www.wimjongman.nl

(homepagina)


WIJ ZIJN ERFGENAMEN VAN HET KONINKRIJK

5 juni 2023 door Jonathan Brentner

Het Nieuwe Testament zegt dat wij als nieuwtestamentische heiligen erfgenamen zijn. We lezen over deze waarheid in verschillende teksten (Romeinen 8:17; 1 Korintiërs 15:50; Efeziërs 1:14; Titus 3:7; Jakobus 2:5; 1 Petrus 1:4, 3:7).

Maar wat is onze erfenis als nieuwtestamentische heiligen? Wat vertelt het Nieuwe Testament ons hierover?

In Efeziërs 1:14 staat dat onze gave van de Heilige Geest "de garantie is van onze erfenis totdat wij die in bezit krijgen, tot lof van zijn heerlijkheid". Het woord voor "garantie" verwijst naar geld dat wordt betaald als een onderpand of aanbetaling dat het volledige bedrag later zal komen. Vandaag de dag zou het bijvoorbeeld het verdiende geld aanduiden dat iemand betaalt tijdens het aankoopproces van een huis.

Als heiligen van het Nieuwe Testament zijn we erfgenamen van iets dat we nog niet bezitten, maar de Heilige Geest die in ons woont garandeert dat we het zullen ontvangen. Laten we onderzoeken wat dit betekent.

WIJ ZIJN ERFGENAMEN VAN HET KONINKRIJK

De Bijbel specificeert "het koninkrijk" als onze erfenis. "Luister, mijn geliefde broeders, heeft God degenen die arm zijn in de wereld niet uitverkoren om rijk te worden in het geloof en erfgenamen van het koninkrijk, dat Hij beloofd heeft aan hen die Hem liefhebben?" (Jakobus 2:5). (Jakobus 2:5).

Jakobus onthult dat wij "erfgenamen van het koninkrijk" zijn. Niet zomaar een koninkrijk, maar "het koninkrijk".

De machthebbers van onze tijd werken koortsachtig aan een wereldwijde marxistische regering waarover ze zullen heersen en die de mensen van de wereld tot slaven zal maken. De Bijbel zegt dat ze daar voor korte tijd in zullen slagen, maar de Heer zal alles wat ze bouwen vernietigen bij Zijn terugkeer op aarde. Deze globalisten zijn machtig, beroemd en buitengewoon rijk, maar ze zullen vergeten overblijfselen uit het verleden zijn wanneer wij ons eeuwige koninkrijk erven.

In Romeinen 8:16-18 beschrijft Paulus onze erfenis op een manier die deze oneindig ver verheft boven de erfenis die de elite van onze tijd aan onze wereld probeert op te leggen.

De Geest zelf getuigt met onze geest dat we kinderen van God zijn, en als kinderen, dan erfgenamen van God en mede-erfgenamen met Christus, op voorwaarde dat we met Hem lijden, zodat we ook met Hem verheerlijkt worden. Want ik ben van mening dat het lijden van deze tijd niet te vergelijken is met de heerlijkheid die ons geopenbaard zal worden.

Deze verzen onthullen twee prachtige aspecten van onze toekomstige erfenis.

1. WE ZIJN DEELGENOTEN VAN CHRISTUS

De apostel stelt dat we "mede-erfgenamen met Christus" zijn; als nieuwtestamentische heiligen delen we in Zijn erfenis, die onvoorstelbaar is. Hoe kunnen we zelfs maar beginnen met het bevatten van zo'n verreikende belofte?

Jezus erft eerst het koninkrijk van de Vader. In Psalm 2:8 zegt de Vader dit tegen de Zoon: "Vraag van Mij, en Ik zal de volken tot uw erfdeel maken, en de uiteinden van de aarde tot uw bezit."

In Daniël 7:13-14 voorspelt het visioen van de profeet dat Jezus dit toekomstige aardse rijk zal ontvangen:

Ik zag in de nacht visioenen, en zie, iemand als de Zoon des mensen kwam met de wolken des hemels, en kwam tot de Oude der dagen, en zij brachten Hem nabij voor Zijn aangezicht. En Hem werd gegeven heerschappij, en heerlijkheid, en een koninkrijk, opdat alle volken, natiën en talen Hem zouden dienen; Zijn heerschappij is een eeuwige heerschappij, die niet voorbijgaan zal, en Zijn koninkrijk, dat niet vernietigd zal worden.

