www.wimjongman.nl

(homepagina)


Wees op uw hoede: De eindtijdkerk wordt overspoeld door apostasie

Door David Reagan - 26 november 2023

()

Er wordt tegenwoordig veel gesproken over hoe verenigd, triomfantelijk en glorieus de kerk zal zijn in de eindtijd, vlak voor de wederkomst van Jezus. Dit pollyanna beeld van de Kerk is zeker aantrekkelijk, maar het komt niet overeen met wat de Bijbel profeteert.

Apostasie

Het beeld dat de Bijbel schetst van de Kerk in de eindtijd is niet erg fraai. Ten eerste profeteert de Bijbel dat de Kerk geteisterd zal worden door afvalligheid. Jezus profeteerde dat "velen zullen afvallen" (Matt. 24:10). Evenzo zei Paulus dat de Anti-Christ niet geopenbaard kan worden voordat "de grote afval" heeft plaatsgevonden (II Thess. 2:3).

Paulus onthult de bron van de afvalligheid in II Timoteüs 3:5 - "Mensen zullen vasthouden aan de vorm van religie, maar de kracht ervan verloochenen." De vervulling van deze profetie begon in de jaren 1920 met de opkomst van de Duitse School voor Hogere Kritiek. Deze denkschool, die al snel de Amerikaanse seminaries overspoelde, pleitte ervoor om de Bijbel te benaderen als elk ander stuk literatuur - met een kritisch oog. De concepten van de speciale inspiratie en de onfeilbaarheid van de Bijbel werden verworpen. De Bijbel werd meer gezien als de zoektocht van de mens naar God dan als Gods openbaring aan de mens. Als een menselijk product werd het beschouwd als vol mythe, legende en bijgeloof.

Deze aanval op de integriteit van Gods Woord opende de sluizen van afvalligheid. Al snel lachten Christelijke theologen en predikanten over de maagdelijke geboorte van Jezus, verdoezelden ze Zijn wonderen, trokken ze Zijn wederopstanding in twijfel en ontkenden ze botweg Zijn tweede komst.

Terwijl de uniciteit van Jezus werd gebagatelliseerd, begonnen veel kerkgenootschappen de verdoemelijke doctrine van het universalisme te omarmen. En dat is waar we vandaag de dag zijn, gevangen in het midden van een grove afvalligheid die zegt: "Geloof wat je wilt. Het belangrijkste is dat je oprecht bent. Er zijn vele wegen naar God." Dit alles maakt een leugenaar van Jezus die zei: "Ik ben de weg, de waarheid en het leven, niemand komt tot de Vader dan door Mij" (Johannes 14:16). Het resultaat is dat er veel oprechte mensen zijn die oprecht naar de hel gaan.

Sektisme

Een tweede reeks profetieën waarschuwt dat de Kerk in de eindtijd aangevallen zal worden door sektische misleiding. Jezus benadrukte dit punt herhaaldelijk in Zijn Eindtijd-Toespraak (Matt. 24:5, 11, 24). En Paulus onderstreepte het in de sterkst mogelijke bewoordingen toen hij schreef: "De Geest zegt uitdrukkelijk dat in latere tijden sommigen zullen afvallen van het geloof en zich zullen richten naar bedrieglijke geesten en leringen van demonen" (I Tim. 4:1).

In de 19e eeuw [zagen we] de opkomst van het mormonisme en zijn demonische leer dat Jezus de broer van Lucifer is, één van de duizenden goden die geschapen zijn door de supergod Adam, een verheven man. De Jehovah's Getuigen waren de volgende op het toneel met hun perverse leer dat Jezus de Aartsengel Michael is.

Deze eeuw is getuige geweest van de snelle vermenigvuldiging van de sekten, precies zoals voorspeld. Vandaag de dag worden tienduizenden hun hele leven christenen die niet weten waarom ze geloven wat ze beweren te geloven, de sekten ingezogen.

Even ontstellend is de directe penetratie van de kerk door de sekteleer. Bekende Christelijke leiders bepleiten de oude Sjamanistische praktijk van visualisatie als de sleutel tot gebed. Anderen onderwijzen één van Satans oudste leugens - dat zij die wedergeboren "kleine goden" z.

