www.wimjongman.nl

(homepagina)


9 ESSENTIËLE REDENEN OM BIJBELSE PROFETIE TE BEGRIJPEN

Door Jonathan Brentner - 5 juli 2023

()

Het onderwerp Bijbelse profetie is nu relevanter voor ons leven dan op enig ander moment in de geschiedenis van de kerk. Het is nog nooit zo belangrijk geweest dat kerken het onderwijzen en dat gelovigen het begrijpen.

Het is niet alleen het samenkomen van een groot aantal profetische tekenen dat dit zo maakt, maar ook de existentiële gevaren voor ons leven en levensonderhoud die iedereen bedreigen. Ik heb opnames gezien van de bijeenkomsten van het World Economic Forum (WEF) waarin de elite openlijk praat over de noodzaak om de wereldbevolking drastisch te verminderen. Een vrouw suggereerde dat vijfhonderd miljoen een geschikt doel zou zijn, terwijl een voorzitter van een farmaceutisch bedrijf voorspelde dat het aantal mensen dat in Amerika woont het komende jaar of de komende twee jaar met vijftig procent zou afnemen. Het is geen geheim dat Bill Gates al lange tijd voorstander is van een aanzienlijke vermindering van de wereldbevolking.

Weet alsjeblieft dat dit geen loze dreigementen zijn, maar eerder de bedoelingen van de luciferische globalisten die de VN, het WEF en de diepe staat in de V.S. controleren. Trap niet in hun goedaardig klinkende gemeenplaatsen dat ze de planeet willen redden, want de meester die zij dienen is dezelfde die Jezus in Johannes 8:44 als een "leugenaar" en "moordenaar" bestempelde. Ze beschouwen de meerderheid van de mensen in de wereld als "nutteloze eters", wat hen duidelijk geen goed doet.

De urgentie voor iedereen om te weten wat de Schrift zegt over onze toekomst komt op een moment dat de meeste kerken weigeren te praten over wat de Bijbel zegt over de dag waarin we leven. Het gevolg is dat gelovigen die deze gebedshuizen bezoeken in het duister tasten over hun hoop op de spoedige verschijning van Jezus en over de ernstige gevaren waarmee zij geconfronteerd worden in een wereld waarin de overgrote meerderheid van haar leiders buigt voor de moorddadige vijand van hun zielen.

Er zijn nog 9 andere redenen waarom het begrijpen van Bijbelprofetie zo belangrijk is voor onze huidige levens.

1. DE HEER GEBIEDT ONS WAAKZAAM EN PARAAT TE ZIJN

Bijbelgelovige kerken wijden vaak één zondag per jaar aan de Grote Opdracht. Omdat de woorden van Matteüs 28:19-20 rechtstreeks van de Heer komen, zeggen ze ons dat we moeten gehoorzamen. Maar veel van deze zelfde gebedshuizen negeren de duidelijke opdrachten van Jezus om "gereed te staan" en waakzaam te zijn voor Zijn komst (Matteüs 24:44, 25:13; Lucas 12:40). Hij besteedde veel meer tijd aan het bespreken van de tekenen van Zijn terugkeer naar de aarde en vertelde gelijkenissen om ons aan te moedigen klaar te staan voor Zijn plotselinge verschijning.

De heiligen van het Nieuwe Testament luisterden naar deze vermaningen. Ze wachtten vol spanning op Zijn verschijning in de hoop dat ze nog in leven zouden zijn op het moment dat Hij voor hen zou komen (Filippenzen 3:20-21; 1 Korintiërs 1:7; Titus 2:11-14). In 2 Timoteüs 4:8 verwijst Paulus naar een kroon voor hen die Jezus' "verschijning" liefhebben. Hoe kunnen gelovigen deze beloning ontvangen als ze nooit over de Opname horen zoals de apostel Paulus beschreef in 1 Korintiërs 15:19-54?

Het feit dat Jezus in de eerste eeuw na Christus niet voor Zijn kerk kwam, betekent niet dat deze vroege heiligen zich vergisten in hun verwachting van Zijn spoedige verschijning, maar eerder dat zij gehoorzaam waren aan Jezus' herhaalde bevelen om waakzaam en gereed te zijn.