Let op de woorden van Daniël 7:27, die de volledige context geven van wat het betekent om mede-erfgenamen van Jezus te zijn:

En het koninkrijk en de heerschappij en de grootheid van het koninkrijk onder de gehele hemel zullen gegeven worden aan het volk van de heiligen van de Allerhoogste, wiens koninkrijk een eeuwig koninkrijk is, en alle heerschappijen zullen Hem dienen en gehoorzamen.

Hoe weten we dat deze woorden op een toekomstige vervulling wachten? Omdat Jezus ons vertelt dat de vervulling van de Daniël 7 verzen zal plaatsvinden bij Zijn Tweede Komst.

In Matteüs 26:64 zegt Jezus dat Hij de woorden van Daniël 7:13-14 zal vervullen bij Zijn terugkeer naar de aarde, wanneer Hij "op de wolken van de hemel" komt. Slechts enkele dagen eerder verwees Jezus met dezelfde woorden in Matteüs 26:64 naar Zijn terugkeer aan het einde van het tijdperk:

Dan zal in de hemel het teken van de Mensenzoon verschijnen, en dan zullen alle stammen der aarde rouw bedrijven, en zij zullen de Mensenzoon zien komen op de wolken des hemels met kracht en grote heerlijkheid. (Matteüs 24:30)

Zie je het? Jezus verbindt de verzen in Daniël 7 intrinsiek met Zijn verwijzing naar Zijn komst "op wolken van de hemel." Het is dezelfde uitdrukking in het Grieks in zowel Matteüs 34:30 als 26:64.

Wij zijn erfgenamen van een toekomstig koninkrijk dat bestaat uit Jezus die fysiek over de naties op aarde regeert. De globalisten van onze tijd proberen degenen die deel willen uitmaken van hun koninkrijk te doden en tot slaaf te maken. Jezus zal Zijn heerschappij met ons delen. Is dit niet verbazingwekkend?

Het wordt nog beter voor ons. . . .

2. ONZE ERFENIS BETEKENT ONZE TOEKOMSTIGE VERHEERLIJKING

Romeinen 8:16-18 belooft dat wij als erfgenamen ooit "met Hem verheerlijkt zullen worden". Wat betekent dat?

! Korintiërs 15:50-53 verduidelijkt hoe we "met hem verheerlijkt zullen worden:".

Ik zeg u dit, broeders: vlees en bloed kunnen het koninkrijk van God niet beërven, noch kan het vergankelijke het onvergankelijke beërven. Zie! Ik vertel u een mysterie. We zullen niet allemaal slapen, maar we zullen allemaal veranderd worden, in een oogwenk, bij de laatste bazuin. Want de bazuin zal klinken en de doden zullen onvergankelijk worden opgewekt en wij zullen worden veranderd. Want dit vergankelijke lichaam moet het onvergankelijke aandoen en dit sterfelijke lichaam moet de onsterfelijkheid aandoen. (nadruk toegevoegd)

Hmmm, er moet iets met ons gebeuren voordat we onze erfenis van een koninkrijk kunnen ontvangen, namelijk de Opname. Dan zal de Heer ons geschikt maken voor Zijn koninkrijk door ons onvergankelijke en onsterfelijke lichamen te geven.

Filippenzen 3:20-21 verwijst ook naar de verschijning van Jezus, de Opname, als het moment waarop we onze verheerlijkte lichamen ontvangen:

Maar ons burgerschap is in de hemel, en van daaruit verwachten wij een Verlosser, de Heer Jezus Christus, die ons nederig lichaam zal veranderen om te zijn als zijn heerlijk lichaam, door de kracht die Hem zelfs in staat stelt om alle dingen aan Zichzelf te onderwerpen.

We moeten met Jezus verheerlijkt worden voordat we met Hem kunnen heersen. Dit zal gebeuren als Jezus ons meeneemt naar de heerlijkheid (Johannes 14:2-3; Kolossenzen 3:4).

DE KERK KAN HET KONINKRIJK NIET ZIJN

Wacht, wacht, wacht! Zegt Kolossenzen 1:13 ons niet dat God ons al heeft overgebracht "naar het koninkrijk van zijn geliefde Zoon?" Ja, maar we moeten hier een belangrijk principe in acht nemen, namelijk dat "de Schrift de Schrift uitlegt".