De nieuwste sektegril is het concept van Satanische verlossing; namelijk dat we onze verlossing niet te danken hebben aan het bloed dat Jezus aan het kruis vergoot, maar eerder aan een denkbeeldige kwelling die Hij drie dagen lang in de hel onderging door toedoen van Satan. En dan is er natuurlijk nog de Vrijmetselarij, de oudste vorm van cultische penetratie van de Kerk, met haar geheime bloed eden, haar werken verlossing, en haar Universalisme.

Verwarring

Een derde groep profetieën geeft aan dat de Kerk in de eindtijd zal worden aangevallen door leerstellige dwalingen. Dit zijn doctrines die de ziel niet verdoemen, maar die de geest verwarren en verzwakken.

In II Timoteüs 4:3-4 zegt Paulus: "Want er komt een tijd dat zij de gezonde leer niet zullen verdragen; maar omdat zij hun oren gespitst willen hebben, zullen zij voor zichzelf leraars verzamelen naar hun eigen begeerten en hun oren van de waarheid afkeren en zich afwenden tot mythen." Er zijn tegenwoordig veel populaire mythen in het christendom die mensen beroven van de kracht van hun geloof of hen misleiden tot een aanmatigend geloof.

Onder Charismatici zijn de leerstellige misstanden epidemisch, waaronder de volgende mythen:

  1. Geloof moet je in jezelf leggen en niet in God.

  2. Het is altijd Gods wil om te genezen.

  3. De gelovige heeft de autoriteit van Jezus.

  4. Het is Gods verlangen dat gelovigen financieel welvarend zijn.

  5. Gelovigen kunnen krijgen wat ze willen door positief te belijden.

De wind van de leer (Ef. 4:14) waait met stormkracht door de kerk en gelovigen worden her en der door de golven heen en weer geslingerd, allemaal in de vervulling van profetie.

Wereldsheid

Een vierde kenmerk dat geprofeteerd wordt over de Kerk in de eindtijd is dat ze gecompromitteerd en gecorrumpeerd zal worden door wereldsheid. Het profetische beeld van deze wereldse kerk wordt gevonden in Openbaring 3:14-22, waar de kerk van Laodicea wordt beschreven.

De zeven kerken die in Openbaring 2 en 3 worden afgebeeld staan symbool voor zeven perioden in de kerkgeschiedenis. De kerk van Laodicea, die als laatste wordt voorgesteld, is representatief voor het type kerk dat aan het einde van het kerkelijk tijdperk in het christendom zal heersen.

Het is een zielig beeld. De kerk is apathisch, noch warm noch koud. De apathie is het gevolg van het feit dat de kerk een wereldse houding aanneemt die tot uitdrukking komt in de woorden: "Ik ben rijk en geworden en heb niets nodig." Jezus antwoordt met een vernietigende berisping: "Jullie weten niet dat jullie ellendig en arm en blind en naakt zijn."

In vervulling van deze profetie zijn onze kerken vandaag de dag gevuld met culturele christenen die Jezus hebben geaccepteerd als Redder, maar niet als Heer. Het zijn schizofrene christenen die met één voet in de kerk staan en met de andere in de wereld. Het zijn vleselijke christenen die in het weekend "Halleluja!" roepen, maar door de week leven als heidenen. Het zijn hebzuchtige christenen die uit zijn op gezondheid, rijkdom en macht. Het kruis en zijn boodschap van opoffering is voor hen net zo beledigend als voor de wereld.

We moeten allemaal geestelijk op onze hoede zijn. Niemand van ons is immuun voor misleiding. Alles moet getoetst worden aan het Woord. Als een doctrine de toets van de Schrift niet doorstaat, dan moet het verworpen worden, ongeacht wie het onderwijst. We moeten vertrouwen op het Woord en niet op mensen.

Dr. David Reagan is auteur, spreker en oprichter van Lamb & Lion Ministries.

Bron: Be On Guard: The End Times Church Is One Inundated With Apostasy | Harbingers Daily