2. DE BIJBEL VERTELT ONS DAT WE ELKAAR MOETEN BEMOEDIGEN MET ONZE HOOP OP DE VERSCHIJNING VAN JEZUS

In 1 Tessalonicenzen 4:13-5:11 geeft Paulus ons veel details over de gebeurtenis die we vandaag de dag de Opname noemen. In 4:18 en 5:11 draagt hij de heiligen in Thessalonica op om "elkaar te bemoedigen" en "elkaar op te bouwen" met de hoop op de verschijning van Jezus. Het is de bedoeling van de Heer dat de Opname een instrument is voor wederzijdse opbouw in gevaarlijke tijden, geen taboeonderwerp voor de preekstoel.

Als gelovigen niet horen over hun glorieuze verwachting van Jezus' aanstaande verschijning, hoe kunnen ze de Heer dan gehoorzamen door hun medeheiligen aan te moedigen met deze vreugdevolle verwachting? Is dit niet iets wat we zouden moeten doen nu onze toekomst in dit leven steeds onheilspellender wordt?

3. BIJBELPROFETIE BEVORDERT GEESTELIJKE VOLWASSENHEID

Veel passages in het Nieuwe Testament verbinden Bijbelprofetie met geestelijke groei.

  1. 1 Johannes 3:1-3 vertelt ons dat onze hoop op Jezus' verschijning leidt tot onze reinheid.

  2. In 2 Petrus 3:10-13 legt de apostel uit hoe de Dag des Heren gelovigen tot heiligheid aanzet.

  3. Bijbelprofetie stelt ons in staat om de dingen van dit leven als tijdelijk te zien; een mentaliteit die geestelijke volwassenheid voortbrengt (2 Korintiërs 4:17-18; Romeinen 8:18; Kolossenzen 3:1-4).

  4. De Opname is van vitaal belang voor ons uithoudingsvermogen in moeilijke tijden omdat het ons herinnert aan de nieuwe lichamen die de Heer ons zal geven wanneer Hij verschijnt (1 Korintiërs 15:49-58; Filippenzen 3:20-21).

Weten wat de Schrift leert over ons leven in de eeuwigheid vergemakkelijkt de groei naar geestelijke volwassenheid omdat deze dingen ons eraan herinneren dat ons in de eeuwigheid een veel beter bestaan wacht.

Ik zeg niet dat geestelijke groei onmogelijk is zonder te weten wat de Bijbel zegt over onze "gezegende hoop", maar veel heiligen hebben zo'n anticipatie op toekomstige heerlijkheid nodig om hun greep op tijdelijke dingen te verslappen, vooral in tijden van tegenspoed. Dit was waar voor mij; ik bleef achter in mijn geestelijke groei totdat ik leerde om eeuwige realiteiten belangrijker te vinden dan mijn aardse aspiraties. Ik deel mijn verhaal over hoe dit gebeurde in De triomf van de verlosten.

Ik had de waarheden van wat de Bijbel leert over de Opname en de eeuwigheid nodig om me uit de wanhoop te halen die ik vele jaren had doorstaan.

4. BIJBELSE PROFETIE IS VAN VITAAL BELANG VOOR ONS GETUIGENIS VAN HOOP

In 1 Petrus 3:15 staan deze bekende woorden die ik als kind uit mijn hoofd leerde:

Maar heiligt de Here God in uw harten; en weest altijd bereid een iegelijk, die u vraagt naar de reden van de hoop, die in u is, antwoord te geven met zachtmoedigheid en vreze.

De geestelijke groei die voortkomt uit onze opgewonden verwachting van de verschijning van Jezus zal ervoor zorgen dat anderen ons naar ons geloof vragen in tijden van verdrukking, lijden of verlies. Als onze hoop gevestigd is op de kerk of op de juiste kandidaat die in de toekomst de verkiezingen wint, dan zullen we op lijden en het succes van slechte mensen op dezelfde manier reageren als de mensen om ons heen.

De "geen-opname"-boodschap die vandaag de dag zo populair is, brengt maar al te vaak gelovigen voort die stevig vasthouden aan de dingen van deze wereld en als gevolg daarvan geen evangelische hoop uitstralen in tijden van tegenspoed.

5. BIJBELPROFETIE BEVESTIGT DE INTEGRITEIT VAN DE SCHRIFT

Geen enkel ander boek baseert zijn integriteit op vervulde profetie. Jezus vervulde talloze bijbelse profetieën over Zijn afkomst, geboorte, leven, bediening, dood en herrijzenis. Jezus kastijdde de Joodse religieuze leiders van Zijn tijd omdat zij niet erkenden dat Hij hun Messias was (Matteüs 16:1-3).

De honderd procent staat van dienst van de Schrift als het gaat om het nauwkeurig voorspellen van alles wat te maken heeft met de eerste komst van Jezus en vele andere toekomstige gebeurtenissen, verifieert de integriteit van de Schrift als God's Woord.