Toen Jezus terecht stond voor Pilatus, verklaarde Hij dat Zijn "koninkrijk niet van deze wereld is." Het feit dat het eerst een geestelijk rijk is, doet niets af aan de toekomstige fysieke uitdrukking ervan. Om de kerk gelijk te stellen aan het beloofde koninkrijk van God op aarde, moet je een groot aantal Schriftteksten vergeestelijken die een tastbaar fysiek koninkrijk voor Israël voorspellen en ons vertellen dat Jezus vanuit Jeruzalem over de volken op aarde zal heersen in een tijd waarin zonde en dood mogelijk zijn.

Op het moment van onze wedergeboorte verhuizen we van Satans domein naar dat van God; het is een geestelijke overdracht die Paulus beschrijft in Efeziërs 2:1-9.

En, zoals we in het vorige hoofdstuk zagen, plaatste Jezus zelf zijn ontvangst van het koninkrijk bij zijn wederkomst (Daniël 7:13-14, 24; Matteüs 24:30, 26:64). Volgens Gods Woord zal het koninkrijk waarvan wij erfgenamen zijn pas na de wederkomst op aarde verschijnen en kunnen we het pas beërven als we onvergankelijke lichamen ontvangen.

Jezus is het hoofd van de kerk, die in de Bijbel het "lichaam van Christus" wordt genoemd (Efeziërs 4:15-16). In Efeziërs 5:30-32 vergelijkt Paulus de relatie van Jezus met de kerk als die van een man en vrouw. Dit is niet de taal van een koning en zijn koninkrijk, maar eerder die van Jezus en zijn bruid.

In Openbaring 1:12-3:22 verschijnt Jezus "als een mensenzoon" in plaats van als koning en spreekt Hij de kerken aan als hun Hoofd en de beloningen die Hij aan de kerk belooft vinden hun definitie later in het boek. Jezus verschijnt als Koning totdat Hij klaar is om naar de aarde terug te keren aan het einde van de Verdrukking (Openbaring 19:16).

Het Nieuwe Testament identificeert de kerk nooit als Gods koninkrijk.

DE PROBLEMEN MET HET IDENTIFICEREN VAN DE KERK ALS HET KONINKRIJK

Waarom is het zo belangrijk dat we de kerk niet identificeren als het beloofde koninkrijk? Maakt het echt een verschil? Absoluut, deze fout gaat veel verder dan een stoffige theologische discussie; het heeft invloed op hoe kerkleiders zichzelf zien en hoe ze omgaan met de mensen in de stoelen.

In de afgelopen jaren heb ik de volgende verontrustende tendensen waargenomen in amillenniale kerken, kerken die een toekomstig koninkrijk aan Israël ontkennen terwijl ze volhouden dat zij de ontvangers zijn van dergelijke beloften, zij het in geestelijke zin.

1. DE OUDSTEN REGEREN IN PLAATS VAN DE KUDDE TE HOEDEN

Het is mijn ervaring dat wanneer een kerk zichzelf ziet als Gods koninkrijk, de oudsten en het pastorale personeel zich vaak gedragen als heersers in plaats van herders.

Telkens als ik vraagtekens plaatste bij de amillennialistische overtuigingen van een voorganger of iemand van de staf, reageerden ze met een houding van "Hoe durf jij, een niemand, mijn interpretatie van de Schrift in twijfel te trekken?". Hoewel ze niet precies die woorden gebruikten, typeert dat de houding. Op basis van de e-mails die ik heb ontvangen, weet ik dat dit de ervaring is van velen die het hebben aangedurfd om vraagtekens te zetten bij de amillennialistische overtuigingen van het kerkpersoneel.

In sommige grote kerken regeren de oudsten terwijl de leiders van kleine groepen groepsleden in het ziekenhuis bezoeken, zorgen voor de behoeften van de mensen in hun groepen en tijd doorbrengen in hun huizen. Zij zijn de echte herders, of oudsten, van de mensen in de zin van 1 Petrus 5:1-5. Dit is wat ik deed als voorganger van kleine kerken (vele jaren geleden) en als leider van een huiskerk enkele jaren geleden in Iowa.

De oudste vorm van kerkleiderschap, hoewel bijbels qua vorm, is onevenwichtig en onbijbels qua functie geworden. In veel te veel gevallen "heersen" de oudsten over de leden die weinig of niets te zeggen hebben over de gang van zaken in de kerk. Dit is precies het tegenovergestelde van Jezus' instructies aan hen die Zijn toekomstige bruid zouden dienen en verzorgen (zie Marcus 10:42-45) en in strijd met Petrus' advies aan oudsten (1 Petrus 5:1-5).

