www.wimjongman.nl

(homepagina)


Israëlische gijzelaars hebben uw gebeden nodig

10 oktober 2023

וַאֲנִ֤י ׀ בְּחַסְדְּךָ֣ בָטַחְתִּי֮ יָ֤גֵ֥ל לִבִּ֗י בִּֽישׁוּעָ֫תֶ֥ךָ לַֽיהֹוָ֑ה כִּ֖י גָמַ֣ל עָלָֽי׃
Maar ik vertrouw op Uw trouw, mijn hart zal juichen in Uw bevrijding. Ik zal zingen voor Hashem, want Hij is goed voor mij geweest.
va-a-NEE b'-khas-d'-KHA va-takh-TEE ya-GAYL li-BEE bee-shu-a-TE-kha a-SHEE-ra la-do-NAI KEE ga-MAL a-LAI
Psalmen 13:6

()

In een schokkende en wrede aanval die Hamas zaterdag tegen Israël uitvoerde, werden meer dan 150 Israëlische burgers van alle leeftijden, van jong tot oud, gegijzeld. Deze gijzelaars, onder wie vrouwen en kleine kinderen, bevinden zich in een benarde situatie nu Hamas dreigt hen te doden om Israël tot onderwerping te dwingen.

Deze onschuldige mensen hebben onze gebeden hard nodig! Bid met ons mee voor hun snelle en veilige vrijlating.

Hier zijn een aantal psalmen om te bidden voor hun snelle en veilige terugkeer.

Psalm 13

Psalm 13 begint met een diep gevoel van wanhoop en weerspiegelt de emoties die velen in Israël en over de hele wereld op dit moment ervaren. In een openhartige uiting van zijn kwetsbaarheid vraagt David God om antwoorden. Hij vraagt zich af waarom hij zich in de steek gelaten voelt en over het hoofd lijkt te worden gezien, ondanks zijn standvastige toewijding. God lijkt Davids lijden door de vingers te zien.

Het kan een uitdaging zijn om geloof te behouden, vooral nu. Wanneer vijanden versterkte grenzen doorbreken, vrijelijk vreedzame gemeenschappen infiltreren, gruwelijke daden tegen onschuldigen plegen en burgers gijzelen, voelt het alsof Gods troostende aanwezigheid is verdwenen. Op zaterdag voelde het alsof Hij een oogje dichtgeknepen had toen de vijand even "de overhand" had (vers 3).

David blijft echter niet hangen in deze melancholie. In deze korte psalm gaat hij tegen het einde over van wanhoop naar hoop. Wat was de katalysator van deze verschuiving? Misschien was het feit alleen al dat David zijn angsten en twijfels uitsprak catharsisch en bevorderde het een heropleving van zijn geloof.

Rabbi Amos Chacham suggereert dat het gebed zelf David herinnerde aan Gods niet aflatende aandacht. Immers, als God geen aandacht heeft, voor wie bidden wij dan? Gebed, benadrukt Chacham, bezit de transformerende kracht om wanhoop om te zetten in hoop.

Laten we onthouden dat God altijd aandacht heeft voor onze gebeden, zelfs in onze donkerste uren, en laten we bidden voor de snelle en veilige terugkeer van de gijzelaars.

Voor de leider. Een psalm van David.
Hoe lang, o HEER, zult U mij voor altijd negeren? Hoe lang verbergt U Uw aangezicht voor mij?
Hoe lang zal ik de hele dag zorgen in mijn hoofd hebben, verdriet in mijn hart? Hoe lang zal mijn vijand de overhand hebben?
Kijk naar mij, antwoord mij, HEER, mijn God! Geef mijn ogen weer glans, anders slaap ik de slaap des doods;
Opdat mijn vijand niet zegt: "Ik heb hem overwonnen", opdat mijn vijanden niet juichen als ik wankel.
Maar ik vertrouw op uw trouw, mijn hart zal juichen in uw bevrijding. Ik zal zingen voor de HEER, want Hij is goed voor mij geweest.

Psalm 91

In tegenstelling tot Psalm 13 hierboven, begint Psalm 91 met een sterk vertoon van vertrouwen en geloof in God. De psalmist verwijst naar de Heer als "mijn toevlucht en bolwerk, mijn God op wie ik vertrouw".

Een van de meest geruststellende regels in deze Psalm is vers 15, waarin staat: "Ik zal bij hem zijn in nood." Dit gevoel benadrukt dat we nooit geïsoleerd zijn in tijden van strijd; God staat ons bij in elke uitdaging en tegenspoed die we tegenkomen.