De Bijbel voorziet ons van een groot aantal onvervulde profetieën over de periode van de Verdrukking, de Tweede Komst van Jezus, het Millennium en de eeuwige staat. En vandaag de dag zien we een overvloed aan voorlopers van wat de Bijbel zegt over deze laatste dagen, die ook de waarachtigheid van de Bijbel verifiëren.

Waarom vergeestelijken zovelen wat de Bijbel ons vertelt over de toekomst en de verschijning van Jezus in plaats van de woorden te geloven die op de bladzijden van de Schrift geschreven staan? Hoe kunnen ze de tekenen missen die Jezus ons gaf zodat we de laatheid van de dag zouden herkennen?

6. BIJBELPROFETIE TOONT GODS SOEVEREINITEIT AAN

In Jesaja 46:8-13 staat een opmerkelijke uitspraak van de Heer over Zijn liefde om te profeteren over de verre toekomst. Hieronder staan de woorden van vers 10, beginnend met de laatste regel van vers 9:

Ik ben God en er is niemand zoals Ik,

het einde verkondigend vanaf het begin

en van oudsher de dingen die nog niet gedaan zijn,

zeggende: "Mijn raad zal standhouden,

en Ik zal al mijn doel volbrengen."

. . . . Ik heb gesproken, en Ik zal het volbrengen;

Ik heb voorgenomen en Ik zal het doen.

Bijbelprofetie verkondigt Gods soevereiniteit. Niets kan de vervulling van Zijn doelen, zoals die in de Schrift zijn geopenbaard, tegenhouden. Helemaal niets. Bovendien houdt de Heer ervan om de verre toekomst uit "oude tijden" te voorspellen. Waarom geloven zovelen dat Hij hiermee is gestopt na de eerste komst?

Terwijl we de profetieën van de laatste dagen voor ons tot leven zien komen, zien we Gods soevereiniteit aan het werk in onze wereld. De globalisten geloven dat ze naam kunnen maken door een wereldrijk op te richten en de mensheid voor altijd te veranderen door het transhumanisme. De Heer zal hen een zekere mate van succes toestaan voordat Hij hen en het koninkrijk dat ze nu voor de antichrist aan het voorbereiden zijn, verplettert.

God is soeverein; de toekomst voor hen die nu gedreven worden door de "geest van de antichrist" zal precies zo verlopen als Hij voor ons in Openbaring 6-18 heeft geopenbaard. Niemand kan Gods doelen dwarsbomen of de precieze vervulling van Bijbelse profetieën tegenhouden. Hij zal Zijn toorn over deze goddeloze wereld uitstorten.

7. BIJBELPROFETIE HELPT ONS OM TE GAAN MET DE CHAOS VAN EEN WETTELOZE WERELD

Ik zou niet eens kunnen omgaan met alles wat ik om me heen zie gebeuren zonder mijn hoop op de spoedige verschijning van Jezus en Gods soevereiniteit over de toekomst van de mensheid.

Gelovigen die begrijpen wat de Schrift zegt over de laatste dagen weten dat Jezus in de nabije toekomst voor hen zal komen en dat Hij daarna zal oordelen over het ongebreidelde kwaad, het bedrog en het doden van onschuldigen in onze wereld. We weten dat de verspreiders van het kwaad een veel erger lot wacht dan vele jaren in de gevangenis doorbrengen.

De profetische teksten van de Bijbel brengen ons de broodnodige verlichting omdat ze ons verzekeren van een vrolijke eeuwigheid vol met vele heerlijkheden en plezierige ervaringen die we ons aan deze kant van de heldere kust nauwelijks kunnen voorstellen.

8. EEN GEZONDE KIJK OP BIJBELSE PROFETIE VERHEFT DE PERSOON VAN JEZUS

Het is niet alleen mijn persoonlijk getuigenis dat een passie in mij opwekt voor Bijbelprofetie, het is ook omdat het de Naam van Jezus, mijn Verlosser, verheerlijkt. De heiligen van het Nieuwe Testament verheerlijkten Hem door hun vurige verwachting van Zijn verschijning. Dat hield hun ogen op Hem gericht in tijden van vervolging en verheerlijkte zo Zijn Naam.

Zoals ik in het verleden heb geschreven, wordt de Heer in Johannes' verslag van de toekomst van het eerste tot het laatste hoofdstuk verheerlijkt. Het boek Openbaring is de grote samenvatting van de Bijbel; het brengt alle nog toekomstige profetieën in zowel het Oude als het Nieuwe Testament tot een prachtige voltooiing in Jezus; de Naam boven alle namen.

