feest te kerstenen, maar ze houden vol dat Christenen die Kerstmis vieren geen afgoden aanbidden, maar gewoon Jezus vieren en tijd doorbrengen met familie. Aanvallen op Kerstmis zijn vaak gericht tegen Jezus en tegen het hele joods-christelijke erfgoed in het algemeen. Ze hebben het gevoel dat de wortels van Kerstmis niet altijd de huidige realiteit zijn. God ziet naar het hart en oprechte dankbaarheid wordt aan God gegeven tijdens de feestdag.

Hoewel dit geen triviale zorgen zijn, zien velen (waaronder ikzelf) de aard van Kerstmis uiteindelijk als onverenigbaar met het Bijbelse geloof om verschillende serieuze redenen. De belangrijkste reden is dat de Schrift sterk tegen dergelijk syncretisme leert, d.w.z. het "verchristelijken" of zich toe-eigenen van heidense riten (zie bijvoorbeeld Deut. 12:1-5,30-31).

"U zult de HEERE, uw God, niet op die manier aanbidden ... pas op dat u niet verstrikt raakt om hen na te volgen, nadat zij voor uw aangezicht zijn vernietigd, en dat u niet naar hun goden informeert en zegt: 'Hoe hebben deze volken hun goden gediend? Zo zult u de HEER, uw God, niet aanbidden" (uit Deut. 12).

Het gaat er niet om hoe wij over het onderwerp denken, maar hoe God erover denkt en wat Hij in Zijn Woord heeft gezegd. Afgezien van de Schriftuurlijke principes die Kerstvieringen tegenspreken, kunnen we de volgende redenen noemen: (1) Veel ongelovigen zijn goed op de hoogte van de geschiedenis van Kerstmis en spotten daarom met het geloof. (2) Niemand in de apostolische Schrift (Nieuwe Testament) of de eeuwen direct daarna vierde Kerstmis. Waarom zouden wij dat dan wel moeten doen? (3) Ongeacht alle positieve aspecten die voor Kerstmis worden aangehaald, is het algemene effect van het materialisme en de toegeeflijkheid ervan op onze families en gemeenschappen vaak eerder negatief dan positief. (4) De heidense elementen van Kerstmis zijn verre van afwezig. Afgezien van Jezus heeft bijna elk kerstgebruik heidense wortels en bijbels gezien zijn we niet geroepen om Kerstmis te zuiveren of om "Christus terug te brengen in Kerstmis". Pogingen om Kerstmis te redden hebben daarom gemengde resultaten. (5) Ongeacht of de meeste mensen in de moderne tijd de oorsprong van Kerstmis negeren, de duistere vorstendommen die ooit door middel van deze feestdag werden aanbeden zijn nog steeds een realiteit in onze wereld. (6) Hoe komt het dat gelovigen niet achterdochtig zijn over het feit dat de seculiere wereld, die het Evangelie over het algemeen haat, enthousiast Kerstmis viert? (7) Er zouden meer voorbeelden gegeven kunnen worden.

Dit zijn redenen waarom steeds meer mensen stoppen met het vieren van Kerstmis. Ze doen het uit een oprecht respect voor de Heer en zijn Woord. Sommigen hebben misschien moeite om hun overtuigingen over te brengen en de discussies die daaruit voortvloeien kunnen soms verhit raken. Is Kerstmis de zwaarste zaak van de Wet? Nee. Maar voor steeds meer mensen is het nog steeds belangrijk en zij willen het zorgvuldig corrigeren, zonder rechtvaardigheid, barmhartigheid en geloof te verwaarlozen. De volgende keer dat je geloofsgenoten of familieleden ontmoet die niet aan Kerstmis meedoen, kun je het nu beter begrijpen waarom.

Dit is geen nieuwe innovatie. Verschillende christelijke stromingen in de geschiedenis hebben zich onthouden van het vieren van Kerstmis, al sinds de kerstening ervan - van kerkvaders tot Reformatoren, Puriteinen en Watchman Nee. Eerdere pogingen om afstand te nemen van de feestdag hebben geen blijvend effect gehad. Ik denk dat de reden dat het niet gelukt is, is dat christenen niet geprobeerd hebben om van het op Romeins gebaseerde liturgische jaar terug te keren naar iets dat meer bijbels en meeslepend is. De Joodse wortels van ons geloof bieden juist zo'n bijbels alternatief en hoe meer Christenen hun wortels in Jeruzalem en het Boek Handelingen zoeken, hoe meer Kerstmis zijn aantrekkingskracht verliest. De natuur verafschuwt een vacuüm. Ik betwijfel of het mogelijk is om de Romeins geïnspireerde feestdag achter ons te laten zonder een positief alternatief. Het is interessant dat we vandaag de dag in zo'n paradigmaverschuiving leven, weg van Rome en in de richting van Jeruzalem en de toekomst.

Bron: No More Christmas? Many of Jesus's followers stop celebrating - Israel365 News