www.wimjongman.nl

(homepagina)


Waarom een duidelijke en dringende evangelieboodschap het middelpunt zou moeten zijn van elke bijbel-profetie preek

Door JB Hixson - 4 juli 2023

()

Mijn grootvader was een predikant wiens dispensationele eschatologie als centraal motief diende in zijn prediking. Hij geloofde oprecht dat de opname elk moment kon plaatsvinden en hij luidde vaak de noodklok over de urgentie van het uur. Zijn zoon, mijn vader, zette de traditie voort om zijn kinderen op te voeden in het reikhalzend uitzien naar de wederkomst van de Heer (Filippenzen 3:20). Zolang ik me kan herinneren ben ik dus al een student Bijbelprofetie.

Niet alleen een student van Bijbelprofetie, sommigen zouden kunnen zeggen dat ik erdoor geobsedeerd ben. Lezen wat Gods Woord te zeggen heeft over de eindtijd doet mijn hart echt dansen. Ik hou ervan om de wereldgebeurtenissen te begrijpen en de krantenkoppen te interpreteren door ze in verband te brengen met Gods profetische plan. De arena van Bijbelprofetie-experts bestaat uit auteurs en sprekers met dezelfde passie.

Een van mijn favoriete dingen bij het spreken op profetieconferenties is niet wat er op het podium gebeurt; het is wat er tussen de sessies gebeurt als ik deelneem aan stimulerende conversaties met andere sprekers en aanwezigen over alles wat profetisch is. Zou het digitale ID-systeem de voorloper kunnen zijn van het merkteken van het beest? Wanneer vindt precies de strijd van Gog en Magog plaats? Hoeveel tijd zal er verstrijken tussen de opname en het begin van Daniëls zeventigste week? Hoe dicht denk je dat we echt bij de opname zijn? Deze vragen houden me tot laat wakker, lang nadat de laatste sessie is afgelopen, zittend in hotellobby's om mijn eschatologische ijzer te slijpen.

Gezien de tekenen des tijds en gezien het feit dat ruwweg 16% van de Bijbel gaat over onvervulde profetie, zijn verkwikkende discussies over Gods plan voor de eindtijd volkomen op hun plaats. Toch kan ik het niet helpen, maar ik vraag me af of we soms niet het onderste uit de kan halen als het gaat om wat het belangrijkst is in Gods Woord. Hoe gepassioneerd we ook zijn over eschatologie, er is een ander gebied van theologie dat voorrang zou moeten hebben: soteriologie.

Want wat hebben we eraan om de spoedige komst van onze Heer te verkondigen als we niet het goede nieuws van verlossing van de zonde verkondigen? De duidelijke, nauwkeurige en dringende boodschap van het Evangelie zou het middelpunt moeten zijn van elke bijbelprofetiepreek, -boodschap en -conferentiepresentatie. Soms vergeten we dit. In onze ijver om mensen naar de oostelijke hemel te wijzen, vergeten we vaak om hen eerst naar het kruis te wijzen.

Voor gelovigen is eindtijdprofetie een opwindende boodschap van hoop (1 Tessalonicenzen 4:18; Titus 1:13). Maar voor hen die de Heer niet kennen, is het een sombere waarschuwing van oordeel. Dezelfde Jezus die de kerk zal redden van de toorn van God (1 Tessalonicenzen 1:10; 5:9) redt ook individuen van de straf van de zonde (1 Timoteüs 1:15). Doen we de wereld onrecht door de terugkeer van de Koning der Koningen aan te kondigen als we hen niet eerst voorstellen aan de Redder van hun zielen?

De boodschap van verlossing is eenvoudig, duidelijk en doordringend in de Schrift. We zijn allemaal zondaars die een Verlosser nodig hebben. De straf voor zonde is eeuwig leven in een letterlijke plaats van kwelling die hel heet (Matteüs 25:41; Lucas 16:23; Openbaring 20:11-15). Jezus Christus stierf voor onze zonden en stond op uit de dood. Hij betaalde een schuld die Hij niet verschuldigd was omdat wij een schuld hadden die we nooit zouden kunnen betalen.

In Zijn grote liefde heeft God ieder van ons vergeving en eeuwig leven aangeboden als we dit eenvoudigweg door geloof willen ontvangen (Romeinen 5:8). Meer dan 160 keer wordt in het Nieuwe Testament het eeuwige leven alleen aan het geloof gekoppeld (bijv. Johannes 3:16; 3:36). Jezus zei: "Ik zeg u zeer zeker: wie in Mij gelooft, heeft eeuwig leven" (Johannes 6:47).

Een expert zijn in eschatologie, op de hoogte zijn van en goed gestudeerd zijn in Gods plan voor de eindtijd, zal de deuren van de hemel niet openen. Alleen geloof kan dat doen. Heb jij op Jezus Christus vertrouwd, en op Hem alleen, als de enige die jou eeuwig leven kan geven?

Bron: Why A Clear And Urgent Gospel Message Should Be The Centerpiece Of Every Bible Prophecy Sermon | Harbingers Daily