Degenen die de duizendjarige heerschappij van Jezus (Openbaring 20:1-10) verwerpen door deze gelijk te stellen aan het tijdperk van de kerk of de eeuwige staat, begaan een grote fout en bevinden zich op gevaarlijk terrein omdat degenen die deze leerstellingen aanhangen een groot aantal andere bijbelteksten moeten vergeestelijken in plaats van de bedoeling van de auteur te accepteren. Door dit te doen verdoezelen ze hoe Jezus' toekomstige heerschappij over de volken Zijn glorie zal vergroten voor alle volken van de wereld.

9. DE VERKONDIGING VAN BIJBELPROFETIE IS NOODZAKELIJK OMDAT MENSEN JEZUS NODIG HEBBEN

De meest dringende noodzaak voor de verkondiging van Bijbelprofetieën is de urgentie voor mensen buiten Christus om tot reddend geloof in Hem te komen.

Heel veel mensen erkennen dat er iets ernstig mis is in onze wereld en moeten dringend horen dat dit is wat de Bijbel heeft voorspeld voor de laatste dagen. Predikanten die de huidige gebeurtenissen verbinden met wat de Schrift zegt over de komende Verdrukking zien een aanzienlijke groei van nieuwe bekeerlingen.

Het evangelie dat in de vroege kerk de wereld op zijn kop zette, omvatte ook de verkondiging van Jezus' naderende verschijning, wat wij vandaag de dag de vervoering van de kerk noemen.

Wat was het getuigenis dat zich door het oude Griekenland verspreidde als gevolg van de bekering van de heiligen in Thessalonica? Het was dat zij "zich van afgoden tot God bekeerden om de levende en ware God te dienen" en dat zij daarom wachtten op de verschijning van Jezus (1 Tessalonicenzen 1:8-10).

Uit de rest van 1 Tessalonicenzen blijkt duidelijk dat de gelovigen in de stad alles wisten over de gebeurtenis die wij de Opname noemen en de toekomstige "Dag des Heren", die de zevenjarige Verdrukking omvat. Ze wisten veel dingen over Bijbelprofetie, ondanks het feit dat Paulus maar heel kort in de stad was.

Ik ken de timing niet, maar de Bijbel vertelt ons dat de Here Jezus komt voor Zijn gemeente en dat Hij daarna de wereld zal oordelen tijdens de Verdrukkingsperiode. Het bloed van onschuldigen en de extreme goddeloosheid in Amerika schreeuwen om Gods toorn. We leven in een geleende tijd; Hij zal de wereld zeker oordelen nadat Hij Zijn heiligen heeft weggevoerd naar de hemel.

Het is mijn overtuiging dat deze dingen in de nabije toekomst zullen gebeuren.

Gelovigen hebben vandaag de dag dringend behoefte aan een vreugdevolle anticipatie op de verschijning van Jezus in plaats van een geheiligde versie van "Je beste leven nu" die hen grondvest in de dingen van dit leven. De mensen buiten Christus moeten de evangelieboodschap horen die hen verzekert van een vreugdevolle eeuwigheid. Predikanten moeten de weg wijzen door eerst uit de luchtbel van normaliteit te stappen van waaruit ze zondag na zondag preken.

Als je je vertrouwen nog niet in Jezus hebt gesteld, lees dan mijn artikel Jezus is de enige weg naar het eeuwige leven. Daarin leg ik uit hoe je zeker kunt weten dat Jezus al je zonden heeft vergeven en dat je het eeuwige leven bezit. Jezus is mijn opgestane Verlosser, mijn vrede en de som van mijn verwachting van een vreugdevolle eeuwigheid in Zijn aanwezigheid.

Christus kan je stralende hoop voor morgen geven, ongeacht je omstandigheden of de zonden die op je drukken. Hij vergoot zijn bloed aan het kruis voor jouw zonden en stond weer op om te bewijzen dat Hij alles is wat Hij beweert te zijn. Hij is de Redder van de wereld en Hij zal Zijn belofte waarmaken om Zijn volgelingen onsterfelijke lichamen en eeuwig leven te geven. Reken daar maar op!

Wacht alsjeblieft niet te lang; roep Jezus aan nu het nog kan! We leven in een buitengewoon gevaarlijke wereld; morgen is voor niemand van ons gegarandeerd.

Bron: 9 Essential Reasons for Understanding Biblical Prophecy — Jonathan Brentner