Psalm 91 herinnert ons eraan dat onze ultieme veilige plek niet gemaakt is van bakstenen of bewaakt wordt door sterfelijke wezens; het is in de "schaduw" van God, de vesting waar geen aardse kracht doorheen kan dringen. Als je God tot je toevluchtsoord maakt, weet je dat je echt nooit alleen bent, wat er ook gebeurt.

We weten dat God bij onze broeders en zusters in gevangenschap is. We bidden dat Hij hen zal beschermen zodat hen niets overkomt (vers 10), dat Hij hen veilig zal houden (vers 14) en dat Hij hen thuis zal brengen.

O jullie die wonen in de beschutting van de Allerhoogste en verblijven in de bescherming van Shaddai
Ik zeg van de HEER, mijn toevlucht en bolwerk, mijn God op wie ik vertrouw, dat Hij u zal redden van de val van de vogelverschrikker, van de vernietigende plaag.
Hij zal u bedekken met Zijn uitlopers; onder Zijn vleugelen zult gij uw toevlucht vinden; Zijn trouw is een omhullend schild.
Je hoeft de nachtelijke verschrikking niet te vrezen, noch de pijl die overdag vliegt, de plaag die in de duisternis rondwaart, of de gesel die 's middags teistert.
Duizend kunnen er aan je linkerzijde vallen, tienduizend aan je rechterzijde, maar het zal je niet bereiken.
U zult het met uw ogen zien, u zult getuige zijn van de bestraffing van de goddelozen.
Omdat u de HEER - mijn toevluchtsoord, de Allerhoogste - tot uw toevluchtsoord hebt genomen, zal geen kwaad zal u overkomen, geen ziekte zal uw tent raken.
Want Hij zal Zijn engelen bevelen om u te bewaken waar u ook gaat.
Zij zullen u in hun handen dragen opdat u uw voet niet bezeert aan een steen.
Je zult welpen en adders betreden, je zult leeuwen en slangen vertrappen.
"Omdat hij Mij toegewijd is, zal Ik hem verlossen; Ik zal hem behoeden, want hij kent Mijn naam.
Als hij Mij aanroept, zal Ik hem antwoorden; Ik zal bij hem zijn in nood; Ik zal hem redden en hem eren;
Ik zal hem tot op hoge leeftijd laten leven en hem Mijn heil tonen."

Psalm 142

David reciteert Psalm 142 nadat hij gedwongen wordt om voor zijn leven te rennen en toevlucht te zoeken in een grot in Adullam (I Samuël 22). In zijn eentje in de koude, donkere grot, terwijl hij werd achtervolgd, verhief David zijn stem en stortte hij zijn hart uit bij God. Hoewel hij alleen was, was David niet alleen. God luisterde met hem mee.

In die context riep David tot de Heer: "Red mij van mijn achtervolgers, want zij zijn te sterk voor mij. Bevrijd mij uit de gevangenis, zodat ik uw naam kan prijzen" (verzen 7-9). Dit is hetzelfde verzoek dat we nu hebben voor gijzelaars in Gaza. O Heer, red hen van hun achtervolgers, bevrijd hen uit hun gevangenissen!

Een onderwijzing van David, toen hij in de grot was. Een gebed.
Ik roep luid tot de HEERE; ik roep de HEERE luid om genade.
Ik stort mijn klacht voor Hem uit; ik leg mijn moeite voor Hem neer
als mijn geest in mij bezwijkt. U kent mijn koers; zij hebben een val gezet in het pad dat ik bewandel.
Kijk naar mijn rechterkant en zie - ik heb geen vriend; nergens kan ik vluchten, niemand bekommert zich om mij.
Daarom roep ik tot U, o HEER; ik zeg: "U bent mijn toevlucht, alles wat ik heb in het land van de levenden."
Luister naar mijn geroep, want ik ben zeer vernederd; red mij van mijn achtervolgers, want zij zijn te sterk voor mij.
Bevrijd mij uit de gevangenis, zodat ik uw naam kan loven. De rechtvaardigen zullen in mij roemen vanwege Uw genadige handelen met mij.

Het volgende gebed wordt gewoonlijk gelezen na het reciteren van Psalmen voor degenen die in moeilijkheden verkeren:

Onze broeders, het hele Joodse Volk dat overgeleverd is aan moeilijkheden of gevangenschap, of ze nu op zee zijn of op het droge, moge de Alomtegenwoordige zich over hen ontfermen en hen uit de nood naar verlichting brengen en uit de duisternis naar het licht en van onderwerping naar verlossing, nu, snel en spoedig.

Bron: Israeli Hostages Need Your Prayers - The Israel Bible