www.wimjongman.nl

(homepagina)


Daaronder zijn de eeuwige armen

Door Hal Lindsey op 3 juli 2023

()

In Matteüs 16:2-3 vermaant Jezus ons om de tijden te onderscheiden. Dat betekent: let op wat er gebeurt. Bestudeer Gods woord en pas het toe. En bid over alles. Vandaag de dag zien we over de hele wereld tekenen van nood. We zien in realtime dingen waarover de Bijbel ons lang geleden heeft verteld. En het is niet mooi. Wetteloosheid, morele verwarring, laster, bedrog, hedonisme, ongecontroleerde woede en wreedheid vullen onze zichtlijnen. Dit zijn niet langer theoretische gebeurtenissen die je van een afstand kunt analyseren. Ze gebeuren overal om ons heen en dat kan beangstigend zijn.

Maar gevaar vermindert Gods zorg niet.

In Jesaja 41:10 zegt Hij: "Vrees niet, want Ik ben bij je; kijk niet angstig om je heen, want Ik ben je God. Ik zal u versterken, Ik zal u zeker helpen, Ik zal u zeker ondersteunen met mijn rechtvaardige rechterhand." We staan midden in een tsunami van gebeurtenissen in de eindtijd. Zelfs degenen die niet begrijpen wat er gebeurt, voelen iets onheilspellends in het nieuws en in de lucht. Maar ondanks dat alles zegt God nog steeds tegen Zijn volk: "Ik zal jullie helpen... Ik zal jullie ondersteunen."

Deuteronomium 33:26-27 geeft het dramatische beeld van de almachtige God die door de hemelen vliegt om je hulp te brengen. "Er is niemand zoals de God van Jeshurun, Die door de hemelen rijdt om je te helpen, En door de hemelen in Zijn majesteit. De eeuwige God is een woonplaats, en daaronder zijn de eeuwige armen."

Jeshurun is een poëtische koosnaam voor Israël. De Septuagint vertaalt het als "geliefde". Het betekent letterlijk "de rechtschapene". Als je in Jezus hebt geloofd, dan heeft Hij je rechtvaardig gemaakt. Hij heeft je het geschenk gegeven van Zijn eigen rechtvaardige status bij God de Vader.

En in tijden van nood schiet Hij je te hulp. Hij ondersteunt je met Zijn eigen volmaakte gerechtigheid. Zijn eeuwige armen ondersteunen jouw leven. Die armen worden nooit moe, worden nooit zwak. Psalmen 121:4 zegt dat Hij nooit sluimert. Psalmen 100 zegt: "De Heer is goed, zijn barmhartigheid is eeuwig, en zijn waarheid duurt voort tot in alle generaties." Eeuwigdurende barmhartigheid is barmhartigheid die nooit en te nimmer eindigt.

Leven we in de laatste van de laatste dagen? Ja, ik denk van wel. Maar "Zijn kostbare en prachtige beloften" (2 Petrus 1:4) staan. Jezus blijft je Goede Herder (Johannes 10:11). Hij is nog steeds "de weg, de waarheid en het leven" (Johannes 14:6). Uit Hem stroomt nog steeds levend water (Johannes 4:10). Je kunt nog steeds al je zorgen op Hem afwentelen omdat Hij nog steeds voor je zorgt (1 Petrus 5:7).

Gebeurtenissen in de eindtijd zouden ons geloof en onze vastberadenheid moeten versterken. Het woord waarop we onze levens hebben gebaseerd, blijkt opnieuw waar te zijn. Ja, slechte mensen doen slechte dingen, maar in Psalmen 37:1 zegt God nog steeds: "Wees niet bezorgd over boosdoeners".

Hebreeën 4:16 zegt: "Laten we daarom met vertrouwen naderen tot de troon der genade, opdat we barmhartigheid ontvangen en genade vinden om te helpen in tijd van nood." We kunnen vol vertrouwen tot Hem naderen omdat Hij de troon der genade is. Bij Zijn troon zul je genade vinden om te helpen in tijden van nood. Dat geldt ook voor nu!

Bron: Hal Lindsey