2. EEN VERMINDERING VAN JEZUS' GLORIE

Tijdens de erediensten hoor je een overvloed aan liederen die de naam van Jezus groot maken. In de prediking wordt echter nooit gesproken over Jezus' aanstaande verschijning, onze ontvangst van onvergankelijke lichamen of de heerlijkheid die volgens het boek Openbaring de Zijne zal zijn wanneer Hij de aardse gewesten uit de handen van de "vorst van de macht van de lucht" (Openbaring 5-18) worstelt en Zijn duizendjarige heerschappij en later Zijn eeuwige koninkrijk vestigt (Openbaring 19-22).

Het lied "Amen (Simple Gospel)" van Kari Jobe illustreert zo'n verschuiving van glorie van Jezus naar de kerk. Het begint met een presentatie van het evangelie waarin de Heiland centraal staat, maar eindigt met een verheerlijking van de kerk die beweert dat zij zal opstaan om te triomferen over de duistere krachten van deze wereld in plaats van Jezus. Daarmee wordt niet alleen de kerk boven Jezus verheven, maar wordt ook onze hoop op bevrijding van deze slechte en wetteloze wereld gericht op een instituut dat wordt geleid door gebrekkige en zwakke mensen net als wij.

Een dergelijke vermindering van Jezus' glorie plaatst ons op gevaarlijk terrein.

3. HET LEIDT STEEVAST TOT VERKEERDE VISIES OP DE EINDTIJD

Omdat ik deze kwestie al in zoveel eerdere postings heb aangesneden, zal ik alleen kort vermelden hoe het zien van de kerk als Gods fysieke koninkrijk op aarde steevast tot verdere dwaling leidt.

Dominion Theology vertegenwoordigt een opleving van postmillennialisme. Deze gaat verder dan het zien van de kerk als het koninkrijk, maar beweert dat de kerk de hele wereld zal veranderen en zelf het millennium zal inluiden met Jezus die daarna zal terugkeren. Dit is de theologie die Kari Jobe in haar lied aanhangt en die rechtstreeks in tegenspraak is met Gods Woord.

De leerstellingen van de Preteristen komen ook voort uit opvattingen die de kerk als het koninkrijk beschouwen. Zij beweren dat Jezus in 70 na Christus naar de aarde terugkeerde en op dat moment de meeste, zo niet alle, toekomstige Bijbelse profetieën vervulde. In mijn gesprekken met Preteristen prijzen ze bijna altijd de kerk.

PROFETIE DRAAIT OM JEZUS

Het over-the-top vreugdevolle, opwindende en wonderbaarlijke nieuws is dat wanneer Jezus verschijnt om ons mee naar huis te nemen, er wonderbaarlijke dingen met ons zullen beginnen te gebeuren. Om te beginnen zal Hij ons onvergankelijke lichamen geven zoals die van Hemzelf, waardoor we geschikt zijn om aan Zijn zijde Zijn koninkrijk te beërven (1 Korintiërs 15:47-54; Filippenzen 3:20-21).

We zijn erfgenamen van het koninkrijk! Als gelovigen hebben we een geweldige toekomst, allemaal dankzij onze Verlosser!

Jezus is onze verlosser van deze wetteloze en gewelddadige wereld; Hij is Degene die ons geschikt zal maken voor onze glorieuze erfenis. Jezus is Degene die zal oordelen over de slechtheid, het geweld en het bedrog in onze wereld. Wijs die taak alsjeblieft niet toe aan de kerk, die op veel plaatsen de wangedrochtcultuur van onze tijd omarmt.

Jezus zal na de Verdrukkingsperiode naar de Olijfberg terugkeren, Zijn Koninkrijk op aarde vestigen en op de troon van David zitten, precies zoals Gabriël aan Maria beloofde dat haar Zoon zou doen (Lucas 1:32-33, vgl. Jesaja 9:6-7).

Profetieën gaan allemaal over Jezus! Openbaring 19:10 zegt: "Want het getuigenis van Jezus is de geest der profetie". Het is toepasselijk dat Hij Zijn engel stuurde om te getuigen van de waarheid van de gebeurtenissen en woorden die Johannes voor ons in het boek Openbaring (22:16) heeft opgetekend.

We moeten niet durven de kerk te verheffen ten koste van Zijn toekomstige glorie.

Bron: We Are Heirs to the Kingdom — Jonathan Brentner